به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی فرودگاه امام خمینی(ره) ، نهایی کردن «طرح جامع» شهر فرودگاهی، توسعه پارکینگهای شهر فرودگاهی، الکترونیکی کردن پرداخت عوارض، راهاندازی دفتر شهر الکترونیک مختص شهر فرودگاهی و برخی اصلاحات ساختاری از جمله مواردی است که محمود نویدی در گزارش عملکرد یک سال گذشته به آنها اشاره میکند.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در تشریح این گزارش گفت: «اولین اقدام ما در سال گذشته این بود که به دلیل تغییر ساختاری و تکنولوژی، طرح جامعی که در گذشته طراحی شده بود را مجددا بازنگری کنیم که این کار را با انتخاب «ناکو» که بزرگترین شرکت مشاورهای در دنیا است انجام دادیم. در همین راستا طرح جامع بخش هوایی به صورت کلی آماده و تائید شد و امیدوار هستیم که طرح جامع بخش غیرهوایی هم در سه ماهه اول سال آینده به نتیجه برسد».
به گفته نویدی این طرح جامع، سند بالادستی است که دیگر فعالیتهای شهر فرودگاهی بر اساس آن انجام میشود که برای این کار یک برنامه 5 ساله تعریف شده و از این پس این برنامه متر و معیار انجام و نظارت بر تمامی پروژهها خواهد بود.
بازطراحی فضاهای ترمینالی و توسعه منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی مهمترین تغییر است که در طرح جامع جدید اتفاق افتاده است.
بر اساس این گزارش در حوزه ترمینال حدود 20 هزار متر به فضای ترمینالی اضافه شده است و در مرحله دوم هم تجهیز کردن فضای ترمینال به یک دکوراسیون و مبلمان بهتر و مناسبتر پیشبینی شده که مسافر آسایش بیشتری داشته باشد.
پایان غائله پارکینگها
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی در ادامه به مساله پربحث پارکینگهای شهر فرودگاهی اشاره کرد: «در سال جاری حدود 7هزار متر به فضای پارکینگ افزوده شده است. متاسفانه در سال گذشته بیشتر فضای پارکینگ فرودگاه امامخمینی (ره) به صورت خاکی و موقت بود، اما در سال جاری این پارکینگها به فضایی مناسب تبدیل شده است و با این کار بخشی از دغدغه مسافران در خصوص بحث پارک خودرو برطرف شد؛ به این ترتیب امیدار هستیم در سالهای آینده بتوانیم پروژه پارکینگهای طبقاتی را آغاز به کار کنیم.»
اداره پارکینگهای شهر فرودگاهی امام هماکنون از سوی این شرکت انجام شده و به دلیل مشکلات فراوان قرارداد برونسپاری آن لغو شده اما نویدی تاکید دارد پس از اصلاح کامل پارکینگها، تصدی این بخش دوباره به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
تعیین تکلیف ترمینال سلام
نویدی در ادامه درباره تعیین تکلیف ترمینال سلام توضیح داد: «سال گذشته برای پروژه ترمینال سلام مذاکراتی با سرمایهگذاران داشتیم که در نهایت با بنیاد مستعضفان به نتیجه رسیدیم و قراردادی را به صورت BLT با بنیاد به امضا رسانیدم که براساس این قرارداد بنیاد مستعضفان حدود 5000 میلیارد ریال در پروژه ترمینال سلام سرمایهگذاری خواهد کرد».
به گفته او اجرای این قرارداد یکساله است و قرار است 8 سال دوره بازپرداخت اقساطی باشد که سرمایهگذار در آنجا هزینه کرده است. همچنین همزمان برای بحث مدیریت این ترمینال یک فراخوان داده خواهد شد که مدیریت بهرهبرداری از آن به بخش خصوصی واگذار شود.
راهاندازی پل تاکسیوی که ارتباط بین باند شمالی و جنوبی را برقرار میکند، از دیگر مواردی است که نویدی به آن اشاره میکند: «البته پل تاکسیوی به دلیل محدودیتهایی که در آینده به خاطر مترو خواهد داشت نیازمند کار زیرساختی است».
سرمایهگذاری بزرگ دیگری که در طول سال جاری در شهر فرودگاهی امام انجام شده، مربوط به پروژههای منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی است.
نویدی در این باره میگوید: در این زمینه مذاکراتی از گذشته صورت گرفته است که دو مورد در نهایت به قرارداد رسید. قراداد اول، برنامه ساخت حداقل 1500 دفتر اداری و خدماتی در یک پهنه 20 هکتاری است که با یک شرکت ایرانی با برآورد هزینه 600 میلیارد تومان به امضاء رسید و قرارداد دوم هم باز با یک شرکت ایرانی که در زمینه تکنولوژی چوب سرآمد است، به امضا رسید که بر اساس آن کارخانه فراوری چوب با بازار صادراتی در محدوده شهر فرودگاهی احداث خواهد شد.
افزایش 30 میلیاردی اپرون
بر اساس گزارش مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی؛ یکی از مهمترین مشکلات در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نبود اپرون (پارکینگ هواپیما) به اندازه کافی بود که در همین راستا در طول یک سال گذشته و پس از انجام فراخوان یک شرکت سرمایهگذار به صورت BLT وارد این حوزه شده و در حال حاضر بخش عمدهای از کار انجام شده است.
در کنار این پروژه که ارزش آن حدود 300 میلیارد ریال است؛ در شرق منطقه هوانوردی شهر فرودگاهی امام هم اپرون کارگو که نقطه اتصال به بخشی باری بود با سرمایهگذاری شهر فرودگاهی صورت گرفت.
آسایش مسافران؛ هدف نهایی
اقدامات دیگری که با هدف اصلی آسایش مسافران انجام است اضافه کردن گیتهای ورودی و خروجی و خرید تجهیزات آن از یک سو و الکترونیک شدن پرداخت عوارض خروج از کشور از سوی دیگر برای کوتاه شدن صفهای ورودی است که نویدی درباره آن گفت: زمانی که مردم میخواستند عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند ناچار بودند در صف طولانی بانکها اقدام به این کار کنند، اما در نوروز امسال این مسئله حل خواهد شد و در فرودگاه خودپردازهایی برای پرداخت الکترونیکی عوارض جانمایی شده است که این سیستم به گذرنامه نیز متصل است. بنابراین شهر فرودگاهی امام اکنون تنها فرودگاهی است که در آن عوارض خروج از کشور به صورت الکترونیکی پرداخت میشود.
دفتر الکترونیک شهر فرودگاهی امام خمینی نیز در همین راستا صورت گرفته که اولین خدماتی که اکنون در آن ارائه میشود؛ خدمات الکترونیکی فرودگاهی از جمله نمایش اطلاعات پرواز و انجام خدمات پشت کانتر است.
به گفته نویدی هدف از تشکیل دفتر خدمات الکترونیکی، مدیریت یکپارچه فناوری اطلاعات و نرمافزارهای اداری، ایجاد شهرهوشمند و مرکز اطلاعات فرودگاهی است که در سال آینده به انجام میرسد.
اخذ مجوز فرودگاهی برای اولین بار در کشور
یکی دیگر از مهمترین فعالیتهایی که در طول یک سال گذشته به انجام رسیده، اقدام جهت دریافت گواهینامه فرودگاهی از سوی شهر فرودگاهی امام به عنوان اولین گواهینامه در این حوزه در کشور است.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام درباره این گواهینامه گفت: طبق هماهنگیهایی که شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با سازمان هواپیمایی کشوری داشته است، این شرکت مجوز بهرهبرداری از فرودگاههای کشور را خواهد گرفت؛ طبق این مجوز شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی میتواند در سایر فرودگاههای کشور به عنوان بهرهبردار فعالیت کند که این امر برای اولین بار در کشور اتفاق میافتد.
یکی دیگر از مشکلات جدی که باعث اعتراض مسافران در شهر فرودگاهی امام شده بود، خدمات تاکسیها و نحوه مسافرگیری بود که با یکپارچهسازی سیستم و تدوین یک بخشنامه استانداردهایی برای تاکسیهایی که قصد فعالیت در شهر فرودگاهی را دارند تعیین کردیم و به این ترتیب در سال جاری بخش اعظمی از تاکسیها نوسازی شد و بخش دیگر آن نیز در سال آینده صورت خواهد گرفت.
به گفته نویدی اتصال به سیستم نظارتی و همچنین نصب تاکسیمتر از دیگر اقداماتی است که در سال آینده انجام خواهد شد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد