بارش در ۱۷ استان همچنان منفی است

بهبود وضعیت بارش‌ها در ۱۴ استان ایران

هنوز ده روز از آخرین بارش سنگین برف و باران در کشور نگذشته که دوباره موجی از بارش‌ها، آسمان ایران را فراگرفت و علاوه بر شادی و رحمت و برکت، باخودش مشکلاتی همچون سقوط بهمن و ریزش کوه، انسداد و یخ زدگی راه ها، سیلاب و آبگرفتگی معابر و تعطیلی مدارس و لغو پروازها را به همراه آورده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۸۵۳
سفید وسیاه برف وباران درکشور

به گزارش جام‌جم و به نقل از سازمان هواشناسی کشور، بارش برف و باران از یکشنبه شب هفته جاری و باشدت در بخش‌های زیادی از کشور آغاز شده، به‌طوری که بیش از ده استان در غرب کشور شاهد بارش برف سنگین بود و بسیاری از استان‌های غربی، شمالی، مرکزی، جنوبی و شرقی کشور نیز با بارش شدید باران مواجه شدند. براساس گزارش هواشناسی، گرچه از شدت بارش‌ها بویژه برف طی امروز کاسته خواهد شد، اما بارش باران که طی روز گذشته در شمال شرق کشور و استان‌های یزد و هرمزگان فراوان و شدیدتر بود، همچنان بشدت ادامه خواهد یافت، هرچند دامنه آن به شرق کشور کشیده می‌شود و این شدت بارش متوجه استان‌های خراسان رضوی و جنوبی خواهد شد.

برف و مشکلاتش

فراوانی و شدت بارش برف اما طی یکی دو روز گذشته به ترتیب متوجه استان‌های شمال‌غرب و غرب کشور همچون اردبیل، آذربایجان‌شرقی و غربی، همدان، ایلام، کردستان، قزوین، زنجان، مرکزی، سمنان، البرز، کرمانشاه، مازندران، خراسان شمالی و گیلان بود. ضمن این‌که در برخی از این استان‌ها همزمان بارش باران هم گزارش شد. بارش برف، برودت هوا و لغزندگی معابر در برخی از این استان‌ها همچون اردبیل، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد موجب تعطیلی مدارس برخی مقاطع یا تمام آنها شد.

بازهم قطع برق درخوزستان

اوضاع درخوزستان نیز همچنان بحرانی است.مدارس پنج شهر خوزستان هم به‌دلیل بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر تعطیل شد و البته خوزستانی‌ها همچنان مانند روزهای گذشته با قطع برق و اختلال در شبکه مخابراتی هم مواجه هستند. مرکز مدیریت راه‌های استان زنجان وضعیت بسیاری از محورها و آزادراه‌های این استان را لغزنده اعلام کرد و محمد امینی، مسئول این مرکز داشتن تجهیزات ایمنی و گرمایشی را در تردد از این محورها ضروری دانست. اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل هم اعلام کرد، جز محور پونل ـ خلخال بقیه راه‌های ارتباطی این استان باز است. طبق گزارش هواشناسی از امروز (سه‌شنبه) از میزان بارش برف در اردبیل کاسته می‌شود، اما از آخر هفته سامانه بارشی دیگری استان اردبیل را فراخواهد گرفت.

انسداد جاده هراز

و اما بارش شدید برف، جاده هراز در استان مازندران را هم مسدود کرد، هرچند سرهنگ علی خسرویان، سرپرست پلیس راه مازندران، یادآور شد که تا بازشدن این محور، رانندگان می‌توانند از جاده سوادکوه تردد کنند. بارش برف در استان مرکزی علاوه بر به تعطیلی کشاندن همه مقاطع تحصیلی استان، همه ادارات دولتی و موسسات عمومی شهرستان‌های اراک، خنداب، کمیجان، شازند و فراهان را هم تعطیل کرد. در این استان برق برخی مناطق شهر اراک و برخی شهرها و روستاها نیز قطع شد که گفته شده به‌دلیل حجم بالای پارگی سیم هاست و وصل برق در برخی مناطق روستایی تا امروز به طول خواهد انجامید.

ریزش کوه در 50 نقطه

محمدحسین نصیری‌راد، سرپرست معاونت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد هم از ریزش کوه و سنگ در بیش از 50 نقطه از جاده‌های ارتباطی این استان به دلیل بارش شدید باران خبر داد و گفت که تلاش راهداران تاکنون مانع انسداد کامل در این محورها شده است. به گفته وی در برخی نقاط همچون جاده یاسوج ـ شیراز و یاسوج ـ اقلید شدت ریزش کوه بیشتر از سایر مناطق بوده است.

سقوط دکل‌ها و قطع برق

در همدان نیز علاوه بر تعطیلی مدارس و انسداد بسیاری از راه‌ها، قطع برخ هم رخ داد، طوری که برق بخش عمده‌ای از شهرها و روستاهای سه شهرستان ملایر، نهاوند و کبودرآهنگ به‌دلیل بارش سنگین و پارگی کابل‌ها و شکستگی درختان قطع شد و دست کم تا لحظه درج این گزارش، برق نیمی از این مناطق وصل شد.

استان البرز زیر برف

البرزی‌ها شاید اولین برف سنگین خود را طی امسال تجربه کردند. در این استان بارش برف از صبح دیروز آغاز و به گفته محمد رضا رضوی، مدیرکل امور روستایی استانداری البرز به بسته شدن راه ارتباطی 60 روستا منجر شد. بارش برف، تردد در محورهای این استان را سخت و در برخی موارد ناممکن کرد.

روستاهای لرستان در محاصره

بارش سنگین برف و باران از یکشنبه شب در لرستان، راه دسترسی بیش از 350 روستای این استان را بست و برق برخی شهرها را نیز قطع کرد. این بارش‌ها که در مناطق کوهستانی، گردنه‌ها و نقاط سردسیر استان به صورت بارش برف بود در نقاط مختلف استان باعث مشکلاتی از جمله بسته شدن راه‌های روستایی، قطع برق و تعطیلی برخی نواحی استان شد.

تخلیه منازل درفسا

برخی شهرهای استان فارس نیز چون خوزستان دچار آبگرفتگی شدید شدند، به‌طوری که در شهرستان فسا در استان فارس، عبدالمحمد عسکرزاده، بخشدار بخش شیب‌کوه فسا با صدور اطلاعیه‌ای از مردم شهر زاهدشهر منطقه خندق خواست به‌دلیل احتمال وقوع سیلاب شدید هر چه سریع‌تر منازل مسکونی خود را تخلیه کنند.

استان فارس البته کلا در وضعیت آماده باش به سر می‌برد. قدرت‌الله جمالی، معاون هلال احمر استان فارس در این باره گفته که 300 تیم امداد در شهرستان‌های این استان، بویژه شهرهای جنوبی و شهر شیراز برای باران، سیل و برف فارس آماده‌باش هستند.

دریاچه ورامین !

مردم استان تهران از صبح روز گذشته شاهد بارش شدید و مداوم باران بودند، در برخی مناطق کمتر و در بعضی نقاط بیشتر. شهرستان ورامین از آن دسته مناطقی بود که به دلیل بارش شدید و مداوم باران به دریاچه‌ای از آب تبدیل شد؛ دریاچه‌ای که مشکلات متعددی را برای شهروندانش همراه داشت.

هرمزگان و بوشهر گرچه تا لحظه درج این گزارش شاهد وقوع سیلاب نبودند، اما خطر سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی شدید معابر به دلیل بارش شدید باران در این استان‌ها اعلام و در این زمینه هشدارهای لازم داده شد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها