کسی که درد دارد و مثلا گاهی دچار سردرد می‌شود و با نظر پزشک دارو مصرف می‌کند، در چه شرایطی باید حتما به پزشک مراجعه کند؟
کد خبر: ۹۹۴۹۴۰

در صورتی که ویژگی درد تغییر کند؛ مثلا شدت، محل، انتشار و مدت زمان درد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

فردی که سردرد یا دردهای دوره قاعدگی یا کمردرد معمولی دارد، در چه شرایطی باید مراجعه کند؟

این افراد باید به پزشک مراجعه کنند. اگر پزشک بررسی‌ها و درمان‌های لازم را برای این افراد انجام دهد و مشخص شود که فرد بیماری خاصی ندارد و با تغییر سبک زندگی، مشکل برطرف می‌شود، دیگر نیازی به مراجعه مرتب به پزشک ندارد. اما بروز سردردهایی که فرد را از خواب بیدار می‌کند، نیازمند مراجعه به پزشک است.

آیا در کلینیک‌های درد در مورد دردهای مربوط به بیماری سرطان تدابیری اندیشیده شده است؟

بله. ممکن است یک بیماری سرطان شناسایی شده یا نشده باشد، اما فرد به علت هزینه اش، مراجعه نکند و بیماری‌اش پیشرفته شود. در کلینیک‌های درد برای افراد مبتلا به سرطان هم پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته شده است.

روش‌های کنترل درد توسط چه کسانی باید به مردم معرفی شود؟ آیا روش‌های تبلیغاتی، اقدام مناسبی است؟

پزشک باید روش‌های درمانی را معرفی کند، نه روش‌های تبلیغاتی. مردم ما باید به کلینیک‌های درد مجوزدار (از وزارت بهداشت) مراجعه کنند، نه هر کلینیک مربوط به درد.

البته ممکن است از روش‌های درخواست شده توسط پزشک یا از روش‌های مشابه استفاده کنیم. البته پزشکان درد نیز کارشان تخصصی شده و برخی از آنها روی درد سر و گردن کار می‌کنند. تعدادی از پزشکان نیز روی بخش ستون مهره ها، کمر و اندام‌ها و عده‌ای هم روی دردهای احشایی قفسه سینه و شکم کار می‌کنند.

آیا در کلینیک‌های درد، اقدامات خاصی برای بیماران انجام می‌شود؟

در این کلینیک‌ها به بیمار بی‌حسی‌های موضعی و گاهی بیهوشی عمومی داده می‌شود. با انجام سونوگرافی، عکس یا سی‌تی‌اسکن، وارد محل شبکه عصبی دردناک یا داخل مفصل دردناک می‌روند و با دید مستقیم، کار انجام می‌شود. در گذشته، ورود به محل درد بدون هدایت روش‌های تصویربرداری بود، ولی با روش‌های جدید ما به‌طور مشخص‌تر به محل واقعی درد و نقطه خاص، بهتر دسترسی پیدا می‌کنیم.

در این کلینیک‌ها چه امکانات ویژه‌ای وجود دارد؟

امکانات آن عبارتند از گاز ازن، لیزر ، امواج رادیویی یا (RE) و روش‌های دیگر. موارد نامبرده ابزار کار پزشکان هستند. ممکن است برای افراد خاص این اقدامات در چیدمان بیمارستانی انجام شود. در داخل بیمارستان، کنترل عفونت بهتر انجام می‌شود و افرادی که همراه درد خود بیماری زمینه‌ای خاصی ندارند، با بستری شدن در بیمارستان، دردشان کنترل می‌شود، زیرا روش‌های کنترل درد نوعی عمل جراحی کوچک به شمار می‌آید.

آیا افراد به درمان قطعی می‌رسند؟

درد هم مثل بیماری‌های مزمن (پرفشاری خون، دیابت، مشکلات تیروئید و ...) باید مدیریت شود و به حد قابل تحمل برسد و این مساله احتیاج به زمان دارد.

دکتر مهران کوچک

فلوشیپ درد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها