رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

تعطیلات عید 5 روز می شود / تغییرات 15 گانه در تعطیلات رسمی کشور

همه ما کم و بیش بر این واقعیت دلپذیر و خوشایند اذعان داریم که تعطیلات نوروز امسال بهتر از سالیان گذشته بود و لاجرم برای بسیاری از شهروندان به عنوان تجربه‌ای نیکو در خاطرات و یادهای مثبت‌شان، اندوخته شد.
کد خبر: ۱۰۱۹۷۹۶
عوامل موثر در نوروزی امن

بویژه دلپذیری و خرمی این تجربه از آن رو نمایان‌تر از همیشه بود که امنیت اجتماعی را نه‌تنها در بعد جانی بلکه در ابعاد مهم دیگر همچون امنیت روانی، مالی و اخلاقی فزونی بخشید.

شواهد فراوانی را می‌توان در تائید این ادعا برشمرد؛ لیکن یادآوری تنها شماری از آن شواهد وافی مقصود خواهد بود.

1 ـ در تعطیلات نوروز امسال، در مقایسه با تعطیلات نوروزی سال پیش، آمار جان‌باختگان تصادفات حدود 10 درصد کاهش یافت.

اما، یادآوری یک نکته مهم نیز در این خصوص ضروری است و آن کاهش نسبت جان‌باختن به مجروح و مصدوم شدن در حوادث رانندگی است. تامل در این آمارها نشان از آن دارد که رفتار رانندگی شهروندان ما بهبود یافته و رفتارهای پرخطر رانندگی، بویژه رانندگی با سرعت غیرمجاز به میزان قابل توجهی از میان رفته است.

2 ـ روابط میان شهروندان کشورمان در تعطیلات نوروز امسال نسبت به سال قبل بهبود یافته است. کاهش حدود 6 درصدی درگیری و تنش میان افراد در تعطیلات نوروز امسال یکی از شاخص‌های حاصل بهبود روابط است. این شاخص خود گویای این واقعیت است که ظرفیت تحمل مردم و مداراگری و نیز پرهیز از رنجیدن و رنجاندن در آنان بهبود یافته است.

3 ـ آمارهای دقیق و موثق نشان‌دهنده آن است که از میان انواع سرقتی که کارشناسان پلیس پیشگیری و کارآگاهان آگاهی از آنها با عنوان «سرقت مهم» یاد می‌کنند، 5 درصد کاهش یافته و روند کشفیات به وقوع بیش از 3 درصد بهبود یافته است. این کاهش نه‌تنها امنیت اجتماعی (بعد عینی)، بلکه احساس امنیت اجتماعی (بعد ذهنی) را نیز فزونی بخشیده است. نیازی به گفت‌وگو نیست که افزایش امنیت اجتماعی (خواه در بعد عینی و خواه در بعد ذهنی) شادی و نشاط بهاری را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد.

4 ـ عامل مهم دیگری که بیش از پیش امنیت و نشاط را برای شهروندان به ارمغان آورده کاهش چشمگیر و 14 درصدی انواع شرارت (اعم از چاقوکشی، قمه‌کشی و...) بوده است. یعنی مجموعه عوامل مختلف (عوامل مربوط به پلیس و مردم) موجب شده است تا طی حدود 20 روز در سراسر کشور حدود 200 مورد شرارت به وقوع بپیوندد که در اغلب این موارد نیز پلیس بلافاصله به «مداخله موثر» پرداخته و مانع استمرار رفتارهای شرارت‌آمیز شده است.

حال اجازه دهید به این پرسش پاسخ دهیم که چه عواملی این چنین تعطیلات عید امسال را برای اغلب ما خوشایند و دلپذیر ساختند و موجب ارتقای امنیت عمومی و افزایش نظم و انضباط اجتماعی شدند.

به زعم و باور من پاسخ این پرسش را باید در سه عامل جست‌وجو کنیم. عامل نخست «رفتار مسئولانه» یکایک شهروندان کشورمان است همه شواهد نشان از آن دارند که اغلب شهروندان، خواه در رفتار رانندگی، خواه در تعامل با دیگران و خواه در استفاده از طبیعت و نظایر آن، رفتاری مسئولانه و هنجارمند دارند.

آشکار است که این نوع رفتار نشان از تعالی فرهنگی جامعه و ارتقای اخلاق اجتماعی دارد. عامل مهم دوم «نظام اطلاع‌رسانی روشنگرانه و همسو و دقیق به مردم» کشورمان است.

با اندکی تامل در محتوای اطلاع‌رسانی، آموزشی و روشنگری رسانه‌های مختلف کشور، اعم از رسانه ملی، مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی و فضای سایبر، نشان از اهتمام جدی همگان برای بهبود و ارتقای اخلاق و رفتار اجتماعی دارد که من نیز به رسم ادب از همکاری همه رسانه‌ها بویژه رسانه ملی تشکر می‌کنم.

سرانجام، سومین عامل موثر و مهم در بسط امنیت اجتماعی و ارتقای نظم و انضباط عمومی، «مدیریت و حضور هوشمندانه پلیس» و دیگر دستگاه‌های خدمات رسان نوروزی بوده است. امسال پلیس همچون سالیان پیش و با هوشمندی و چابکی و تجربه فزون‌تر، همه توان و تلاش خود را به کار بست تا نوروزی امن و پرنشاط برای شهروندان رقم بزند.

خلاصه آن که، خاصیت هم افزایانه (سینرژیک) این سه عامل یعنی رفتار مسئولانه مردم، اطلاع‌رسانی دقیق و بموقع و مدیریت هوشمندانه پلیس، تعطیلاتی به یاد ماندنی و تجاربی مالامال از نشاط برای مردم عزیز کشورمان به ارمغان آورد.

سردار سعید منتظرالمهدی - معاون اجتماعی ناجا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها