هر روز که از زمان صدور فرمان اجرایی و طرح جنجالی ضد مهاجرت ترامپ می‌گذرد، مخالفت‌ها با آن بیشتر می‌شود. از یک سو دادگاه‌های ایالتی (واشنگتن و مینه سوتا) رای به تعلیق دستور ترامپ دادند و دادگاه تجدید نظر فدرال نیز آن را تائید کرد.
کد خبر: ۱۰۰۲۷۳۹
ترامپیسم رو در رو با چالش‌های داخلی

از سوی دیگر برخی شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند اپل، گوگل، ای‌بِی، توییتر و فیس‌بوک مخالفت خود را با دستور ترامپ اعلام کردند و آن را به زیان کسب و کار شرکت‌های آمریکایی دانسته‌اند. بعلاوه نظرسنجی‌هایی که درباره دستور ضدمهاجرتی ترامپ صورت گرفته، نشان می‌دهد اکثریت مردم آمریکا با این دستور مخالفند. رسانه‌هایی مانند سی.ان.ان که این نظرسنجی را انجام داده‌اند به‌طور گسترده آن را منعکس و منتشر کرده‌اند. انتشار این نظرسنجی‌ها خشم ترامپ را برانگیخت و موجب شد رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان دهد و در پست توییتری خود خبرها و گزارش‌های منتشر شده را کذب بخواند.

اگر ظهور اولین اعتراضات به فرمان ضدمهاجرتی ترامپ نشانه ضعیفی از مخالفت و وجود موانع بر سر راه رئیس‌جمهور جدید بود، اکنون با رویدادهای پی در پی که اتفاق افتاده به نظر می‌رسد مخالفت‌ها به یک روند مستمر تبدیل شده است؛ روندی که دولت جدید آمریکا نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و تصمیماتی مخالف آن اتخاذ کند. آنچه بعد از صدور فرمان ترامپ در آمریکا اتفاق افتاد و روندی که شکل گرفت، نشانه آن است که اگر ترامپ تصمیمات بعدی خود را نیز بر همین منوال اتخاذ کند با چالش‌های سخت داخلی روبه‌رو خواهد شد.

سیاست‌های اعلامی ترامپ و تصمیماتی که تاکنون اتخاذ کرده، اختلافات و شکاف‌های داخلی آمریکا را افزایش داده و بی‌اعتمادی به دولت و نهادهای دولتی را در میان آمریکایی‌ها بیشتر کرده است. در چنین فضایی اگر ترامپ بخواهد مخالف‌ها را نادیده بگیرد و با اتخاذ تصمیمات بی‌پایه و اساس و ناسازگار با چارچوب‌ها و نهادهای قانونی، آمریکا را اداره کند، بتدریج و قبل از آن‌که با مخالفت‌های خارجی روبه‌رو شود، با چالش‌ها و موانع داخلی مواجه خواهد شد. این چالش‌ها بویژه با توجه به همراهی رسانه‌های آمریکایی با آن، می‌تواند موجی از مخالفت‌ها را در مقابل دولت تازه کار و بی‌تجربه ترامپ به راه اندازد. موجی که ترامپ را وادار به عقب‌نشینی و تجدید نظر در برنامه‌ها و سیاست‌هایش خواهد کرد.

دکتر حاکم قاسمی

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها