گفت‌وگو با محمد دادکان همواره چالشی و پر از صحبت‌های جنجالی است؛ به ویژه وقتی قرار است از ناگفته‌ها بگوید.
کد خبر: ۹۸۹۷۵۲
حرف‌های مهم دادکان درباره برانکو و کی‌روش / مگر جنگ است؟

به گزارش جام جم آنلاین ، رییس سابق فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای طولانی با روزنامه قانون در قامت یک دانای کل درباره مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و ورزشی صحبت کرده و ضمن انتقادهای تند به دولت، بخش‌هایی از چالش‌ها و خاطرات دورن‌کاری خود را به زبان آورده است.

خلاصه این گفت و گو را بخوانید :

* آغاز اختلاف با علی آبادی

محمد علی‌آبادی، رییس وقت سازمان تربیت بدنی، تصمیم گرفت علی دایی، یحیی گل‌محمدی و سهراب بختیاری‌زاده را از تیم‌ملی حذف کند؛ البته این شروع کار ما نبود، قبل از آن هم دخالت‌های بی‌موردی وجود داشت که فشار آوردند تا یک داور را نگه داریم ولی ما او را کنار گذاشتیم؛‌ قبل از آن هم در اردوهای تیم‌ملی دخالت‌هایی انجام شد، مجموع همه این اتفاقات موجب شروع اختلافات شد؛ می‌گفتند می‌خواهیم تیم‌ملی را جوان‌تر کنیم اما من به‌عنوان رییس فدراسیون فوتبال و برانکو ایوانکوویچ به عنوان سرمربی وقت تیم‌ملی، قبول نکردیم.

* مگر جنگ است ؟

اصلا راه نمی‌دهند که من بیایم؛ اول از همه باید بروید و رای بیاورید؛ سه نفر در فدراسیون فوتبال کاندیدا شدند و هر سه نظامی هستند، مگر می‌خواهیم برویم جنگ کنیم؟ می‌خواهیم فوتبال را جلو ببریم؛ فوتبال یعنی اینکه ملت‌ها با هم آشنا شوند نه اینکه بزنند توی دروازه یکدیگر؛ ورزش یعنی همین، یعنی آشنایی ملت‌ها؛ اما در عمل چه اتفاقی رخ داده است؟ من می‌گویم حتی اگر نظامی‌ها هم به ورزش می‌آیند کار بلدهایشان بیایند؛ البته من سردار جلالی و یعقوبی را آوردم ولی کار بلد بودند؛ آن‌ها آمدند باری از روی دوش من برداشتند نه مثل امروز که همه چیز رها شده است.

* توصیه من به رویانیان

مادر من بیمارستان بود، رویانیان به من زنگ زد و گفت: «رییس جمهور از من خواسته به پرسپولیس بروم؛ می‌خواهم از شما کسب تکلیف کنم و اجازه بگیرم.»؛ آمد پیش من، به او گفتم هم آرزویت را می‌گذاری هم آبرویت را؛ اگر شما پرسپولیس را جمع کنید هرچیزی خواستی به شما می‌دهم؛ همین الان از او بپرسید؛ فردایش تیتر زدند و نوشتند دادکان به رویانیان گفته هم آرزویت را می‌گذاری هم آبرویت را، هم آبرویش را گذاشت و هم آرزویش را؛ اندکی بعد خودش مصاحبه کرد و گفت دادکان دو سال پیش به من این حرف را زد؛ من پیشگو نیستم، این نشان می‌دهد من شناخت کافی از عرصه دارم؛ آدمی که نمی‌داند و می‌آید، صبح همان روز دورش را می‌گیرند و به او بازیکن معرفی می‌کنند؛ چه بازیکنانی به پرسپولیس آمدند؟ اگر این‌ها کاربلد بودند این بازیکنان به این تیم می‌آمدند؟ البته یک باردیگر هم به او مشورت دادم و گفتم یحیی گل‌محمدی را برکنار نکن، علی پروین هم شاهد است؛ به رویانیان گفتم یحیی گل‌محمدی را برندار که شرایط بهتر شود چون نمی‌شود، ولی او را برکنار کردند؛ وقتی مشورت نمی‌خواهند من چه کار کنم؟

*کی روش چطور به خودش اجازه می دهد؟

اما الان همه مصاحبه می‌کنند، مگر با این شرایط سنگ روی سنگ بند می‌شود؟ الان همین ثبات هم یک حباب است و نمی‌دانم چه زمانی می‌شکند؛ نه در ورزش و نه در فدراسیون ثباتی وجود ندارد؛ اگر یک حباب نباشد، یک مربی به خودش اجازه می‌دهد که 7 بازیکن تیم‌ملی را به ایران بفرستد؟ سه روز صبر می کرد تا به ایران برگردند؛ اگر زمان ریاست من بود و برانکو با یک مربی باشگاهی به مشکل برمی‌خورد، می‌توانست 7 نفر را بیرون کند؟ حتی این بازیکنان گفته‌اند اجازه بدهید ما امشب در هتل باشیم و صبح برویم اما کی‌روش اجازه نداده است؛ این نشان می‌دهد که ثبات کاری وجود ندارد؛ کسی هم نباید از من ناراحت شود چون معتقدم اوضاع بدتر از این هم خواهد شد؛ چون کسی که سکان‌دار است نمی‌تواند بین این دو نفر میانجیگری کند؛ برای او سخت است؛ مگر می‌شود مربی بیاید و بگوید الان که بازی نداریم به اردو برویم.

* کی‌روش بلد است ولی ...

من تنها کسی بودم که وقتی کی‌روش به قطر باخت و می‌خواستند اخراجش کنند، هم زنگ زدم و هم مصاحبه کردم و گفتم آقای کفاشیان در مقابل این فشار مقاومت کن چون کی‌روش کار را بلد است. کفاشیان هم زنگ زد از من تشکر کرد و گفت اگر این‌ها را نمی‌گفتید موج عجیبی علیه من بود تا کی‌روش را اخراج کنم؛ در نهایت هم کی‌روش ماند و موفق شد؛ کی‌روش کار را بلد است، هیچکس نمی‌تواند بگوید اینگونه نیست؛ اگر بگویند بلد نیست، دروغ گفته‌اند. اختیار او زیاد شده ولی کار فنی را بلد است. یک مربی ایرانی بیاید بگوید من کار را بلدم و تیم در بیاورد؛ باور کنید نمی‌تواند. مصاحبه هم می‌کنند چون تصور دارندگر تیم را از کی‌روش بگیرند به آنها می‌دهند.

* توهینی از این بالاتر نیست

شخصیت برانکو با آقای کی‌روش فرق می‌کند ولی عرف بین‌المللی یک نوع قرارداد دارد، عین همان که ما نوشته بودیم؛ بروید این‌ها را بپرسید؛ آقای برانکو هر مصاحبه‌ای که می‌خواست بکند با اختیار فدراسیون بود و فدراسیون برایش جا تعیین می‌کرد؛ مثلا فدراسیون می‌گفت که امروز در کمپ مصاحبه می‌کنی و پشت آن بنر تبلیغاتی می‌گرفتیم؛ روز و ساعتش را ما تعیین کرده بودیم حتی در مواردی از مصاحبه نهی می‌کردیم؛ برانکو هست و می‌توانید از او بپرسید؛ اگر می‌خواست به مرخصی برود، باید به آقای همایون شاهرخی نامه می‌نوشت و در نهایت ما تصمیم می‌گرفتیم که در آن روز بخصوص به مرخصی برود یا نه؟ برانکو 5 تا تیم به من معرفی می‌کرد که با هر کدام از این 5 تیم بازی تدارکاتی بگذاریم، خوب است و ما از بین آن 5 تیم، یکی را انتخاب می‌کردیم؛ نه اینکه الان به آفریقای جنوبی بروم و تیم ملی را برای تمرین و مسابقه به آنجا ببرم و برگردم! من روی ضعف خودم این اختیارات را داده‌ام آیا حالا می‌توانم بگیرم؟ خیر! سوم فروردین هم مسابقه داریم و همه را هم لاپوشانی می‌کنم تا به آن روز برسم و موفق باشم؛ آیا توهین از این بالاتر که بازیکن تیم ملی در اردو با مربی اخراج شود؟!

* باید بین کی‌روش و برانکو مدیریت کرد

برانکو معتقد است که آسیا و لیگ را دارد و کی‌روش هم جام جهانی را؛ هر دو درست می‌گویند ولی فدراسیون باید مدیریت می‌کرد؛ اینجا ضعف کسانی است که مدیریت می‌کنند؛ وقتی مراکش برای بازی با ما به دوبی نمی‌آید و آن ها هم اجازه تماشاگر نمی‌دهند، نمی‌رویم؛ تمام شد؛ مگر شما رفتید و مسابقه دادید؟ مراکش که یک هفته جلوتر گفته بود من نمی‌آیم؛ ما هم رفتیم که با مراکش مسابقه دهیم؛ اینجا نه برانکو مقصر است و نه کی‌روش؛ ولی این به این معنا هم نیست که بخواهم فدراسیون را تخطئه کنم؛ فدراسیون باید زود تصمیم می‌گرفت که به دوبی نمی‌رویم و وقتی مسابقه‌ای نیست، لیگ ادامه پیدا می‌کند.

* کی‌روش را رییس جمهور قبلی آورد

کی‌روش مدت‌هاست می‌گوید من پیشنهادهای زیادی دارم ولی هیچ‌وقت نمی‌رود چون به ما تعهد دارد؛ کجا برود؟ هر کجا برود جریمه می‌شود؛ بعد هم تا کار به سرانجام نرسیده نباید اجازه بدهیم او برود؛ به او اختیارات زیادی داده شده که مشکل فقط همین است؛ فکر می‌کنید او را فدراسیون آورد؟ کی‌روش را آقای رییس جمهور قبلی و دار و دسته‌اش آوردند؛ اگر هیچ‌کس نمی‌گوید ولی من می‌گویم؛ نامه او را به دست من هم دادند؛ گفتند این گزینه‌های رییس جمهوری برای سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال است، کدام‌شان را بیاوریم؟ من گفتم این اختیار فدراسیون است، نه رییس جمهور؛ چند گزینه بودند که یکی از آن‌ها خاویر کلمنته بود.

* نمره مثبت برای طاهری

طاهری بی‌آزار است و مثل قبلی‌ها نیست که دنبال مصاحبه و جنجال باشد؛ من به او زنگ زدم و گفتم قبل از اینکه به تیمت تبریک بگویم، به اخلاقت تبریک می‌گویم که نخواستی مثل قبلی‌ها از این کانال تلویزیونی به آن کانال تلویزیونی بروید؛ با این برخوردت خیلی چیزها را جبران کردید و حتی برای او آرزوی موفقیت کردم؛ قبلی‌ها هیچ‌کاری نمی‌کردند و هر روز در تلویزیون بودند، ولی ایشان که تیمش نتایج خوبی گرفته، مصاحبه نمی‌کند.

* کدام مربی ایرانی کار برانکو را می کند؟

اگر کی‌روش برود، بهترین جانشین همین برانکو است؛ مربی ایرانی که نمی‌تواند در تیم‌ملی باشد؛ مربیان ایرانی همین که باشگاه‌ها را بچرخانند کار بزرگی کرده‌اند؛ اگر یک روز کی‌روش برود، بهترین گزینه برای سرمربی‌گری تیم‌ملی برانکو است؛ شما به پرسپولیس نگاه کنید، این تیم بازی می‌کند که مردم می‌پسندند؛ کدام مربی ایرانی می‌گوید تیم من 10 موقعیت ایجاد می‌کند و فوتبال زیبایی ارائه می‌کند؛ هنوز اوت دستی می‌اندازیم و فوتبال 40 متری بازی می‌کنیم؛ به بازی‌های پرسپولیس نگاه کنید، این تیم 10 موقعیت می‌سازد و بازی‌هایش را هم می‌برد؛ کدام مربی ایرانی می‌تواند چنین تیمی بسازد؟


* جادوگر به ما پیشنهاد داد

جادوگری همیشه وجود داشته و هرکس بگوید نیست، دروغ گفته است؛ یک سری هستند که این اعتقادات را دارند، به ما هم پیشنهاد شد اما انجام ندادیم؛ البته او خارج از کادرفنی تیم‌ملی بود؛ به من گفت و من هم گفتم خیر این کار را نمی‌کنیم؛ ایشان به من گفتند جادوگر بیاوریم؛ گفتم به آن جادوگر بگو عصر بیاید سر تمرین، زمانی آمد که یک بازی در آزادی داشتیم؛ گفت یک صندلی برای من پشت این دروازه بگذار و یک صندلی هم پشت آن یکی دروازه، من دروازه را طلسم می‌کنم؛ گفتم حتما این کار را می‌کنیم؛ وقتی رفت به آن شخصی که جادوگر را معرفی کرده بود، گفتم به فلانی بگو نیاید؛ فردایش هم زنگ زدم که حتما بگویید که نیاید چون ما صندلی هم نگذاشتیم؛ بازی را هم بردیم و از آن فرد نیز استفاده نکردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
از خود متشكر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
۰
۰
ایجوری كه از حرفای شما بر میاد... همه بدن دادا جون ، فقط تو خوبی !!!
پلنگ شاهرود
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
۰
۰
تو دوره خودت دهها مشكل داشتی حالا اومدی ...
بوف
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
۰
۰
بدبختی فوتبال همینا هستن تا زمان حضور طرف موشن تا طرف میره ادبیات میشه این ...قبلی و دار دستش ! بعد هم یه جوری حرف می زنه انگار فرشته نجات فوتبال ایشونه ! داداش تو هم یه مدت بودی و داستان خیلی فرقی نكرد ... البته طبیعیه كه دوستان خودت كه حسابی از حضورت منتفع شدن همیشه از اون دوران طلایی یاد كنن !!!!! و بگن فقط تویی كه خوبی ! تو هم كم رفیق بازی نكردی !!!
فوتبال دوزاری
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
۰
۰
كجای حرفاش مهمه ؟؟؟ سر تا ته كار خودستایی ایشونه ... اینم كه از هر كسی بر می آد !!

نیازمندی ها