عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با جام جم آنلاین:

اخطار به 400 ساختمان در تهران / دانش «آواربرداری» نداریم

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران قدیمی بودن ساختمان پلاسکو، نداشتن سیستم یکپارچه مقابله با حریق و همچنین وجود منسوجات پارچه‌ای در این ساختمان را عامل اصلی بروز حادثه‌ ناگوار و ریزش سازه قدیمی در قلب تهران دانست.
کد خبر: ۹۹۲۵۸۳
اخطار به 400 ساختمان در تهران / دانش «آواربرداری» نداریم

دکتر مهدی روانشادنیا به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: ساختمان پلاسکو یک ساختمان فلزی بود که 55 سال عمر داشت. طبق مقررات ملی ساختمان سازه‌های فلزی لزوماً باید پوشش‌های مقابله با آتش را داشته باشند.

وی افزود: اصولاً سازه‌های فلزی در حوادث گسترده حریق مقاومت کمتری دارند. فولاد در دمای بالاتر از 600 درجه مقاومت خود را از دست می‌دهد و هنگامی که دما به 700 یا 800 درجه سانتیگراد برسد 90 درصد در خطر تخریب قرار می‌گیرد. معمولاً این نقیصه با ایجاد پوشش‌های مقابله با حریق برطرف می‌شود.

روانشادنیا ادامه داد: اسکلت ساختمان پلاسکو با سیمان و سنگ پوشانده شده بود، مصالح فوق در برابر حرارت حداکثر 20 تا 25 دقیقه مقاومت می‌کنند و با توجه به قدیمی بودن ساختمان، نداشتن سیستم یکپارچه مقابله با حریق و همچنین وجود انبوه منسوجات پارچه‌ای، گسترش آتش‌سوزی و در نهایت تخریب ساختمان تجاری را در پی داشت.

استاد دانشگاه و عضو هیات علمی داشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به شرایط نامطلوب ساختمان پلاسکو تصریح کرد: اگرچه ساختمان پله فرار داشته است ولی از طراحی درستی برخوردار نبود ضمن این که ضوابط ایمنی و مدل سازی دود و سیستم های اعلام و اطفای حریق به درستی رعایت نشده بود. البته علت دقیق حادثه و بررسی اثرگذاری عوامل مختلف و تعیین سهم هر کدام نیازمند کار کارشناسی دقیق است.

روانشادنیا ادامه داد: ساختمان17 طبقه پلاسکو، 30 هزار متر مربع زیربنا داشت که اگر هر مترمربع را 2 تن در نظر بگیرید 60 هزار تن آوار اکنون در محل حادثه وجود دارد. ما تجربه چنین اتفاقی را در کشور نداریم. متاسفانه در بخش آوار برداری دانش کافی در کشور وجود ندارد.

وی درعین حال گفت: در ماده 55 و 110 قانون شهرداری‌ها چگونگی بازدید سازه‌های به درستی تشریح شده است. شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه این امکان را دارد که تذکر بدهد اگر به این دستورات عمل نشود، می‌تواند وارد عمل شود و جریمه‌های لازم را اتخاذ نماید.

به گفته عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، 400 ساختمان در پایتخت به خاطر مصالح بکار رفته در آنها اخطار جدی دریافت کردند و سازمان نظام مهندسی اسامی آنها را به شهرداری تهران اعلام کرده است. در این رابطه یک سیستم بازرسی مدون در سازمان نظام مهندسی تعریف شده که توسط مهندس ناظر بررسی و به شهرداری اعلام می شود ولی ورود و اصلاح موارد از حیطه وظایف این سازمان خارج است و به شهرداری تهران مربوط می شود.

رضا گلین شریف دینی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
۰
۱
نظرات بدون مشكل را بی غرض منعكس كنید.
متاسفانه همه دنبال مقصر می گردند و می خواهند خودشان را تبرئه كنند. بروید ببینید مهندسین ناظر چگونه با بی توجهی و .... ساختمانهای مشكل دار را تائید و پایان كار می دهند. به عنوان مثال: ساختمانی كه 2 سال از ساختش گذشته سنگ نمای آن در حال ریختن روی سر عابران بیچاره است. مشكل بزرگ نبود نظارت و عدم برخورد قضایی مناسب با خطا كاران است.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
۰
۰
این نیز بگذرد. هروقت اتفاقی میافته یه مدت در موردش هزار جور مانور و دستور و باید و نباید گفته میشه و چهار روز بعد همش فراموش میشه تا حادثه بعدی و بعدی. اخطار خالی به چه دردی میخوره اگه واقعا" به این نتیجه رسیده بودن كه این ساختمان ایمن نیست چرا بعد از چند اخطار اقدام به تعطیلی نكردن . حالا چه فرقی میكنه 15 تا نه ، بگید 100 تا اخطار دادیم چه فایده
كمال
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
۰
۰
اگر قانون حمورابی در بخش مسكن اجرا شود شاهد این فجایع نخواهیم بود.
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
۰
۰
با توجه به این كه 90 درصد از بازار تهران و سازه های آن در بافت فرسوده قرار گرفته، آیا زمان بازنگری سیاست ها و انتقال واحدهای تولیدی به خارج از شهر فرا نرسیده است؟!
مادر ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
۰
۰
ساختمان ما یك مجتمع 4طبقه هست.دو واحده . یكبار از شهرداری اخطار گرفتیم. وبارها از آتش نشانی.این ساختمان عمر 42 ساله دارد. از 10 سال قبل تا الان هر اقدامی كردیم برای خراب كردن وساختن .یكی از مالكین بشدت مخالفت میكنند. به كجا شكایت كنیم؟از چه راهی اقدام كنیم؟لطفا راهنمایی كنید.پست الكترونیك را میگذارم جهت دریافت جواب.ممنون.
ایرانی
United States
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
۰
۱
اضافه بر اینها دانش ساختمان سازی هم نداریم . مهندس ناظر فقط پولش را می گیرد و ندیده امضاء می كند .!

نیازمندی ها