چند روز بیشتر از ورود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ‌ سفید نمی‌گذرد که اسرائیلی‌ها تلاش برای دامن زدن به مواضع تند و ضدایرانی او را آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۹۹۳۷۹۹

البته روسای جمهور آمریکا در دوره‌های مختلف در انجام اقدامات خصمانه علیه ایران، چیزی کم نگذاشته‌اند و دونالد ترامپ هم در رقابت‌های انتخاباتی و بعد از آن با موضعگیری‌هایی که داشته، نشان داده در این زمینه چیزی از پیشینیان خود کم ندارد،اما با این‌حال صهیونیست‌ها در تلاشند با توجه به ناپختگی ترامپ در عرصه سیاسی، شرایط را برای اتخاذ مواضع تندتر از سوی وی علیه ایران فراهم کنند. در همین زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اولین گفت‌وگوی تلفنی خود با دونالد ترامپ از زمان ورود رسمی او به کاخ سفید درباره آنچه «تهدید ایران» خوانده شده، گفت‌وگو کرد.

به گزارش دویچه وله، آنها گفت‌وگویشان را دلپذیر و بسیار دوستانه خوانده و اعلام کرد‌ه‌اند بر سر «خطر ایران» با یکدیگر هم‌نظرند. ترامپ همچنین نتانیاهو را به واشنگتن دعوت کرده است.

براساس این گزارش، کاخ سفید اعلام کرده که ترامپ و نتانیاهو بر همکاری تنگاتنگ خود در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای از جمله تهدید ایران، تأکید کردند و به ‌این ترتیب کاخ سفید روشن کرده است که سیاست سختگیرانه‌تری را در برابر ایران اتخاذ خواهد کرد.

سیاست ثابت روسای جمهور آمریکا

البته همان‌طور که اشاره شد، روسای جمهور آمریکا در خصومت با ایران تفاوتی با یکدیگر ندارند و این مساله‌ای است که مقامات کشورمان بارها بر آن تاکید کرده‌اند.

در همین زمینه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در سخنان دیروز خود در نشست مسئولان عالی قضایی به نزدیکی ترامپ به رژیم صهیونیستی اشاره کرد وگفت: به نظر می‌رسد نزدیکی دولت‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی، عامل مشترک همه روسای جمهور این کشور است. این نشان می‌دهد گرچه این روسای‌جمهور در دوران رقابت‌های انتخاباتی حرف‌هایی می‌زنند، اما پس از به قدرت رسیدن به شکل دیگری عمل می‌کنند و قدرت مانور چندانی ندارند. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: رئیس جدید دولت آمریکا هنوز به قدرت نرسیده، تماس با رژیم صهیونیستی و طرح تهدید منطقه‌ای ایران را دنبال می‌کند که البته این امر قابل پیش بینی بود، اما همه باید بدانیم که ظاهراً سیاست‌ها در آمریکا با تغییر دولت‌ها دستخوش دگرگونی نمی‌شود.

وزیران ضدایرانی دولت ترامپ

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل هم در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان کرد: ایران و آمریکا همدیگر را دشمن هم می‌دانند و سیاست‌های امپریالیستی آمریکا در ارتباط با کل موضوعات بین‌الملل از جمله ایران شفاف و صریح‌تر از گذشته عنوان می‌شود.

وی افزود: علت عنوان کردن شفاف این سیاست‌ها یا به‌دلیل تازه کار بودن ترامپ است یا اتخاذ سیاست جدید از سوی این کشور.

بهشتی‌پور تصریح کرد: علاوه بر سیاست‌های آمریکا، باید گفت تحریکات رژیم صهیونیستی در قالب پروژه ایران‌هراسی و ضدیت با ایران بر عملکرد دولت ترامپ تاثیر می‌گذارد. وی ادامه داد: افرادی که ترامپ برای وزارت‌خارجه، سازمان امنیت ملی آمریکا، وزارت دفاع و... انتخاب کرده است، اغلب افرادی هستند که مواضع تند و ضد ایرانی دارند و ترامپ تقریبا تکلیف را مشخص کرده است. حال باید عملکرد دولت وی را در چهار سال آینده ببینیم و ایران باید پیش بینی‌های لازم را داشته باشد و ترفندهای آمریکا و رژیم صهیونیستی را خنثی کند.

بهشتی‌پور با اشاره به این‌که برخورد با ایران هنوز در اولویت آمریکا نیست، اظهار کرد: این بحثی است که بیشتر از سوی اسرائیلی‌ها دامن زده می‌شود و آنها بشدت دنبال ترغیب ترامپ به درگیری با ایران هستند.

ترامپ خود را مدیون لابی صهیونیسم می‌داند

دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه هم در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که ترامپ در انتخابات بخش زیادی از آرای یهودی‌ها را کسب کرد و عده‌ای معتقدند همین آرا، وی را به پیروزی رسانده است، خاطرنشان کرد: ترامپ خود را مدیون لابی‌های صهیونیستی می‌داند و همین مساله باعث نزدیکی بیشتر اسرائیل و آمریکا شده است. وی با اشاره به این‌که دیدگاه آنها به ایران مثبت نیست، بیان کرد: البته سخنان ترامپ پایه و اساس ندارد، ولی آنچه مسلم است، اشتراک آنها علیه ایران عمیق است، منتها باید در نظر داشت که ترامپ مشکلات بسیاری در داخل دارد. بیگدلی ادامه داد: ترامپ به قدری در سیاست داخلی با مشکلات روبه‌روست که پرداختن به برجام، کار عاقلانه‌ای نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که ایران در اولویت سیاست منطقه‌ای ترامپ است، عنوان کرد: القائات نتانیاهو نسبت به ایران بر اتخاذ سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ می‌تواند تاثیرگذار باشد.

رایزنی نخست‌وزیر انگلیس با ترامپ

با این حال همان‌طور که دکتر بیگدلی می‌گوید، گرچه نباید در اتخاذ سیاست‌های ضدایرانی از سوی ترامپ تردید کرد، اما به نظر می‌رسد وی از مواضع قبلی خود در خصوص برجام عقب‌نشینی کند؛ بخصوص این‌که مقامات اروپایی در رایزنی‌هایی با دولت ترامپ تلاش دارند که وی را نسبت به پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران متقاعد کنند.

در همین زمینه دیروز رویترز به نقل از سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد ترزا می‌ قرار است در دیدار با ترامپ، قاطعانه از برجام حمایت کند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نوشته بیزینس استاندارد، یکی از کارشناسان آمریکایی در مسائل خاورمیانه در همین زمینه معتقد است: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که توافق هسته‌ای ایران را «بدترین توافق مذاکره شده تا الان» خوانده بود، احتمالا درصدد تغییر دیدگاهش و حمایت از آن است. براساس این گزارش، رابرت اف ورث، رئیس دفتر سابق نیویورک تایمز در بیروت در حاشیه جشنواره ادبیات جیپور 2017 به خبرگزاری هند و آسیا گفت: شاید تا حدی بلاتکلیفی وجود داشته باشد. ترامپ که گفته بود این توافقی بد است، شاید متقاعد شده آن را برهم نزند. ممکن است وی به سبب فرصت‌های اقتصادی که این توافق ارائه می‌کند متقاعد شده باشد، به هرحال او یک تاجر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها