رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تبیین کرد:

نقش ترکیه و داعش در ریزگردهای ایران

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: طرح های سازه ای ترکیه در بخش آب، بر بروز ریزگردها در استان های جنوبی و غربی کشور موثر بوده است.
کد خبر: ۱۰۰۷۷۹۰
سدسازی ترکیه از عوامل پیدایش ریزگرد در ایران است

به گزارش جام جم آنلاین، سید محمدرضا رضازاده در گفت وگو با ایرنا درباره پدیده ریزگردها در ایران گفت: از آنجا که ترکیه سدهای بزرگی را فقط برای مصارف داخلی خود ساخته اند و آب آنها در همان بالادست مصرف می شود، تاثیر زیادی روی رودخانه های دجله و فرات گذاشته و یکی از عامل های اصلی پدیده ریزگرد در ایران است.

وی درباره تاثیر کم آبی رودهای سرزمینی ایران بر عراق تصریح کرد: حداکثر اثر این آب ها بر رودخانه دجله 14 درصد است و در فرات هیچ تاثیری ندارد؛ همچنین ایران تاکنون از حقابه های خود در این رودخانه ها استفاده نکرده است.

رضازاده یادآوری کرد: ساخت سدهای حوضه آبریز کارون در ایران نیز به گونه ای است که در پایین دست آن زمین های مسطح قابل کشت چندانی وجود ندارد و بر این اساس، آب پشت سدها فقط صرف تولید و ذخیره برق شده و سپس به سوی دشت خوزستان می رود.

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از اولویت های وزارت نیرو رعایت ملاحظات زیست محیطی در هر یک از سدها و توجه به حقابه تالاب ها و جریان رودخانه هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
۰
۰
این روزها فقط از تركیه میشنویم ( تركیه و داعش ) (تركیه و تعرفه ترجیحی ) (تركیه و ریزگرد ) . ای كاش میشد كه با این همسایه بدجنس و خودخواه طوری دیگه رفتار میكردیم .

نیازمندی ها