راضیه گوشه‌ای نشسته و سفره‌ای پر از درد را با دوستانش باز کرده و تعریف می‌کند که از صبح که شوهرش از خانه خارج می‌شود تا شب که از سرکار برمی‌گردد در خانه مشغول انجام کار است، از رفت و روب و پخت و پز گرفته تا رسیدگی به امور بچه‌ها و خیاطی و شست‌وشو و ... شب هنگام که همسرش بازمی‌گردد با لیوانی شربت به استقبالش می‌رود تا بتواند خستگی را از تن او به در کند، اما مرد که در اصول تربیتی‌اش احترام به زن گنجانده نشده کمتر زحمات او را می‌بیند و نه تنها راضیه را با خسته نباشید به لبخندی مهمان نمی‌کند که گاه پرخاشگری را هم پس از یک روز طولانی به خانه می‌آورد، هرگاه که از چیزی ناراحت می‌شود با صدای بلند جلوی بچه‌ها به راضیه یادآوری می‌کند که پدر و مادری فقیر و بی‌سواد داشته و... درمقابل انجام امور خانه هم قدردانی در کار نیست.
کد خبر: ۹۹۵۴۶۳

راضیه این حرفهای تندوگزنده را می‌شنود و هرروز در تنهایی شکننده خود بیشتر از قبل غرق می‌شود. امروز می‌خواهیم با شما درباره یک حرمت بزرگ در زندگی زناشویی سخن بگوییم حرمتی که در خانه‌ها و خانواده‌های خوشبخت همیشه می‌توان آن را جست‌وجو کرد.

تفاوت نوع خشونت بین زن و مرد

به گفته آزاده عزیزی، روانشناس بالینی و مشاور خانواده، زنان بیشتر دچار پرخاشگری‌های کلامی، فریاد زدن، فحاشی و مردان بیشتر دچار پرخاشگری‌های فیزیکی می‌شوند.

بسیاری اوقات پرخاشگری کلامی محرک و مقدمه پرخاشگری فیزیکی خطرناک است. برخی مطالعات نشان می‌دهد خشونت خانگی که در آن یکی از همسران به دیگری صدمه می‌رساند، در مردان و زنان تقریباً مساوی است. اساس خشونت فیزیکی تحقیر روانی فرد و کاهش عزت نفس او در مرتبه‌ای بسیار پایین‌تر از شأن انسانی است و در بیشتر موارد به حل اختلافات نمی‌انجامد و زوجین را به سمت انزوا و در نهایت طلاق و جدایی سوق می‌دهد. بهترین راه پیشگیری شرکت در کلاس‌های کنترل خشم و یادگیری مهارت‌های ارتباطی است.

تربیت نادرست

به گفته عزیزی در اکثر موارد برخوردی که زنان و مردان در زندگی زناشویی نسبت به هم نشان می‌دهند ریشه در تربیتی دارد که از دوران کودکی و نوجوانی از والدین خود آموخته‌اند. پسری که از پدر خود رفتار خشونت بار و تحقیرآمیز نسبت به مادر می‌بیند یا دختری که مشاهده می‌کند مادرش حرفهای تند و ناراحتکننده نثار پدر می‌کند ناخودآگاه تحت این نوع تعلیم رشد می‌کند و بعدها در زندگی خود این شکل رفتار را بروز خواهد داد.

افرادی که در خانواده‌ای رشده کرده اند که در آن پدر و مادر حرمت یکدیگر را نگه نمی‌داشته اند باید این مساله را در خود به عنوان یک نقطه ضعف بشناسند و آگاهانه در پی یادگرفتن رفتار درست و رعایت ادب و احترام به همسر باشند.

دیدگاه اسلام

در اسلام به حفظ حرمت و احترام زن در خانه تاکید فراوان شده است. قرآن کریم در سوره نسا می‌فرماید: شما مردان با همسرانتان به‌طور شایسته معاشرت کنید. در بحارالانوار از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: برادرم جبرئیل درباره حقوق زنان به من خبر داد و آن‌قدر درباره زنان سفارش کرد که من گمان کردم که جایز نیست برای مرد که به همسرش حتی اُفّ و سخنی لطیف‌تر از گل بگوید، بعد گفت ای‌محمد، در مورد زنان از خداوند بزرگ بترسید، زنان گرفتار در دست شمایند و آنها امانت‌های الهی هستند که شما آنان را به همسری گرفته‌اید و به سبب سخن و کتاب خداوند و سنت و شریعت پیامبر، به شما حلال شده‌اند. حقوق واجبی بر عهده شما دارند، بنابراین با آنها با مهربانی رفتار کنید و دل‌هایشان را خوشحال کنید تا آنها هم با شما خوب زندگی کنند، در زندگی به آنها سخن زور نگویید و اذیت و غضبناکشان نکنید.

امام صادق(ع) در مورد حقی که زن بر شوهرش دارد می‌فرمایند:حق زن بر شوهر، غذا دادن، لباس پوشاندن، با او خوشرفتاری کردن و رو ترش نکردن است. اگر مردی چنین رفتاری نماید، وظیفه شرعی خود را در ازای حقوق همسرش به انجام رسانیده است.

لیلا رعیت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها