رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:

برنامه موشکی ایران برای صیانت و حفاظت از کشور است

سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا گفت: آزمایش موشکی ایران نقض توافق هسته ای (برجام) نیست.
کد خبر: ۹۹۷۱۷۵
آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، نبیله مسرالی امروز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: برنامه موشک بالستیک ایران بخشی از توافق هسته ای سال 2015 نیست و از این رو آزمایش های موشکی نقض این توافق نیست.

وی افزود: در خصوص قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز این نهاد عالی سازمان ملل باید تصمیم گیری کند.

این در حالی است که به گزارش اینترفکس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نقض قطعنامه 2231 را منتفی دانسته است.

به گفته ریابکوف، قطعنامه 2231 از ایران می خواهد که از آزمایش موشک های قادر به حمل کلاهک هسته ای خودداری کند و این درحالی است که روسیه اطمینان دارد که ایران هیچ برنامه تسلیحاتی هسته ای ندارد.

موضوع آزمایش موشکی ایران سه شنبه شب به درخواست آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد و نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که پرتاب آزمایشی موشک بالستیک میان برد کاملا غیر قابل قبول است.

ماتیو راکرافت، نماینده انگلیس نیز گفت: شورای امنیت خواستار تهیه گزارشی توسط آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران و کمیته ایجاد شده در پی تایید توافق هسته ای شده است.

وی همچون همتای آمریکایی اش مدعی شد که این آزمایش موشکی ناسازگار با قطعنامه های سازمان ملل است.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران موضوع برنامه های دفاعی ایران را خارج از قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی کند.

ظریف روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با ژاک مارک آیرو همتای فرانسوی خود افزود: در مورد اجرای برجام چندین بار آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو برجام اعلام کرده اند که ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده و آن ها را کامل اجرا کرده است.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: همانطور که همه اعضای برجام در مذاکرات خود اعلام کرده اند، آزمایش های موشکی جزئی از برجام نیست. هم دولت فرانسه و هم دولت قبلی ایالات متحده آمریکا که مذاکرات را بر عهده داشت، اعلام کرد که آزمایش های موشکی جزئی از برجام نیست و ارتباطی به آن ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها