داورزنی: مردم نگران والیبال نباشند

کولاکوویچ در بازی مدعیان

محمدرضا داورزنی باید تا چند روز دیگر در مراسم معارفه معاون جدید توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان حضور پیدا کند اما تا آن روز باید ماموریت نیمه‌کاره خود را در فدراسیون والیبال به پایان برساند؛ استخدام سرمربی تیم ملی والیبال.
کد خبر: ۹۹۶۳۷۶

با رفتن داورزنی به سمت ساختمان وزارت ورزش در خیابان سئول و ترک تالار والیبال آزادی خیلی‌ها می‌خواهند بدانند بالاخره سرنوشت فدراسیون والیبال چه می‌شود که داورزنی در پاسخ به پرسش‌های اهالی ورزش و والیبال می‌گوید: طبیعتا نخواهیم گذاشت این نهالی که در فدراسیون والیبال کاشته شده و زحمات زیادی نیز برای آن، چه در دوران مدیریت بنده و چه قبل از آن کشیده شده است، آسیب ببیند. ما طی این هفته یا اوایل هفته آینده در هیات رئیسه فدراسیون والیبال، تکلیف سرمربی تیم ملی را قطعا مشخص خواهیم کرد. برنامه‌های فدراسیون طبق روندی که ترسیم شده، کاملا منظم و مشخص پیش می‌رود و مسابقات متعدد، اردوهای تیم‌های ملی بانوان و آقایان و فعالیت‌های دیگر طبق روال عادی پیش می‌رود.

داورزنی در ادامه با اشاره به این‌که ساختار فدراسیون به‌گونه‌ای است که قائل به شخص نیست و ما نیز در مدت قانونی که در اختیار داریم تکلیف مسئول جدید فدراسیون را هم مشخص خواهیم کرد، گفت: تا آن زمان سعی می‌کنیم هیچ لطمه‌ای به‌ کار فدراسیون وارد نشود. همان گونه که به مردم قول داده‌ام تمام تلاشم را برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف والیبال در المپیک 2020 خواهم کرد و از اینجا به جامعه والیبال و مردم عزیز می‌گویم در مورد والیبال نگرانی نداشته باشند.

ایگور در ایران

ایگور کولاکوویچ، اینک با جابه‌جایی داورزنی و رفتنش به وزارت ورزش و جوانان و درست چهار روز بعد از رفتن استویچف دیروز به تهران رسید. مرد مونته‌نگرویی که دومین نامزد سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران است بامداد دیروز برای اقامت سه روزه برنامه‌ای متفاوت و فشرده‌تر از رقیبش استویچف دارد.

او دیروز بعد از استراحت چند ساعته، ساعت 14 برای بازدید از کمپ تیم ملی سری به سالن فدراسیون زد تا وضعیت سالن بدنسازی و امکانات آن، خوابگاه تیم‌های ملی و امکانات سخت‌افزاری موجود را ببیند. او البته آکادمی ملی والیبال بانوان را هم از نزدیک دید.

سرمربی سابق تیم ملی والیبال صربستان، امروز در دومین روز اقامتش و در نخستین جلسه با محمدرضا داورزنی، احمد ضیایی، محمود افشاردوست نایب رئیس و دبیر فدراسیون والیبال مذاکره می‌کند.

مرد مونته‌نگرویی اما برنامه‌ای برای بازدید از باشگاه‌ها ندارد، زیرا تیم‌ها برای هفته آخر دور برگشت لیگ برتر آماده می‌شوند و به جای تمرین در باشگاه‌هایشان در خانه والیبال تمرین می‌کنند که برای حساسیت کار تیم‌ها و برهم نخوردن ساعات تمرین آنها، این برنامه حذف شده است.

کولاکوویچ اما فردا صبح هم دومین جلسه را با رئیس فدراسیون برگزار می‌کند و بعد هم تماشاگر ویژه دو بازی هفته آخر دور برگشت لیگ برتر در خانه والیبال است.

او در هفته پایانی لیگ برتر، سایپا و شهرداری تبریز و بعد هم بازی حساس مدعیان قهرمانی لیگ برتر یعنی بانک سرمایه با پیکان را از نزدیک تماشا می‌کند. نامزد سرمربیگری تیم ملی بامداد پنجشنبه ایران را ترک می‌کند.

سپس دو روز بعد از رفتن او هیات رئیسه فدراسیون والیبال، برای بررسی برنامه و شرایط استویچف و کولاکوویچ به شور می‌نشیند تا سکاندار تیم ملی والیبال را انتخاب و معرفی کند.

داورزنی در جایی نشست که لیاقتش را داشت

فرهاد هژیر

استاد دانشگاه

سرانجام داورزنی در جایگاهی نشست که لیاقتش را داشت. حدودا 28 سال پیش که شادابی و چالاکی جوانی در سیما و حرکاتش موج می‌زد، مدیر‌کل تربیت بدنی کرمانشاه شده بود. در دو سه برخوردی که با او داشتم فروزه‌های شخصی‌اش، با وجود جوانی، هویدا بود. برخلاف خیلی از مدیران آن زمان که اصول صُلب و بالطبع مرزبندی‌ها و کلیشه‌های خشک منتج از آن در همه مناسبات‌شان اعم از کار، دیگران و قوانین، تجلی آشکار داشت، او خیلی راحت و روان تمرکز اصلی‌اش بر کار و پیشرفت آن بود و انعطاف ویژه‌اش در برخورد با این کلیشه‌ها، از او مدیری متفاوت از دیگران را به تصویر می‌کشید.

با شمی فوق‌العاده در یک برخورد توانایی‌های افراد را تشخیص می‌داد و در جایگاه‌های مناسب خدمتی از آنها استفاده می‌کرد. ذره‌ای بی‌اعتمادی در برخورد او به کارمندان مشاهده نمی‌شد‌؛ امری خلاف روال رایج آن روزگار.

پاداش مالی به کارکنان برای انگیزش رفتار شغلی، ویژگی خاصی در او بود چرا که تا آن زمان مدیر خوب را مدیری تلقی می‌کردند که با امساک و صرفه‌جویی، از پاداش بپرهیزد. قوانین و مقررات خشک و دست‌وپا‌گیر را به آسانی دور می‌زد تا بتواند کار را پیش ببرد. بین کارکنان با هم و با رئیس همکاری و اعتماد برانگیخته بود؛ دو عنصری که از عناصر اصلی سرمایه اجتماعی هستند و گذشت زمان لازم بود تا در ادبیات علمی جامعه ما به‌عنوان ضرورت‌های پیشرفت جامعه مدرن، وارد شده و به بحث گذاشته شوند.

شاید داورزنی سال‌ها پیشتر می‌بایست به صف مدیران برجسته سطح فوقانی ورزش ایران وارد می‌شد و در کنار مردان بزرگی چون هاشمی‌طبا، صفایی فراهانی، فائقی یا مردان موفقی مانند یزدانی‌خرم، برومند، دکتر غضنفری و... به پیشرفت ورزش کشور مدد می‌رسانید.

برگزیدن او توسط دکتر سلطانی‌فر نشان از آن دارد که وزیر محترم ورزش نیز قطعا از شاخص‌های علمی درست و شمی عالی در انتخاب همکاران خود برخوردار است و بی دلیل انتخاب اول آقای روحانی برای وزارت ورزش و جوانان نبوده است. اکنون حضور داورزنی کار آزموده در کنار عبدالحمید احمدی، فرد فرهیخته و متفکر وزارت ورزش، این نوید را می‌دهد که وزیر شایسته ورزش بتواند در شرایط تنگناهای اقتصاد کشور که با محدودیت‌‌های منابع مالی دولت مواجه‌ایم، همچنان ورزش را سرپا و سرزنده نگه دارد به گونه‌ای که معرف اعتبار و توانمندی ایران ما در پهنه آسیا و جهان باشد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها