سلامت در خانه و آشپزخانه

به بهداشت لیف و سنگ پا توجه کنید

لیف و کیسه و سنگ پا، ازجمله وسایل حمام هستند که اغلب افراد به حفظ بهداشت آن توجه چندانی ندارند؛ یعنی همین که ببینند، ظاهر این لوازم پاکیزه است، بهداشتی بودن آن را می‌پذیرند، غافل از این‌که این وسایل به دلیل آنکه پوست مرده و زاید را از بدن جدا می‌کنند و میکروب‌های سطح پوست را می‌زدایند و اغلب با یک آبشویی ساده در محیط مرطوب حمام رها می‌شوند، بار میکروبی بسیار بالایی دارند و در صورت بی توجهی به بهداشت آنها زمینه برای رشد باکتری، قارچ و کپک فراهم خواهد شد.
کد خبر: ۹۹۵۳۹۹

این لیف را دور بیندازید

لیف‌های موجود در بازار، از الیاف طبیعی یا مصنوعی تهیه می‌شوند و انواعی که تهیه شده از الیاف طبیعی هستند، زودتر از انواع مصنوعی آلوده به میکروب می‌شوند. در نتیجه اگر بافت لیف، قوام خود را از دست داد و رنگ آن تغییر یافت و بوی نامطبوعی از خود منتشر کرد، نشان‌دهنده این است که قارچ و کپک در درز و خلل و فرج بافت نفوذ کرده و بهتر است آن را دور بیندازید و لیف جدیدی جایگزین کنید.

رها کردن این وسیله در محیط مرطوب و نمناک حمامی که تهویه و نورگیری مناسب ندارد، منجر به رشد و تکثیر میکروب‌ها و ابتلای فرد مصرف‌کننده به بیماری‌های قارچی و عفونی می‌شود. پس از هر بار استحمام، لیف را با مواد شوینده بخوبی بشویید و آب بکشید و آن را در معرض نور آفتاب خشک کنید، ضمن این که آن را هفته‌ای یک بار و به مدت پنج دقیقه در محلول آب ژاول رقیق‌شده قرار دهید. بهتر است از لیف جداگانه برای شست‌وشوی نواحی تناسلی استفاده کنید و هرگز قبل از کشیدن لیف، اقدام به زدودن موهای بدن نکنید، زیرا امکان ورود آلودگی‌های سطح پوست به خراش‌ها و برش‌هایی که از طریق تیغ ایجاد می‌شود، زیاد است.

کیسه حمام هم که وسیله‌ای سنتی است و از زمان‌های قدیم همراه با روشور برای زدودن میکروب‌ها و پوست مرده بدن استفاده می‌شده و امروزه استفاده از آن به دلیل ایجاد خشکی پوست کمتر توصیه می‌شود، باید مانند لیف مورد توجه بهداشتی قرار گیرد.

سنگ پا چطور ؟

سنگ پاها همان سنگ‌های مذاب آتشفشانی هستند که خلل و فرج زیادی دارند و می‌توانند پوست ضخیم و مرده را از کف پا جدا کنند. امروزه در بازار، انواع دیگری از سنگ پا نیز وجود دارد که به صورت مصنوعی و صنعتی تهیه می‌شود، اما مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام استفاده از این وسیله باید در نظر بگیریم، این است که چون سنگ پا آلودگی‌های کف پا را در منافذ خود جای می‌دهد، بسرعت آلوده می‌شود و باید با مشاهده هر گونه رسوب و کثیفی در سوراخ‌هایش، آن را دور بیندازید، ضمن این‌که از کشیدن صابون به این وسیله خودداری کنید و برای این کار از مواد شوینده مایع همچون شامپوی بدن یا کف حاصل از صابون استفاده کنید. صابون می‌تواند در خلل و فرج سنگ پا گیر کند و به‌تدریج آلودگی‌های بیشتری را در خود نگه دارد. همچنین تاکید می‌شود، از سنگ پای مشترک استفاده نکنید و پس از هر بار استحمام، آن را خوب بشویید و در مجاورت با یک پنجره باز یا زیر نور آفتاب در جریان هوای آزاد خشک کنید.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها