با بازگشت ترزا می به منطقه رقم خورد

روباه پیر در اندیشه توطئه

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و کمرنگ شدن نقش آمریکا در منطقه غرب آسیا، بخصوص در حوزه کشورهای خلیج فارس،‌ یک بار دیگر روباه پیر را به هوس احیای دوران گذشته استعماری خود انداخته است. ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان که بهمن ماه گذشته با سفر به کشورهای خلیج فارس از امنیت آنها سخن گفت و خود را در کنار آنها و در مقابل به اصطلاح تهدیدهای ایران معرفی کرد، با سفری جدید به منطقه می‌کوشد، این روند را ادامه دهد و سایر کشورهای عرب را نیز با خود همسو کند.
کد خبر: ۱۰۱۵۲۷۸

روشن است که طرح مسائلی مانند مبارزه با تروریسم یا موضوع نخ‌نمای ایران هراسی از سوی انگلیسی‌ها چیزی جز یک پوشش ظاهری برای معاملات اقتصادی و تسلیحاتی کلان دولت انگلستان با کشورهای منطقه و کسب درآمدهای اقتصادی فراوان برای تامین نیازهای انگلستان پس از جدایی از اتحادیه اروپا نیست. توجه به برخی آمارهای سردستی نشان می‌دهد، برای مثال اعراب خلیج فارس طی سال 2015 مشتری 60 درصد از سلاح‌های انگلیسی بوده‌اند یا انگلیسی‌ها طی جنگ یمن بیش از سه میلیارد پوند به عربستان سعودی اسلحه و تجهیزات نظامی ازجمله بمب‌های خوشه‌ای فروخته‌اند؛ بمب‌هایی که به صورت مستقیم علیه مردم بی‌گناه و بی‌پناه یمن از آنها استفاده شده است. سخنان تحریک‌آمیز ترزا می ‌در سی و هفتمین نشست سران عضو شورای همکاری خلیج فارس در منامه، پایتخت بحرین و اظهارات صریح ضدایرانی او، به این معنا بود که انگلیس با قدرت در حال بازگشت به جایگاه سابق خود در خلیج فارس است. نگاهی به نرخ رشد مبادلات تجاری میان بریتانیا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نشان می‌دهد که مثلا در سال 2009 حجم صادرات و واردات بریتانیا و امارات متحده عربی حدود 9 میلیارد دلار و در سال 2013 حدود 13 میلیارد دلار بوده است. ناظران پیش‌بینی می‌کنند، تا سال 2020 این حجم به 25 میلیارد دلار برسد. انگلستان در روابط خود با سایر کشورهای عرب بخصوص عربستان سعودی نیز همین سیر صعودی را طی کرده است.

سفر به اردن

روز گذشته،‌ نخست‌وزیر انگلیس در یک سفر برنامه‌ریزی شده وارد امان پایتخت اردن شد. وی هدف از این سفر را آموزش نیروهای نظامی اردن در جنگ با داعش اعلام کرد. طبق بیانیه‌ای که از سوی دولت انگلستان منتشر شد، قرار است آموزش نیروهای اردنی هم در انگلیس و هم اردن انجام شود تا ظرفیت این نیروها برای هدف گرفتن داعش افزایش بیابد. پس از آن، قرار است خانم‌می‌روانه ریاض شود. به گزارش بی‌بی‌سی، وی پیش از سفر خود گفته است،‌ حمایت از اردن و عربستان به روشنی در جهت منافع و امنیت بریتانیاست. می‌در باره عربستان نیز به همکاری اطلاعاتی این کشور با بریتانیا اشاره کرده است. اما آنچنان که یادآوری شد، مساله مبارزه با تروریسم یا ایران هراسی، بهانه‌هایی بیش نیست که صرفا برای فروش سلاح‌های بیشتر به کشورهای منطقه مطرح می‌شود. چندی پیش، سخنگوی وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد، ‌مقصد 60 درصد از صادرات تسلیحات انگلیس در سال 2015، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده است. به گزارش العالم، آدام توماس سخنگوی وزارت دفاع انگلیس افزود: حجم کل فروش تسلیحات انگلیس در سال 2015 به کشورهای حوزه خلیج فارس 7 میلیارد و 700 میلیون پوند بوده است.

حامی رژیم‌های سرکوبگر

انگلیس با شروع تهاجم عربستان به یمن در مارس 2015 نیز مجوز فروش تسلیحات به ارزش سه میلیارد پوند را به ریاض صادر کرد. این قراردادها شامل فروش جنگنده، موشک‌، انواع بمب ازجمله بمب‌های ممنوعه خوشه‌ای و خودروهای زرهی بود. انگلیس همچنین به اشکال گوناگون از دولت سرکوبگر بحرین حمایت می‌کند و علاوه بر فروش تسلیحات و ابزار‌های شکنجه، به آموزش نیروهای امنیتی بحرین نیز کمک می‌کند. این فعالیت‌ها تا حدی است که سازمان‌های حقوق بشری انگلستان را شریک جنایات آل‌سعود و آل‌خلیفه در بحرین می‌دانند. روزنامه گاردین دیروز در گزارشی فاش کرد، پلیس متروپلیتن لندن کار بررسی در مورد جرائم جنگی صورت گرفته از سوی عربستان سعودی در جریان تهاجم علیه یمن را آغاز کرده است. این روزنامه انگلیسی نوشت: واحد مقابله با تروریسم پلیس لندن موسوم به اس او 15 در نامه‌ای به یک وکیل حقوق بشر ساکن لندن گفته است، پلیس تحقیقات میدانی‌اش را پیش از سفر هفته گذشته ژنرال احمد عسیری به لندن آغاز کرده بود.

از سوی دیگر حزب ایرلندی شین فین در بیانیه‌ای که روز شنبه در جریان برگزاری کنفرانس سیاست عربستان در منطقه‌ای بحران‌زده در لندن قرائت شد، بر لزوم توقف فروش اسلحه از سوی دولت انگلیس به عربستان تاکید کرد. به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده است: شین فین نگران ماجراجویی‌ها و تجاوز‌های عربستان سعودی در منطقه است. این کشور از عراق تا سوریه، مصر، لیبی، یمن و بحرین عملیات بیرحمانه‌ای را صورت داده است. در جریان حملات بی رحمانه ائتلاف به رهبری عربستان در یمن، هزاران نفر کشته شده و شمار زیادی از بیمارستان‌ها، مدارس و کارخانه‌ها هدف قرار گرفته‌اند و بحران انسانی در این کشور ایجاد شده است. این بیانیه افزود: شین فین آگاه است که دولت انگلیس، یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان اسلحه به عربستان سعودی است. از این رو ما خواستار توقف سریع فروش اسلحه به این کشور هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها