رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز در گفت‌وگو با جام جم

قاچاق و مالیات بر ارزش افزوده تولید را زمین‌گیر کرده است

صنعت کفش دست‌دوز ایران به عنوان یکی از صنایع قابل اعتماد و مشهور در میان مصرف‌کنندگان مدتی است به دلیل معضلی به نام قاچاق با مشکلات عمده‌ای مواجه شده و به نوعی زمین‌گیر شده است.
کد خبر: ۱۰۱۲۳۸۹
قاچاق و مالیات بر ارزش افزوده تولید را زمین‌گیر کرده است

به گزارش جام جم آنلاین ، در این زمینه آمارهای غیر واقعی از حجم قاچاق و قوانین دست و پاگیر تولید باعث شده تا به گفته مسئولان صنفی در این بخش از ابتدای سال جاری تا به امروز اغلب کارگاه‌ها یا با مصادره اموال و یا در بهترین شرایط با 50 درصد توان مشغول به تولید هستند.

رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز با اشاره به وضعیت نا مناسب اقتصادی تولیدی‌های کفش در ایران به خبرنگار جام جم گفت: مشکلات اقتصادی و رقابت نابرابر کالاهای خارجی وارداتی به صورت قاچاق باعث شده تا بسیاری از تولید کنندگان نیمه ابتدایی سال جاری را بدون فعالیت اقتصادی گذرانده باشند.

شجری درباره قوانین دست و پاگیر تولید نیز افزود: سیستم غیر اصولی مالیات و ارزش افزوده در ایران عاملی بر کاهش توان رقابتی و تولیدی کفاشان کشورمان بوده و بسیاری را با معضلی به نام مصادره اموال مواجه کرده است، درحالی که فعالیت اصولی این بخش از اقتصاد می‌تواند ارزش افزوده مناسبی برای ایران به ارمغان آورد.

وی با انتقاد از مالیات بر ارزش افزوده گفت: مالیات بر ارزش افزوده قوز بالا قوز تولیدکنندگان کفش دست‌دوز است. تولیدکنندگان نمی‌توانند هزینه تمام شده خود را تامین کنند، چگونه می‌توانند مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند. این نوع مالیات مصادره اموال است نه مالیات.

این مقام صنفی معتقد است با این شرایط در خوشبینانه‌ترین حالت تولیدی‌های ایران با نیمی از ظرفیت خود مشغول به تولید بوده‌اند و به جای اینکه از آنها برای تکمیل ظرفیت تولیدی حمایت‌های قانونی صورت‌پذیرد شاهد گسترش عرضه کالاهای قاچاق در بازار کفش کشورمان بوده‌ایم.

شجری درباره‌ آمار گمرک از واردات و اجناس قاچاق خاطر نشان کرد: آمار رسمی گمرک نزدیک هشت میلیون دلار واردات است، در صورتی که مغازه‌های سطح شهر بیش از ۱۰ میلیون دلار جنس خارجی به فروش می‌رسانند و این اختلاف بین آمار رسمی گمرک و میزان فروش کالای خارجی نشان‌دهنده ورود قاچاق به کشور است.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز با اشاره به سود تولیدکنندگان کفش دست ‌دوز به جام جم گفت: طبق تصمیم اتحادیه تولیدکنندگان اجازه فروش ۱۰ درصد بیش از قیمت تولید شده خود را دارند، یعنی سود آنها ۱۰ درصد است که حتی نمی‌توانند هزینه تمام شده خود را تامین کنند.

عماد عزتی - خبرنگار اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها