مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو:

نوسازی خودروهای فرسوده سرعت می‌گیرد

براساس آمارهای موجود هم‌اکنون نزدیک به یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشورمان تردد می‌کنند که نه‌تنها عامل افزایش تعداد سوانح مختلف جاده‌ای هستند بلکه 15 درصد آلایندگی بیشتر برای محیط زیست دارند.
کد خبر: ۱۰۰۰۵۹۵
نوسازی خودروهای فرسوده سرعت می‌گیرد

اخیرا طرح نوسازی خودروهای فرسوده در کشور با سرعت بیشتری نسبت به گذشته اجرا شده است. از این رو جام‌جم برای بررسی وضعیت نوسازی خودروهای فرسوده با هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مصاحبه کرده است.

دلیل موفقیت ناچیز طرح‌های گذشته برای نوسازی خودروهای فرسوده را چه می‌دانید؟

یکی از مهم‌ترین نیازهای عملی شدن این‌گونه طرح‌ها و به نتیجه رسیدن آنها مربوط به ایجاد انگیزه و درنظر گرفتن منافع مالکان خودرو است. به این ترتیب که اگر صرفا به جایگزینی فکر کنیم و منافع یا امتیازی برای مالکان خودروهای قدیمی ایجاد نکنیم، قطعا استقبال مناسبی از طرح مورد نظر نخواهیم داشت. همان‌گونه که در گذشته تجارب مختلفی داشته‌ایم.

چرا طرح نوسازی خودروهای فرسوده را از تاکسی‌ها آغاز کردید؟

ببینید خودروها با توجه به نوع سیستم، کاربری، سوخت و مدت زمان ساخت و همچنین میزان استفاده در شهرها می‌توانند آلایندگی‌های متفاوتی را ایجاد کنند که خودروهای عمومی جزو بیشترین آلاینده‌ها هستند به این دلیل که نه‌تنها مدت زمان بیشتری در خیابان‌ها عبور و مرور می‌کنند بلکه به دلیل استهلاک بالایی که دارند، نسبت به خودروهای شخصی عمر مفید کمتری خواهند داشت. بنابراین لازم است به جایگزینی آنها بیشتر توجه کنیم. البته با رعایت همان نکته یعنی درنظر گرفتن منافع مالکان این خودروها که قرار است معیشت خانواده‌ای را ایجاد کند.

قبلا هم شاهد اجرای چنین طرح‌هایی بودیم، اما استقبال چندانی از آن نشد، مشکل کجا بود؟

همان‌طور که قبلا اشاره شد، بحث ایجاد انگیزه اصلی‌ترین دلیل است. در طرح‌های گذشته معمولا مالکان خودرو بیش از دو ماه درگیر مسائل اداری و کاغذبازی‌های متفاوتی بوده‌اند که این مشکل در خودروهای عمومی، مشکلات معیشتی را برای صاحبان خودروهای تاکسی و عمومی ایجاد کرده بود. این درحالی است که در برخی موارد نرخ سود تسهیلات و همچنین تأمین وثیقه مورد نیاز نیز مشکلات دیگری برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کرد. بنابراین کاملا طبیعی بود که بسیاری بدون توجه به اهمیت موضوع، استقبال چندانی از طرح نکنند مگر این‌که مسئولان از قدرت قانون استفاده و رانندگان را ملزم به اجرای آن می‌کردند. اما در طرحی که اجرای آن را آغاز کرده‌ایم 7 درصد از سود وام پرداختی به رانندگان محترم را به عهده گرفته‌ایم که این خود انگیزه بسیار مناسبی است و در بخش دیگری از طرح به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که معیشت رانندگان تا روز آخر تعطیل نخواهد شد و مالکان خودروی عمومی می‌توانند به فعالیت روزانه خود ادامه دهند بدون آن‌که درگیر مسائل اداری خاصی باشند.

سیستم خودروهای جدیدی که تحویل می‌دهید از چه استانداردی برخوردار است؟

با توجه به اهمیت رعایت حفاظت محیط زیست و کاهش آلاینده‌های محیطی با وسایل نقلیه، اکنون تمام خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 4 تحویل داده می‌شود که این نکته خود کمک شایانی به کاهش آلودگی محیط زیست می‌کند. این درحالی است که براساس مطالعاتی که توسط مراکز پژوهشی و دانشگاهی انجام شده، درصد قابل توجهی از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک و موتورسیکلت است و بقیه مربوط به واحدهای صنعتی و خانگی است که در بخش وسایل متحرک سعی کرده‌ایم سهم خودروهای تولید این گروه صنعتی را به حداقل برسانیم.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند کاهش آلایندگی خودرویی نیازمند همکاری سازمان‌های مختلف است، آیا شما با این دیدگاه موافق هستید؟

بله؛ مجموعه‌ای از عوامل در این زمینه دخیل هستند تا در نهایت آلایندگی خودرو به حداقل برسد و همه چیز در اختیار تولیدکنندگان خودرو نیست به عنوان مثال، وقتی برای کیفیت موتور و کارکرد خودرو سرمایه‌گذاری جدی صورت گرفته باشد، ولی سوخت استاندارد نداشته باشیم، برنامه با موفقیت اجرا نخواهد شد. به همین دلیل همکاری و دقت تمام نهادها و ارگان‌ها را باید در نظر داشته باشیم که این همکاری از وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های درگیر آغاز شده و در نهایت با ارائه خودروی استاندارد پایان خواهد یافت.

آیا شما برای نوسازی خودروهای شخصی نیز برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

طرح جایگزینی تاکسی در واقع یک آزمایش برای ایجاد بسترهای مناسب موردنیاز است به این ترتیب جای تردید نیست که در آینده بخش دیگری از اعضای خانواده ایران‌خودرو را به ترتیب اولویت وارد طرح‌های مشابهی خواهیم کرد. مثلا می‌توان از وانت‌بار یا خودروهای کار نام برد و پس از آن سراغ اتوبوس و کامیون رفت و در نهایت خودروهای شخصی را درگیر چنین طرح‌هایی کرد، اما برای هریک از طرح‌های یادشده، متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
۰
۰
بزك نمیر بهار میاد كمبزه با خیار میاد ..........................
نرم افزار موبایل
-
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
شماهانه.دلتون.برای طبیعت.سوخته.نه.تاكسیدارفقط.فكراب كردن.لگنهاتونید50سال.پیش.ماشین.با3لیترسوخت.داشتیم.الان.خودروی.ملیتون.درشهرصدی25لیترمصرفشه.

نیازمندی ها