گفت‌وگوی یک جامعه شناس با جام جم آنلاین درباره کمپین چهارشنبه سوری

کمپین چهارشنبه سوری نشان توانمندی بالای مردم برای ابراز همدردی است

چند سالی است که در آستانه فرارسیدن چهارشنبه سوری، برخی از چهره های سرشناس از طرق مختلف تلاش می کنند تا جوانان را از استفاده ترقه و مواد آتش افروز برای مراسم چهارشنبه آخر سال باز دارند ولی ظاهرا این اقدامات چندان بازدارنده نبوده است امسال نیز این حرکت در فضای مجازی آغاز شده است اما به گونه ای دیگر.
کد خبر: ۹۹۷۸۹۲
کمپین چهارشنبه سوری نشان توانمندی بالای مردم برای ابراز همدردی است

به گزارش جام جم آنلاین ، وقوع فاجعه پلاسکو و شهادت قهرمانانه آتش‌نشان‌ها،به کمپین تحریم مواد محترقه در چهارشنبه سوری امسال حال و هوای دیگری داده است. در این کمپین آمده است :

« به پاس قدردانی از آتش‌نشان‌ها؛ برای چهارشنبه سوری امسال از خرید مواد منفجره خودداری کنید تا این انسان‌های بزرگوار بتوانند حداقل چهارشنبه‌سوری امسال در کنار خانواده‌های خود باشند یا مسئولیت کمتری داشته باشند‌. ای‌کاش همه ما حداقل برای امسال به فکر این عزیزان باشیم...»

این متن که این روزها و پس از حادثه پلاسکو دست به دست می شود ؛نه تنها موجب ارتقای فرهنگ پیشگیری می شود بلکه نشانگر فرهنگ قدرشناسی مردم ما از زحمات نیروهای زحمت کشی چون آتش نشانان است.

استقبال از مراسم چهارشنبه سوری هرساله با حوادث تلخ بسیاری همراه بوده است بطوریکه بر اساس گزارش‌های اعلام شده آسیب‌های منتسب به چهارشنبه‌سوری طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و از‌ سال ۱۳۸۷ حدود ۲.۵ برابر رشد داشته است، به عنوان مثال در اسفند ‌سال ۹۳، ۴۲۱ نفر مصدوم و سه نفر فوت شدند و ۲۲ مورد نیز قطع عضو گزارش شده است. در چهارشنبه‌سوری سال گذشته نیز 3 نفر جان خود را از دست دادند و 259نفر راهی بیمارستان شدند.

از آنجا که علاقمندان به برگزاری اتش بازی اغلب جوانان و نوجوانان هستند اما امسال دانش آموزان پسر در بسیاری از مدارس کشور با تهیه طوماری مخالفت خود را برای استفاده از مواد منفجره در مراسم چهارشنبه سوری اعلام کردند.

همچنین دربرخی از استان ها همچون استان خوزستان پیامکی تحت عنوان کمپین «من هم آتش نشانم» در سطح فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و مردم از شهرهای مختلف استان با نوشتن نام خود در پایان این پیامک و ارسال آن برای سایر دوستانشان آنها را برای دعوت به این کمپین فرا می خوانند.

در متن این پیامک آمده است: بیایید بابت عرض خسته نباشید به عزیزان آتش نشان و به احترام شهدای حادثه پلاسکو، با آنها همراه شویم و ثابت کنیم به جز تاسف خوردن، عکس سلفی گرفتن و ایجاد ترافیک، کارهای دیگری هم بلدیم.

بیایید دست در دست خانواده داغدار آتش نشان و همکاران آنها در سراسر کشور بگذاریم و به هم قول دهیم که «مواد منفجره چهارشنبه سوری را تحریم کنیم»، باور کنیم ما خودمان سنت ها و روشهای زیباتر و جذاب تری برای اجرای آئین چهارشنبه سوری ایرانی داریم وبگذاریم آتش نشان های ما به جای آماده باش در خیابانها، در کنار خانواده خود باشند.

دکتر مجید ابهری جامعه شناس واز حامیان این کمپین نیز در گفت وگو با جام جم آنلاین ابراز حمایت و همدردی از اقشار زحمت کش جامعه را یکی از باورها و رفتارهای اجتماعی فرهنگ ایرانی – اسلامی دانست و گفت:مردم ما در شرایط بحرانی توانمندی همدردی با یکدیگر را داراهستند و این توانمندی را همواره به شکل های مختلف به تصویر در می آورند.

وی با اشاره به اینکه در واقعه پلاسکو بسیاری از جوانان و اصحاب فضای سایبری در حمایت از آتش نشانان کشور پیشنهاد تحریم استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری را مطرح کردند،افزود:بنده نیز در مصاحبه با برخی از خبرگزاریها به این موضوع اشاره کردم حال که آتش نشانان ما داغدار از دست دادن همکارانشان هستند برای اینکه در ایام چهارشنبه سوری در کنار خانواده شان باشند دست اندر کاران فضای مجازی کمپین چهارشنبه سوری بدون آتش را راه اندازی کنند.

این جامعه شناس استقبال مردم خصوصا جوانان را از راه اندازی این کمپین خوب ارزیابی کرد و گفت:در حال حاضر موجی در میان نوجوانان و جوانان ما در مدارس ودانشگاها ایجاد شده است و با تهیه طوماری مخالفت خود را با برگزاری مراسم آتش بازی در زمان چهارشنبه سوری اعلام کرده اند.

ابهری در خصوص تاثیر چنین کمپینی در رفتار جوانان وتداوم مخالفت با ترقه بازی و مواد منفجره در سالهای آینده اظهارداشت:از نگاه رفتارشناسی و جامعه شناختی وقتی یک رفتار به عنوان دانه رفتاری در زمین جامعه کاشته می شود و رشد می کند مسلما به عنوان یک رفتار اجتماعی نیز نهادینه خواهد شد لذا امیدواریم امسال و سالهای اینده چهارشنبه سوری به سبک نیاکان ما باز گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها