مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شورای آتلانتیک گفت: این اتحادیه برای حفظ توافق هسته ای ایران تلاش می کند و این که همه طرفها باید به مفاد این توافق پایبند بمانند.
کد خبر: ۱۰۰۱۰۲۹
موگرینی: اروپا برای حفظ توافق هسته ای ایران تلاش می کند

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، شورای آتلانتیک در گزارشی در این باره به قلم آشیش کومار سن نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دهم ماه فوریه گفت: بروکسل به اجرای کامل توافق هسته ای با ایران پایبند است و او از طریق نشست هایش با مقامات آمریکایی اطمینان یافته است که واشنگتن نیز به تعهدات خود در این زمینه پایبند است.

فدریکا موگرینی در سخنانی در شورای آتلانتیک گفت: «زمینه های مشترکی» را با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمینه توافق -که هدف از آن مسدود کردن راه های ایران برای ساخت یک بمب هسته ای است- یافته است.

وی افزود:«از طرف های صحبت خود شنیده ام که هدف، اطمینان یافتن از این موضوع است که توافق هسته ای صد در صد اجرایی می شود.روشن است که حفظ توافق (هسته ای) در جهت منافع مشترک اروپاست.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا بر اساس «شیوه ای به شدت سخت گیرانه» بر روند اجرای توافق «به طور کامل و از سوی همه طرف ها» نظارت می کند. توافق هسته ای بین ایران و گروه به اصطلاح پنج بعلاوه یک -آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان- در سال دو هزار و پانزده حاصل شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافته است ایران به مفاد توافق هسته ای پایبند است.

سخنان موگرینی پیامی روشن به آمریکاست تا به تعهدات خود پایبند بماند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا -که توافق هسته ای را یک توافق بد توصیف کرده است- در پی آزمایشات موشکی جمهوری اسلامی به ایران «اخطار» داد.

او همچنین وعده داد موضعی سخت گیرانه تر را در ارتباط با حمایت ایران از تروریسم در خاورمیانه (غرب آسیا) در پیش بگیرد. در روز سوم فوریه، دولت ترامپ در پی آزمایش یک موشک بالستیک، تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد.

موگرینی گفت: اتحادیه اروپا در نگرانی درباره آزمایشات موشکی ایران، نقش آن در درگیری های منطقه ای و حمایت از تروریسم، با آمریکا اشتراک نظر دارد.

وی در سفر به واشنگتن با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا، مایکل فلین مشاور امنیت ملی، جرد کوشنر مشاور و داماد ترامپ و همچنین اعضای کنگره آمریکا دیدار کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مخاطبان خود گفت که «اروپا احساس می کند تعامل با ایران» و گفتگوهای اقتصادی و سیاسی «به نفعش و در واقع یک مسئولیت است. می دانم این سیاست آمریکا نیست،‌اما این سیاست اروپاست و ادامه خواهد یافت.»

موگرینی -که نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی است- این سخنان را در نشستی با میانجیگری فرد کمپی رئیس شورای آتلانتیک بیان کرد.

وی دیدارهای خود را در واشنگتن عالی توصیف کرد و گفت این احساس به او دست داده است که دولت ترامپ به روابط با اتحادیه اروپا متعهد است.

ترامپ با تمجید از تصمیم انگلیس در برگزاری همه پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا و پیش بینی در این باره که دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز این روند را دنبال خواهند کرد، سبب بروز برخی آشفتگی ها شد.

موگرینی در سخنانی که نشانه انتقاد از اظهارات رئیس جمهور آمریکا بود خواستار عدم مداخله در امور داخلی اتحادیه اروپا شد.

وی گفت: «ما در سیاست های داخلی آمریکا مداخله نمی کنیم و این روزها آمریکا سیاست های داخلی زیادی دارد. این موضوع درباره اروپا نیز صدق می کند.»

موگرینی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا اتحادیه ای قدرتمند و متشکل از بیست و هشت عضو است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در حالی که انکلیس در تابستان سال 2016 تصمیم به ترک اتحادیه اروپا گرفت، اما به نظر نمی رسد این کشور در مجموع عجله ای برای ترک این اتحادیه داشته باشد. ترزا می نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را در پایان ماه مارس آغاز خواهد کرد. این روند می تواند دست کم دو سال به طول بینجامد.


وی زمینه های هم گرایی و واگرایی نیز با دولت ترامپ یافته است.منافع و زمینه های مشترکی در دو سوی آتلانتیک برای همکاری با یکدیگر در ارتباط با اوکراین، سوریه و تروریسم وجود دارد.

موگرینی روند صلح خاورمیانه، تغییرات آب و هوایی، چند جانبه گرایی، تجارت آزاد و عادلانه، مهاجرت جهانی را از جمله موضوعاتی دانست که او و طرف های صحبتش بر سر آنها با یکدیگر دیدگاه های متفاوتی دارند.

لفاظی های ترامپ درباره روسیه -که اخیرا از پیشینه حقوق بشری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دفاع کرد- سبب بروز نگرانی هایی در اروپا به ویژه در کشورهای شرق اروپا شد.

ترامپ مشتاق بهبود روابط با روسیه است. موگرینی گفت اروپا سیاست دو سویه را با روسیه دنبال می کند. اتحادیه اروپا و روسیه، درباره موضوعاتی از قبیل توافق هسته ای ایران و روند صلح خاورمیانه با یکدیگر همکاری کرده اند. او گفت:‌ «این برداشت که اروپا با روسیه مذاکره نمی کند، یک سوء برداشت است.»

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا به همراه آمریکا در واکنش به الحاق کریمه به روسیه در مارس سال دو هزار و چهارده، تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرد. موگرینی گفت اوکراین برای اروپا بسیار اهمیت دارد نه فقط به سبب اصول قوانین بین الملل بلکه به سبب امنیت اروپا، موضعی که بر اساس آن نمی توان مرزها را با زور تغییر داد.

موگرینی در نشست های خود در واشنگتن گفت: مقامات دولت ترامپ موافقند که تحریم های اعمال شده بر رویه همچنان باید به قوت خود باقی بماند تا مادامی که توافق نامه مینسک به طور کامل اجرایی شود، توافق نامه ای که در تلاش برای پایان دادن به درگیری ها در اوکراین است. او در این باره مطمئن نبود که آیا این موضع رسمی دولت آمریکاست یا خیر، اما خاطرنشان کرد این موضع اتحادیه اروپاست و کنگره آمریکا نیز بر همین باور است.

روزنامه واشنگتن پست در روز نهم فوریه گزارش داد قبل از روی کار آمدن دولت ترامپ، فلین -با وجود انکارهای دولت ترامپ- درباره این تحریم ها با سفیر روسیه در آمریکا گفتگو کرده بود.

موگرینی گفت: اروپایی ها در زمینه لزوم حفظ فشار تحریم ها بر روسیه، همچنان متحد باقی خواهند ماند.

وی افزود: روابط آمریکا و اتحادیه اروپا می تواند به روابطی بر اساس معامله تبدیل شود. اتحادیه اروپا هشتاد درصد از سرمایه گذاری های خارجی را در آمریکا بر عهده دارد و این در حالی است که سرمایه گذاری های اروپایی ها سبب ایجاد چند میلیون فرصت شغلی در آمریکا شده است. او همچنین گفت: «ما به یکدیگر نیاز داریم. این اروپا نیست که تنها به آمریکا نیاز دارد. آمریکا نیز به اروپا نیاز دارد و بهتر است ما این موضوع را درک کنیم.»

موگرینی بر لزوم سرمایه گذاری در بخش امنیتی تأکید کرد. تنها پنج عضو از بیست و هشت عضو ناتو دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بخش دفاعی اختصاص داده اند.

وی گفت: «اگر افراد در زمینه لزوم سرمایه گذاری بیشتر و بهتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بخش دفاعی اعتقاد دارند، می توان این اقدام را با حمایت اتحادیه اروپا انجام داد.»

اروپا با سیل مهاجرت ناشی از درگیری ها در خاورمیانه و آفریقا رو به رو شده است. موگرینی از اظهار نظر درباره دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا در ممنوعیت ورود پناه جویان از سراسر جهان به آمریکا خودداری کرد، ممنوعیتی که با رد دادگاه ها رو به رو شده است. ترامپ همچنین خواستار ساختن یک دیوار در مرزهای جنوبی آمریکا با مکزیک به منظور ممنوعیت ورود مهاجران به این کشور شده است.

موگرینی گفت:‌ «تاریخ اروپا نشان می دهد که در زمینه ساخت دیوارها حساس هستیم. ما تمایل داریم با فرو ریختن دیوارها جشن بگیریم و در این باره تردید داریم که ساخت دیوار سبب متوقف شدن مردم می شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: این موضوع را در نشست های خود در واشنگتن مطرح کرده است. او گفت:‌ «من این موضوع را مطرح کردم نه برای این که بگویم شما اشتباه می کنید بلکه برای این که بگویم ما به روشی متفاوت عمل می کنیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها