مدیران شبکه‌های سیما برنامه‌های عید را تشریح کردند

ضیافت نـوروزی تلویزیون

نشست مدیران شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی، مدیران شبکه‌های مختلف تلویزیونی و نیز جمعی از اصحاب رسانه، شامگاه سه‌شنبه 17 اسفند برگزار شد و مدیران به تشریح برنامه‌های نوروزی خود و نیز پرسش و پاسخ با خبرنگاران پرداختند.
کد خبر: ۱۰۱۰۱۹۲
ضیافت نـوروزی تلویزیون

دکتر میرباقری در ابتدای این نشست با اشاره به اهم برنامه‌های سال آینده در رسانه ملی گفت: در بهار سال 96 با سه مناسبت مهم نوروز، انتخابات و رمضان روبه‌رو هستیم و رسانه ملی معمولا جشنواره بزرگی از تولیدات خود را در نوروز و رمضان به نمایش می‌گذارد. هم‌اکنون صد سریال فعال داریم که در مراحل مختلف تولید از جمله تحقیق، نگارش و ساخت هستند که 50 سریال به ساخت رسیده‌اند و 50 سریال دیگر هم در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارند.

معاون سیمای رسانه ملی به برنامه‌های ویژه ایام نوروز هم اشاره کرد و گفت: کنداکتور نمایشی تلویزیون تا نوروز 97 پر است و امروز به واسطه همین اقدامات، ده هزار نفر از هنرمندان و عوامل تولید مجموعه‌ها بر سر کار هستند و کمتر کسی است که دستی بر آتش داشته باشد و مشغول سریال‌سازی برای تلویزیون نباشد.

میرباقری گفت: در نوروز 96 در مجموع 211 قسمت سریال داریم که 89 قسمت آن را سریال‌های شبکه‌های یک، دو و سه تشکیل می‌دهند و مجموعه‌هایی تمام ایرانی هستند. همچنین قرار است 120 عنوان فیلم سینمایی هم روی آنتن برود.

معاون سیمای رسانه ملی بیان کرد: تصمیم داریم 466 مستند را در نوروز 96 روی آنتن ببریم که از این میان 133 اثر از شبکه مستند و بقیه از شبکه‌های دیگر به نمایش درمی‌آید. همچنین امسال توجه ویژه‌ای به پویانمایی داشته‌ایم که براین‌اساس شبکه کودک 211 قسمت و مرکز صبا 611 قسمت پویانمایی تولید کرده‌اند و برای پخش در اختیار شبکه‌ها قرار می‌دهند.

میرباقری تاکید کرد: در حوزه امنیت نیز باتوجه به جابه‌جایی و سفرهای نوروزی مردم در طول این ایام، ارتباط تنگاتنگی را با نیروی انتظامی خواهیم داشت. همچنین راهیان نور هم از جمله حوزه‌های مهمی است که رسانه ملی در طول ایام نوروز به آن توجه ویژه خواهد داشت که 67 برنامه را با موضوع راهیان نور تهیه کرده‌ایم.

اولویت با گفتمان انقلابی

در ادامه این نشست، مدیران شبکه‌های مختلف سیما به توضیح و تشریح برنامه‌های نوروزی خود پرداختند. علیرضا برازش، مدیر شبکه یک سیما با اشاره به شعار اصلی این شبکه گفت: شبکه یک متعلق به تمام مردم ایران است و توجه به گفتمان انقلاب اسلامی، رویکرد اصلی ماست؛ بنابراین اولویت‌مان را بر ساخت برنامه‌هایی قرار داده‌ایم که مردم بتوانند خود را در آنها ببینند. برازش از مجموعه «علی‌البدل» ساخته سیروس مقدم به عنوان مجموعه نوروزی این شبکه نام برده و اشاره کرد: این مجموعه شاد و مفرح در خارج از تهران ساخته شده و محیط روستایی آن باعث همذات‌پنداری بخش زیادی از مخاطبان خواهد شد.

تحویل سال در محله گل و بلبل

محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکه دو سیما، برنامه‌سازی برای طیف‌های مختلف سنی را رویکرد اصلی این شبکه عنوان کرد. وی مجموعه «مرز خوشبختی» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده را مجموعه ویژه نوروزی این شبکه معرفی کرد و از دو برنامه عروسکی «کلاه قرمزی» و «محله گل و بلبل 2» به عنوان دیگر برنامه‌هایی نام برد که قابلیت جذب همه اعضای خانواده را دارند. به گفته وی، عمو فیتیله‌‌ای‌ها هم با اجرای مسابقه «بهترین شو» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان دوباره به تلویزیون برخواهند گشت. همچنین ویژه‌برنامه تحویل سال این شبکه هم در محله گل و بلبل و با حضور اهالی آن برگزار خواهد شد که این اتفاقی تازه در سیما محسوب می‌شود.

دیوار به دیوار با شبکه 3

ناصر کریمان، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه به نمایندگی از علی‌اصغر پورمحمدی مدیر این شبکه گفت: سه‌ستاره ویژه برنامه‌ای برای آغاز سال 96 تدارک دیده و همچنین سریال «دیوار به دیوار» که پیش از این با نام «خانه ما» معرفی شده بود و در 60 قسمت تهیه شده است مجموعه نوروزی شبکه سه خواهد بود.

وی گفت: شبکه سه آیتم‌ها و مسابقات زیادی را برای نوروز 96 تدارک دیده است و به علت این‌که این شبکه، شبکه جوان نام دارد سعی کرده‌‌ایم ریتم برنامه در جدول پخش تند باشد .

بازگشت گروه‌های برنامه‌ساز

مجید زین‌العابدین، مدیر شبکه پنج سیما با اشاره به تغییرات ایجاد شده در یک سال گذشته در این شبکه، عنوان کرد: شبکه پنج، شبکه پایتخت است و نگاهی که ما در برنامه‌سازی داریم، توأمان مردم تهران و کل کشور را در بر می‌گیرد. وی با اشاره به بازگشت دوباره گروه‌های مختلف برنامه‌ساز به این شبکه گفت: طبعا حیطه عمل‌مان فراتر رفته و از سال آینده به شکل مفصل‌تری برنامه‌سازی خواهیم کرد.

زین‌العابدین «بادکنک» را برنامه کودک مشترک میان این شبکه و مرکز صبا عنوان کرد که با انیمیشن‌هایی کاملا ایرانی در طول ایام نوروز روی آنتن خواهد رفت. سری دوم مسابقه «آتش‌نشان» و «فامیلی» از دیگر گزینه‌های پخش نوروزی هستند.

نشاط معنوی در بهار

محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن سیما از دیگر حاضران در این نشست بود. وی با اشاره به این‌که این شبکه با برنامه‌هایی با نشاط معنوی به استقبال بهار می‌رود، عنوان کرد: پخش نوروزی برنامه‌های ما از 28 اسفند آغاز می‌شود و بالغ بر 17 عنوان برنامه برای پخش تدارک دیده شده‌ است.

وی از «روز نو» به عنوان ویژه‌برنامه تحویل سال این شبکه نام برد و ادامه داد: «نورٌ علی نور» برنامه دیگری است که از ابتدای سال 96 پخش شده و با تلاوت هرروز یک صفحه از قرآن کریم، مخاطبان علاقه‌مند را همراه خود می‌سازد. مسابقه «اسراء»، «حجرات» با موضوع بررسی سوره حجرات، «سرزمین زیبا» با موضوع سفر دانش‌آموزان به مناطق راهیان نور و نیز مستند «سایه رحمت» در معرفی مساجد محروم جنوب کشور، از دیگر برنامه‌های نوروزی این شبکه هستند.

از انیمیشن تا مستند

مدیران شبکه‌های سلامت، مستند و نیز رئیس مرکز صبا هم به طور مختصر به معرفی برنامه‌های خود پرداختند.

احمد سفیدی، مدیر شبکه سلامت از چهار رویکرد اصلی سلامت جسم، روان، اجتماع و نیز سلامت معنوی به عنوان رویکردهای اصلی برنامه‌سازی در این شبکه خبر داد و 28 اسفند را به عنوان نقطه شروع این برنامه‌های نوروزی معرفی کرد.

سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند سیما، محور برنامه‌های نوروزی این شبکه را معرفی جاذبه‌ها و دیدنی‌های ایران و توجه به موضوعات ورزشی، اجتماعی و زیست‌محیطی عنوان کرد و از پخش مجموعه‌هایی چون «کارون، شهر تمدن»، «سمرقند»، «مستند ایران»، مستند ورزشی «پرواز» و نیز پخش روزانه مستندهای بلند خارجی خبر داد.

مرتضی شمسی، رئیس مرکز صبا به 35 عنوان مجموعه انیمیشنی تازه تدارک دیده شده در این مرکز اشاره کرد و از ادامه پخش مجموعه «شکرستان» در طول ایام نوروز خبر داد. مجموعه‌های «روباه و خروس»، «پهلوانان»، «شاهنامه» با فضایی مینیاتوری و بی‌کلام، «هالاباما»، «قهرمانان مدرسه»، «ماهی بادکنکی» و «موزه» از دیگر تولیدات نوروزی این مرکز هستند.

شبکه نسیم با پخش برنامه‌های شبانه «خندوانه» و «دورهمی»، برنامه‌های تولیدی «گپ کوک» و «ویتامین خ» و نیز مسابقات «آب و آتش2» و «کودک شو» به استقبال بهار خواهد رفت.

ادامه ساخت سریال‌های الف ویژه و بازگشت میرباقری به تلویزیون

‌‌ میرباقری درباره انتقادات وارد شده به برنامه «هفت» گفت: هفت یکی از برنامه‌های رسانه ملی است و برنامه‌های دیگری چون «چشم شب روشن» و «سینما 2» را با شکل و ساختاری مختلف داریم. ما به همه سلایق احترام می‌گذاریم و ادب و احترام، جزو اصول برنامه‌سازی است. دوستانی هم که رعایت نکنند به آنها تذکر داده می‌شود.

معاون سیمای رسانه ملی درباره ضریب نفوذ تلویزیون خاطر نشان کرد: طبق نظرسنجی‌ها، ضریب نفوذ تلویزیون از ماهواره بیشتر است. متوسط استفاده از تلویزیون روزانه چهار ساعت است و رسانه ملی در بهترین روزهای خود، از نظر جذب مخاطب به سر می‌برد.

‌ وی در توضیح روال ساخت مجموعه‌های الف ویژه عنوان کرد: تصویب یک سریال، راه‌اندازی و انتخاب لوکیشن برای آن بسیار زمانبر است. بازیگرانی که در این سریال‌ها هستند، باید قراردادهای چندساله با ما و سازندگان سریال داشته باشند. معاون سیما درخصوص ساخت سریال «سلمان» و بازگشت داوود میرباقری به تلویزیون نیز توضیح داد: وی هم‌اکنون در حال نهایی کردن سریال سلمان است. او از سرمایه‌های بزرگ ماست و «مختارنامه» هم در دوره مدیریت قبلی بنده، طراحی و ساخته شده است.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها