با گسترش روزافزون استفاده‌ مردم از دستگاه‌های هوشمند، نرم‌افزارهای بسیاری نیز توسط ناشران مختلف برای این دستگاه‌ها منتشر شد. این نرم‌افزارها برای کارهای مختلفی ایجاد شده است. پیام‌رسان‌ها یکی از این نرم‌افزارها هستند.
کد خبر: ۹۹۰۷۹۱

در جهان نرم‌افزارهای پیام‌رسان از مقبولیت فراوانی برخوردار شدند و هر چه مقبولیت یک کالا یا خدمات یا نرم‌افزاری بالا برود، میزان توجه هکرها و سودجویان نیز به اینها بیشتر خواهد شد. پس رعایت موارد امنیتی نیز برای این نرم‌افزارها حائزاهمیت خواهد شد.

ما سعی خواهیم کرد از این هفته، به موضوع امنیت تلگرام بپردازیم. نرم‌افزاری که براساس اعلام پلیس فتا بیشترین جرم رایانه‌ای در آن رخ می‌دهد. نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام که از سه سال پیش منتشر شده توانست در مدت کوتاهی، بسیاری از ایرانیان را به خود جذب کند.

نرم‌افزار تلگرام یک نرم‌افزار گفت‌وگو در فضای سایبری است که در سال 2013 منتشر شد. این نرم‌افزار قابلیت مکالمه ندارد و صرفا برای تبادل پیام، موسیقی و ویدئو طراحی شده است.

براساس آمار، بیش از 20 میلیون نفر از کاربران این شبکه، ایرانی‌ها هستند و متاسفانه طبق گزارش‌های منتشر شده، حملات سایبری از کشور ایران بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است!

در صفحه «هوش سیاه» علاوه بر راهنمایی‌های امنیتی دنیای مجازی، می‌خواهیم از اشتباهاتی بگوییم که ناشی از فرهنگ نادرستی که در زندگی ما وارد شده است.

ازجمله رایج‌ترین این اشتباهات آن است که برخی افراد، از پیامک‌های تبلیغاتی اپراتورهای خود گله‌مند هستند. حال جالب است که عده‌ای سودجو، به فکر تبلیغات خود در فضای مجازی ـ ازجمله نرم‌افزار تلگرام ـ هستند. در حالی که همین افراد از پیامک‌های تبلیغاتی اپراتورها ناراضی بودند. اگر بخواهیم رفتار نادرستی که ما را آزار می‌دهد از زندگیمان حذف کنیم، نباید این رفتار نادرست را خودمان انجام دهیم.

رفتارهای نادرست ما باعث می‌شود تا افراد سودجو دست به کار شوند. اگر عبارت «هک تلگرام» را در گوگل جست‌وجو کنید، سایت‌های بسیار زیادی را پیدا خواهید کرد که با دریافت مبلغی، سعی در کلاهبرداری از مخاطب دارند. اگر شخصی بخواهد تلگرام کسی را هک کند، پس نباید خود از هک شدن تلگرامش توسط دیگران شکایتی داشته باشد.

در مبحث امنیت کاربران در تلگرام، به دلیل این که نرم‌افزار تلگرام امن طراحی شده، آگاهی کاربران از مباحث امنیتی این نرم‌افزار، شرط اصلی برخورداری آنها از امنیت حریم شخصی خواهد بود. به بیان دیگر اگر خوانندگان مباحثی را که در اینجا گفته می‌شود رعایت کنند، به هیچ عنوان هک نخواهند شد. چرا که این هک‌ها به دلیل بی‌اطلاعی کاربران از قابلیت‌های نرم‌افزار است.

موارد امنیتی برای حفظ امنیت

1 ـ نرم‌افزار را از فروشگاه معتبر نصب کنید و به هیچ عنوان از طریق بلوتوث اقدام به دریافت نرم‌افزار نکنید.

2- به نام ناشر (سازنده) نرم‌افزار دقت کنید تا از نصب نرم‌افزارهای متفرقه بپرهیزید. نام ناشر تلگرام Telegram Messenger LLP است. ناگفته نماند؛ نرم‌افزارهای دیگری نیز از طریق فروشگاه‌های معتبر عرضه شده‌اند که با افزودن قابلیت‌های جدید، محیط اصلی تلگرام را سفارشی کردند.

3 ـ بعد از نصب تلگرام، باید اکانت خودتان را ایمن کنید. به این منظور به قسمت «تنظیمات» (Settings) نرم‌افزار وارد شوید، به قسمت «حریم خصوصی و امنیت» (Privacy and Security) بروید و «تائید دو مرحله‌ای» (Two-Step Verification) را فعال کنید. این کار باعث می‌شود که برای ورود به تلگرام، علاوه بر کد ارسالی از سمت سرور اصلی، نرم‌افزار از شما رمز عبور درخواست کند. به این منظور در این قسمت، رمزی را انتخاب و وارد نمایید. در مرحله بعد، رمز را باید دوباره وارد نمایید تا تائید شود. بعد از تائید رمز، از شما پیام کمکی خواهد خواست که در صورت فراموشی رمز، بتوانید از طریق مشاهده پیام کمکی، رمز خود را به یاد بیاورید. توجه فرمایید که در قسمت پیام کمکی نباید خود رمز نوشته شود. در قسمت بعد، ایمیل خود را وارد نمایید. بعد از وارد کردن ایمیل، تلگرام برای شما ایمیلی را خواهد فرستاد که باید آن را تائید (Verify) کنید.

4 ـ شما می‌توانید با استفاده از گزینه «ارتباطات فعال» همه دستگاه‌ها یا نرم‌افزارهای تلگرام فعال شده را مشاهده و مدیریت کنید. برای مثال، در صورتی که بخواهید دستگاهی را که بدون اجازه شما وارد حساب کاربری تلگرام شما شده است غیرفعال کنید، باید به قسمت «تنظیمات» (Settings) نرم‌افزار وارد شوید، به قسمت «حریم خصوصی و امنیت» (Privacy and Security) بروید، گزینه «ارتباطات فعال» (Active Sessions) را بزنید تا همه دستگاه‌های فعال شده در حساب تلگرام خود را مشاهده کنید و ارتباط دستگاه موردنظر را قطع کنید.

5 ـ برای تبادل اطلاعات شخصی سعی کنید از Secret Chat نرم‌افزار استفاده کنید. به این منظور به قسمت «مخاطبین» (Contacts) بروید، مخاطب موردنظر را پیدا کنید و گزینه (Start Secret Chat) گفت‌وگوی مخفیانه ـ ترجمه شده در نرم‌افزارهای ایرانی را بزنید.

نکات مهم در جهت حفظ امنیت

1 ـ به هیچ عنوان از طریق تلگرام فایلی را دانلود نکنید. فروشگاه‌های نرم‌افزاری تلگرامی که بعضا در شبکه‌های تلویزیونی نیز تبلیغ می‌شود، ایمن نیستند. در صورت نیاز هر نرم‌افزاری، از فروشگاه‌های معتبر نرم‌افزار، جست‌وجو کرده و خودتان دانلود کنید.

2 ـ اگر دوست شما در تلگرام از شما درخواست‌ غیرمعمولی کرد، این احتمال را در نظر بگیرید که اکانت دوستتان هک شده است. برای اطمینان، تماسی با دوستتان داشته باشید و علت درخواستش را جویا شوید.

3 ـ قرار دادن عکس شخصی واضح و تمام رخ در تلگرام نیز خطراتی در پی خواهد داشت. مونتاژ کردن چهره با عکس‌های غیراخلاقی از دیگر خطراتی است که ممکن است برای شما به وجود بیاید.

4 ـ از عضویت در کانال‌هایی که تبلیغات زیادی دارند، بپرهیزید. تبلیغاتی که در این کانال‌ها وجود دارد، پیام‌های وسوسه‌انگیزی دارد تا بتواند مخاطب کانال‌های دیگر را افزایش دهد. در صورت کلیک بر لینک، شما ناخواسته به عضویت ده‌ها کانال دیگر درخواهید آمد.

5 ـ از ارسال فیلم‌های خانوادگی برای دوستان یا یک گروه خانوادگی، خودداری کنید؛ چرا که اگر شما نیز مراقب امنیت تلگرام خود باشید، ممکن است دیگر عضوهای گروه، مراقب نباشند و باعث شود تا فیلم خانوادگی شما به دست یک هکر بیفتد.

واگریک شاهوردیان - کارشناس امنیت شبکه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها