اگر با آمارهای ثبت احوال در سال 95 جلو برویم، تقریبا ماهانه به طور میانگین 30 هزار ایرانی فوت شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۳۳
لزوم مهار بیماری‌های غیر واگیر در کشور

با توجه به این‌که وزارت بهداشت اعلام کرده که عامل 80 درصد مرگ ایرانی‌ها، بیماری‌های غیرواگیر است، بنابراین با یک حساب و کتاب ساده می‌بینیم بیماری‌های غیرواگیر در هر ماه، حدود 24 هزار ایرانی را به کام مرگ می‌برند و سالانه حدود 288 هزار ایرانی نیز بر اثر این بیماری‌های قابل پیشگیری فوت می‌شوند.

سایر آمارهای ارائه شده در حوزه بیماری‌های غیرواگیر هم تلخ و هشداردهنده است.

به گفته حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، از هر چهار نفر یک نفر فشار خون بالا دارد و متاسفانه 89 درصد مردم ایران، نمک اضافی مصرف می‌کنند.

از سوی دیگر، ایران یکی از رکوردداران بیماری‌های قلبی و عروقی در جهان نیز به حساب می‌آید، طوری که گفته می‌شود بیماری‌های قلبی و عروقی، عامل 26 درصد مرگ و میر ایرانیان است.

به گفته مسعود قاسمی، رئیس انجمن «آترواسکلروز»، سالانه 93 هزار نفر در ایران سکته مغزی می‌کنند و 43 هزار نفر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند. در این بین ده میلیون نفر هم به فشارخون بالا مبتلا هستند که متاسفانه سالانه 83 هزار نفر به علت این بیماری فوت می‌شوند.

همچنین براساس گفته‌های علی‌اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت، پنج میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند و سالانه حدود 40 هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که در این بین متاسفانه در ایران سالانه حدود 30 هزار نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند. اینها فقط یک چشمه از آمارهای مایوس‌کننده از هجوم همه‌جانبه بیماری‌های غیرواگیر به سلامت ایرانی‌هاست؛ مهاجمی که دست پرورده خودمان است و سال به سال هم ایرانیان بیشتری را به کام مرگ می‌فرستد.

تغذیه ناسالم؛ مقصر اصلی

هزار سال قبل، ابوعلی سینای بزرگ اعلام کرد غذای شما، دوای شما و دوای شما، غذای شماست اما امروزه غذایی که می‌خوریم هیچ رد و نشانی از دوا ندارد و خودش به یک عامل مهم ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر تبدیل شده است.

دکتر ربابه شیخ‌الاسلام، متخصص تغذیه و رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت در گفت‌وگو با جام‌جم، به نقش جدی سبک تغذیه ایرانی‌ها در افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر اشاره می‌کند و می‌گوید: این روزها مردم بسختی حاضر می‌شوند پیاده روی کنند و با وجود ظهور فناوری‌های پیشرفته نیز روزبه‌روز تحرک ایرانی‌ها کمتر می‌شود که همین سبک غلط زندگی به گسترش بیماری‌های غیرواگیر در کشور ما دامن زده است.

مدیر سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از افزایش صدور مجوز برای فست‌فودفروشی‌ها گلایه می‌کند و می‌گوید: فرهنگ مصرف فست فود در جامعه ما حتی به روستاها هم گسترش یافته است که همین مساله قطعا یکی از دلایل افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر است.

این استاد دانشگاه نسبت به سلامت نسل آینده هم ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: دانش‌آموزان و کودکان ما نیز روزبه‌روز کم‌تحرک‌تر می‌شوند که این مساله بسیار خطرناک است؛ زیرا کم‌تحرکی و چاقی در کودکی، احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در سنین بالاتر را افزایش می‌دهد.

مهم تر از اقدامات حاکمیتی چیست؟

وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را پیش می‌برد که در این سند، بحث آموزش و فرهنگ‌سازی و همچنین غربالگری برخی بیماری‌های غیرواگیر در دستور کار قرار دارد.

البته دکتر محمدجعفر فره‌وش، فوق‌تخصص گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید دارد اگر همه بار کار را به دوش دولت و سایر نهادهای مسئول بگذاریم و انتظار داشته باشیم فقط با اقدامات حاکمیتی، موج بیماری‌های غیرواگیر فروکش کند، انتظاری بسیار نامعقول است که جواب نمی‌دهد. دولت و ملت باید کنار یکدیگر، این مشکل را حل کنند؛ زیرا خودمراقبتی در اولویت قرار دارد.

فره‌وش معتقد است؛ نحوه شهرسازی در کشور ما نیز بر افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر اثر گذاشته است. به قول او، در محله‌ای که فضای شهری و امکانات ورزشی وجود داشته باشد، قطعا آمار بیماری‌های غیرواگیر، کاهش پیدا خواهد کرد.

این استاد دانشگاه، تبلیغ مواد غذایی ناسالم در برخی رسانه‌ها را هم عاملی در گسترش بیماری‌های غیرواگیر در جامعه ما می‌داند و می‌گوید: تبلیغ غذا و نوشیدنی‌های ناسالم، موجب شده که سبک زندگی خیلی از ایرانی‌ها تغییر کند، در حالی که ما برای داشتن جامعه‌ای سالم و به دور از بیماری‌های غیرواگیر، میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنیم. به قول فره‌وش، وقتی حتی برای پختن غذا هم وقت نمی‌گذاریم و سلامت‌مان را در اولویت چندم زندگی قرار می‌دهیم، بدیهی است موج بیماری‌های غیرواگیر در جامعه افزایش پیدا کند.

اگرچه عده‌ای بر این باورند که اخبار بالا رفتن آمار مرگ‌ها بر اثر افزایش بیماری‌های غیرواگیر در جامعه، اغراق شده است، اما به اعتقاد کارشناسان و با توجه به سبک زندگی ما، افزایش سالانه بیماری‌های غیرواگیر، اتفاقی است که رخ دادنش حتمی است.

امین جلالوند - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها