در حالی‌که وزیر خارجه روسیه روز گذشته از دعوت این کشور از آمریکا برای حضور در نشست آستانه خبر داد، وزیر امور خارجه کشورمان بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با حضور آمریکا در این مذاکرات تاکید کرد.
کد خبر: ۹۹۱۳۸۸

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سوال که موضع جمهوری اسلامی ایران در صورت حضور آمریکا در نشست آستانه برای حل بحران سوریه چه خواهد بود،گفت: ما مخالف حضور آمریکا در نشست آستانه هستیم و دعوتی از آنها نکرده‌ایم.

نشست قزاقستان قرار است دوشنبه آینده برگزار شود و این روزها شاهد افزایش رایزنی‌ها در خصوص این نشست هستیم. از جمله این رایزنی‌ها می‌توان به گفت‌وگوهای تلفنی دوشنبه‌شب مقامات ایران و روسیه اشاره کرد.

به گزارش دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، علی شمخانی،دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان و نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در گفت‌وگوی تلفنی که داشتند، درباره آخرین تحولات سوریه پس از آتش‌بس گفت‌وگو کردند. همچنین ایرنا به نقل از وزارت خارجه روسیه از رایزنی وزیران خارجه دو کشور خبر داد. براساس این گزارش، محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه ایران و روسیه در گفت‌وگوی تلفنی، برنامه پیش‌‌بینی شده مذاکرات سوری ـ سوری را در قزاقستان بررسی کردند.

امضای 5 سند همکاری میان تهران و دمشق

دیروز همچنین تهران میزبان نخست‌وزیر سوریه بود و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان و عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه پنج سند همکاری میان دو کشور امضا شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، واگذاری معدن فسفر در الشرقیه یکی از این اسناد است که به امضای علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و ادیب میاله وزیر اقتصاد سوریه رسید.

واگذاری 5000 هکتار زمین کشاورزی، واگذاری پروانه اپراتور تلفن همراه، واگذاری 5000 هکتار زمین برای مخازن و پایانه نفتی و واگذاری گاوداری زاهد و اراضی اطراف آن اسنادی هستند که به امضای دو طرف رسید.

اختصاص خط اعتباری برای صادرات کالا به سوریه

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور پس از دیدار و گفت‌وگو با نخست‌وزیر سوریه و امضای چند سند همکاری با این کشور در نشست خبری مشترک با عماد خمیس تصریح کرد: برای عرضه کالاهای ایرانی در بازار سوریه، خط اعتباری، برای تامین اعتبار صادرات تجار و صنعتگران به این کشور، اختصاص داده شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ضرورت دارد که در راستای مشورت و هماهنگی لازم بین دو کشور و با هدف حفظ دستاوردهای عرصه میدانی و سیاسی و همچنین همکاری برای بازسازی در زمینه اقتصادی، مشورت‌ها و تبادل هیات‌هایی داشته باشیم.

همچنین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار نخست‌وزیر سوریه گفت: نباید اجازه داد دشمنان سوریه از فرصت آتش‌بس و مذاکره سیاسی برای بازسازی گروه‌های تروریستی استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها