تماس اخیر تلفنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده آمریکا، حاکی از آن بود که اسرائیلی‌ها در تلاشند تا روی رئیس‌جمهور جدید آمریکا تاثیرگذار باشند.
کد خبر: ۹۹۳۸۸۰
آماده‌سازی ترامپ از سوی لابی صهیونیستی

در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا و بعد از آن نیز شاهد بودیم که جریان صهیونیستی و لابی اسرائیلی در تلاش بودند به ترامپ نزدیک شوند و روی موضع و تصمیم‌گیری‌های او تاثیر بگذارند، اما درعین حال مشخص نیست که آیا این تلاش‌ها به نتیجه‌ای بر‌اساس تمایل صهیونیست‌ها می‌رسد یا خیر.

البته دونالد ترامپ هم قبل از تصدی ریاست جمهوری آمریکا و در جریان رقابت‌های انتخاباتی، نسبت به موضوع برجام و مقابله با ایران مواضع و واکنش‌های تندی داشت، اما توجه به برخی از موضعگیری‌های اخیر او نشان می‌دهد که خود او هم به این نتیجه رسیده که نمی‌توان توافق برجام را پاره کرد و تلاش‌های صورت گرفته جهانی را در این باره نادیده گرفت.

به نظر می‌رسد با توجه به این‌که زمان زیادی نیست که دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا مدیریت اجرایی این کشور را به دست گرفته، هنوز زود است درباره موضعگیری‌های آینده او درباره ایران اظهارنظر کرد. باید منتظر بود و دید که آیا اقدامات صهیونیست‌ها برای تشدید مواضع ترامپ و تاثیرگذاری روی مواضع او تا چه اندازه موثر خواهد بود.

در ماه‌های اخیر شاهد‌ بودیم برخی اظهارنظرهای ترامپ ناشی از نسنجیدگی گفتار و ناپختگی او در عرصه سیاست است و این مواضع به نفع ترامپ و آمریکا نیست. براحتی نمی‌توان درک کرد که او براساس چه مبنایی چنین مواضعی را می‌گیرد، اما به هر حال باید منتظر بود و دید که آیا وی بعد از این‌که درگیر امور اجرایی شد و ریزه‌کاری‌های مسائل بین‌المللی را درک کرد، مواضع قبلی را تکرار می‌کند یا خیر.

از سوی دیگر توجه به این نکته نیز ضروری است که آمریکایی‌ها همواره خود را حامی بی‌چون و چرای اسرائیل می‌دانند و در این زمینه تفاوتی میان روسای جمهور مختلف آمریکا نیست. در دشمنی‌ این کشور با ایران در دوران مختلف نیز تردیدی نیست و آنچه مورد بحث است، فقط شدت و ضعف خصومت‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر مرتضی صفاری نطنزی - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها