«منطقه امن»،‌تلاشی برای ناامنی سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز دوشنبه در خبری به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد هرگونه تلاشی برای ایجاد مناطق امن در سوریه به منظور پناه دادن به آوارگان بدون هماهنگی با دمشق «اقدامی غیرامن» بوده و نقض حاکمیت سوریه تلقی می‌شود. چند روز پیش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفته بود باید برای آوارگان سوری در داخل خاک این کشور پناهگاه‌های امن ساخت تا به آمریکا و کشورهای غربی روی نیاورند .
کد خبر: ۹۹۶۹۰۶

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ترامپ در گفت‌وگو با سلمان پادشاه عربستان سعودی نیز در این باره صحبت کرده است . پیش از آن نیز ترکیه و قطر موافقت خود را با ایجاد منطقه‌ای امن درخاک سوریه اعلام کرده بودند. روسیه در ابتدا گفته بود باید دراین باره با «دمشق هماهنگ» شود. اما روز دوشنبه سرگئی لاوروف گفت که ایجاد یک منطقه امن در خاک سوریه «غیرمحتمل» نیست. گفته می‌شود ترامپ وزارتخانه‌های دفاع و خارجه آمریکا را مامور کرده است که در این باره طرحی را تهیه کنند. کارشناسان می‌گویند ایجاد منطقه امن می‌تواند بهانه‌ای برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع مانند لیبی و عراق باشد و به این وسیله به تقویت نیروهای برانداز در سوریه کمک کند .

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در گزارشی درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نوشت: «صحبت در این باره مساله جدیدی نیست اما موضوع جدید این است که رئیس‌جمهور جدید آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از نو این بحث‌ها را بر سر زبان‌ها انداخت. دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی با ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن توافق کردند.» به نوشته این تحلیلگر عرب: «دمشق نگران تکرار سناریوی لیبی است؛ زمانی که ناتو به فرماندهی آمریکا و با نقشه مشترک فرانسه و انگلیس از ایجاد مناطق امن در شهر بنغازی به بهانه محافظت از غیرنظامیان برای به راه انداختن کشتار و سرنگونی نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و غرق کردن این کشور در تنشی خونین استفاده کرد.»

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور ونزوئلا یادآورشده است، آنچه در سوریه و ونزوئلا رخ می‌دهد، بهای پایبندی دو کشور به حاکمیت و همچنین رد دیکته‌های غربی‌ها و همپیمانان آنان است.

گفت‌وگوی تلفنی اسد بعد از آن صورت می‌گیرد که طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها شایعاتی را مبنی بر سکته اسد و انتقال او به بیمارستان منتشر کرده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها