این روزها حملات علیه شهر سوری رقه که داعش آن را مرکز خلافت خودخوانده‌اش می‌داند، تشدید شده است. از یک‌سو نیروهای موسوم به ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا و از سوی دیگر جنگنده‌های روس، شهر رقه و روستاهای اطراف آن را مورد حملات هوایی گسترده قرار داده‌اند. این حملات علاوه بر خسارت‌های فراوانی که وارد کرده، موجب شده تا رهبران گروه تکفیری داعش از منطقه فرار کنند.
کد خبر: ۱۰۰۳۴۷۹

وزارت دفاع روسیه دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: بمب‌افکن‌های تو95 ام‌اس که مجهز به موشک‌های پیشرفته هستند، حملاتی را به پادگان‌ها و یکی از مراکز فرماندهی داعش در حومه رقه انجام دادند و اهداف خود را با موفقیت منهدم کردند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این بمب‌افکن‌ها از خاک روسیه به پرواز درآمده و از حریم هوایی ایران و عراق عبورکرده تا به سوریه رسیدند.

گفته می‌شود جنگنده‌های روسیه از 30 سپتامبر 2015 حملاتی را علیه مقرهای داعش و جبهه النصره در راستای جنگ علیه تروریسم در سوریه انجام می‌دهند.

از سوی دیگر پنتاگون اعلام کرد، در پی تشدید حملات ائتلاف و پیشروی‌ نیروهای کرد، سرکردگان داعش در حال فرار از شهر رقه هستند.

جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا عنوان کرد: ما شاهد فرار تعداد زیادی از مدیران و کارمندان داعش هستیم؛ یعنی تعداد زیادی از نیروهای کادری این گروه فرار از رقه را آغاز و عمده عملیات خود را به جنوب در همجواری رود فرات منتقل کرده‌اند.

وی به تعداد دقیق داعشی‌های فراری اشاره نکرد، اما گفت که این عقب‌نشینی به نظر می‌رسد شامل کسانی است که نقش پشتیبانی دارند، نه کسانی که در درگیری‌ها شرکت دارند. به اعتقاد ما پایان کار آنها نزدیک است و عقب‌نشینی آنها به طور منظم و هماهنگ است.

رقه دومین هدف اصلی ائتلاف ضدداعش بعد از موصل عراق است. «نیروهای دموکراتیک سوریه» روز 6 نوامبر با هدف محاصره شهر رقه عملیات خود را آغاز کردند. پنتاگون اعلام کرد، این هدف تقریبا حاصل شده و ارتش آمریکا معتقد است، برای نیروهای داعش تنها یک راه در جنوب شرق شهر باقی مانده است.

چند روز پیش خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت با شکست‌هایی که داعش در عراق متحمل شده تلاش می‌کند سران خود را به رقه منتقل کند. به نوشته این خبرگزاری، هم‌اکنون داعش بر شهر رقه و محیط اطراف آن تمرکز کرده است و همه توان خود را صرف آن می‌کند که این منطقه را مصون نگه دارد.

با این حال به نظر می‌رسد فشارها بر داعش از هردو سوی عراق و سوریه تشدید شده است و بزودی شکست نهایی این گروه تکفیری تحقق پیدا خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها