سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دولت آمریکا در پی فرار از تعهد برجام راه‌های دیگری را برای تحریم ملت ایران انتخاب کرده، گفت: آمریکا به این نتیجه رسیده، برنامه هسته‌ای دیگر بهانه مناسبی برای اعمال فشار به مردم ایران نیست، لذا پنجره تازه‌ای برای تحریم ملت ما باز کرده است. باید منتظر بیش از پنجاه مورد تحریم علیه کشورمان از طرف کنگره آمریکا باشیم.
کد خبر: ۱۰۱۲۱۶۷
پیش نویس 50 نوع طرح تحریمی علیه ایران روی میز کنگره / واشنگتن در فاز اجرای سخت‌گیرانه برجام!

به گزارش جام جم آنلاین؛ با گذشت بیش از یک سال از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت برتر دنیا، همچنان ایالات متحده سازی مخالف با دیگر اعضای طرف معاهده با ایران یعنی گروه موسوم به 1+5 می‌زند. این در حالیست که پنج کشور دیگر در قالب اتحادیه اروپا بیش از چهل کشور جهان را در توافق برجام نمایندگی می‌کنند.

گرچه در برخی موارد همچون حوزه انرژی، فروش نفت و تا حدودی تبادلات بین بانکی گشایشی ایجاد شده، لیکن بسیاری از مفاد مورد توافق در برجام همچنان رخت عمل بر تن نکرده و روی کاغذ باقی مانده است.

در ماه‌های ابتدایی سال گذشته بود که دولت آمریکا در اقدامی مغایر با روح و متن برجام مبادرت به مصارده 2 میلیارد دلاری اموال ایران کرد که مقامات کشورمان از آن بعنوان دست اندازی و دزدی آشکار اموال ملت ایران یاد کردند. شاید این اولین شک و علامتی مبنی بر بی‌تعهدی «یانکی‌ها» به توافقات حاصله بود.

هر اندازه جوهر توافق هسته‌ای خشک می‌شد، بر خلاف انتظار و آنچه که از نص صریح برنامه اقدام جامع مشترک بر می‌آمد؛ دامنه تحرمیهای ایران گسترش یافت. افزون بر این در حوزه اعمال محدودیت‌ها ما نظاره‌گر ابتکاراتی نوین از جانب کاخ سفید هستیم.

در تازه‌ترین اقدام غیر قانونی و بی‌تعهدی آمریکایی‌ها در خصوص برجام، وزارت خزانه داری واشنگتن دستور توقیف اموال ایران را به دادگاه لوگزامبورگ داد گرچه تاکنون طرف اروپایی از این امر سرباز زده، لیکن نفس این کار توهین به ملت ایران تلقی می‌شود. البته آمریکا ماشه را بیشتر به عقب برد و چند روز پیش 25 نفر از افراد و شرکتهای ایرانی را به بهانه ارتباط با برنامه موشکی بالستیک ایران به لیست تحریم‌ها اضافه کرد.

در ارتباط با افزایش دامنه تحریم‌های ضد ایرانی توسط آمریکا و بطور کلی استراتژی کاخ سفید در اعمال تحریم‌های تازه پس از برجام، «سید حسین نقوی حسینی» در گفتگو با جام جم آنلاین، اظهار داشت: آمریکا تمام تلاش خود را صورت می‌دهد تا ملت ایران در پایین‌ترین سطح ممکن از برجام منتفع گردد، از این رو با علم به ایکنه دیگر برجام و توافق هسته‌ای محلی برای فشار به مردم ایران ندارد، راه‌های دیگری در اعمال زور به ایران را می‌پیماید.

وی افزود: فرمول امروز کاخ سفید بکارگیری تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران است چون می‌داند در صورت نقض برجام در جامعه جهانی محکوم خواهد شد و از طرفی فمهیده که در صورت پاره کردن برجام، ما در آتش زدن آن لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خانه ملت با بیان اینکه تحریم شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ما در زمره تحریمهای غیر هسته‌ای است، خاطر نشان کرد: اینکه همواره عنوان‌ می‌شود ما (آمریکا) برجام را بطور سخت گیرانه اجرا خواهیم کرد، بدان معناست از پنجره‌های دیگری برای تحریم و کاهش انتفاع مردم ایران وارد می‌شویم.

نماینده مردم ورامین تصریح کرد: آنطور که بنده اطلاع دارم باید منتظر تحریمهای جدیدتری از طرف آمریکا باشیم چرا که پیش نویس بیش از 50 نوع طرح تحریمی علیه کشورمان جهت بررسی به کنگره آمریکا رفته، بنابراین باید خود را آماده موج جدید تحریم‌های غیر هسته‌ای برضد مردم ایران باشیم.

عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، موضع کنونی دستگاه دیپلماسی کشور را موضع سکوت خواند و گفت: انتظار داریم وزارت خارجه رویکردی فعال‌تر و اثر گذار‌تر در تقابل با اعمال تحریم‌های تازه داشته باشد.

نقوی حسینی در ادامه تصریح کرد: در چنین شرایطی دل خوش کردن به توافق برجام یک غفلت بزرگ محسوب شده چرا که راه‌های دور زدن برجام برای طرف غربی باز است و ما باید از فاز گفتگو و مذاکره عبور کرده و خود را برای ورود به جنگ دیپلماسی آماده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: الان متاسفانه سکوت در مواضع ما حاکم است. در جنگ دیپلماسی باید همه دولت، مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بشکلی پر قدرت برای رویارویی با گستره تحریمها آماده شود و در جهت استیفای حقوق ملت ایران بسیجی وار عمل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها