سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان از برقراری صلح و ثبات در سوریه حمایت می‌کند.
کد خبر: ۹۹۸۷۹۳
سخنگوی وزارت خارجه: از تمامیت ارضی سوریه دفاع می‌کنیم

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، بهرام قاسمی سخنگوی در نشست خبری با گرامیداشت ایام دهه فجر و یاد شهدای انقلاب در پاسخ به سوالی درباره سفر نماینده ویژه پوتین به تهران اظهار داشت: این سفر در ادامه رایزنی‌های مستمر، منظم و متوالی است که بین دو کشور در دوران اخیر بخصوص درباره سوریه وجود دارد.

وی افزود: آخرین تحولات سوریه بررسی و تفاهماتی حاصل شد که امیدوارم بتوانم در انسجام به دست آمده از نشست مسکو و آستانه موثر باشد و سه کشور ایران روسیه و ترکیه بتوانیم در تثبیت آتش بس و استقرار آن موثر باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مواضع ایران در سوریه تغییر نکرده و به روند مسکو و و آستانه ادامه خواهیم داد.

قاسمی تاکید کرد: در مورد نشست ژنو نمی‌توانم پیش‌بینی دقیق داشته باشم. تا زمان برگزاری اجلاس ژنو نمی‌توان پیش‌بینی کرد اجلاس ژنو به چگونه خواهد بود،‌ آیا در همان تاریخ است یا نه؟ با توجه به شرایطی که در پیش خواهد بود تصمیم می‌گیریم که چگونه عمل کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص سوریه نهایتا مردم سوریه هستند که حاکمیت، دولت و نوع حکومت را تعیین می‌کنند و ما از تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه همچنان دفاع می‌کنیم، استقرار صلح، ثبات و امنیت ایده‌آل همه ما برای سوریه در منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص موضع‌گیری‌های دولت جدید آمریکا درباره ایران به ویژه در خصوص موشکی و اینکه آمریکا درصدد است ایران را عصبانی کند و اظهار داشت: مسائل داخلی و موشکی ایران به دولت و حاکمیت مربوط است و ما در خصوص منافع و مصالح ایران خودمان تصمیم می‌گیریم و نیاز به مشورت و صحبت با دیگران نداریم.

قاسمی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا هنوز تا استقرار کامل فاصله دارد و به شکل قابل قبول و آنطور که انتظار می‌رود هنوز دولت مستقر وجود ندارد، عنوان کرد: صحبت‌هایی گفته می‌شود که بعضا ضد و نقیض است و با هم تطابق ندارد و برخی از این صحبت‌ها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدیدآمیز است.

وی با تاکید بر اینکه از آنچه که امروز مطرح می‌شود زیاد تعجب نمی‌کنیم، گفت: این صحبت‌ها خیلی برای ما مهم نیست، ما عادت کرده‌ایم در بیش از سه دهه با حاکمیت‌های مختلف در آمریکا که از اینگونه سخنان بشنویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: فکر می‌کنم واقعیت‌ها در زمان مناسب خودشان را جامی‌اندازند و شرایط را بر دیگران تحمیل می‌کنند، لذا ما منتظر هستیم که وضعیت کمی جلوتر برود و بتوانیم ارزیابی دقیق‌تر و بهتری را از دولت آمریکا داشته باشیم.

قاسمی افزود: باید صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد تا ببینیم نهایتا در عمل دولت آمریکا چگونه می‌خواهد در مورد مسائل داخلی خود، مسائل اروپا و جهان که آشفتگی‌ای را ایجاد کرده است، عمل و اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: باید صبور بود و کمتر صحبت و بیشتر تماشا کرد تا ببینیم چه اتفاقاتی در پیش خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اقدام متقابل ایران در قبال تحریم‌های جدید آمریکا عنوان کرد: فکر می‌کنم به زودی لیستی از افراد و شرکت‌هایی را که می‌خواهیم تحریم کنیم، منتشر و رسما اعلام کنیم.

قاسمی تاکید کرد: ترامپ کارش از محک زدن گذشته است، نیازی به محک زدن نداریم.

وی در خصوص یمن نیز اظهار داشت: ما هیچ دخالتی در یمن نداریم و هیچ سلاحی در اختیار مبارزان یمنی قرار نداده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات عمرالبشیر مبنی بر فعالیت‌های ایران برای ترویج شیعه در سودان گفت: هرگونه دخالت ایران در سودان را رد می‌کنم.

قاسمی ادامه داد: این از همان حرف‌هایی است که در ما به ازای دریافت سکه‌ها و پول بیشتر ممکن است بیان شود. از بالا فرمودند و دستور داده شده است، از این آقایان شناخت دقیقی داریم.

وی اظهار داشت: در بحث دفاعی خودمان و اقداماتی که مصلحت می‌دانیم، بدون در نظر گرفتن توصیه‌ها و نگاه دیگران، برای حفظ منافع و کیان کشور و مردم خودمان انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دیگران نه حق دارند و نه اجازه می‌دهیم در این زمینه صحبت و دخالت کنند.

قاسمی سفر وزیر خارجه کویت را سفری میانجیگرانه ندانست و آن را سفری دوجانبه خواند.

وی درباره تاریخ سفر سید عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه به روسیه گفت: این سفر در چارچوب همکاری‌ها و رایزنی‌ها، روزی انجام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها