جشنواره موسیقی فجر از فردا در تهران آغاز می‌شود

موسیقی فجر در گام سی‌ودوم

سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر با دو روز تاخیر به احترام درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از فردا کلید می‌خورد. به گزارش جام‌جم، این جشنواره با پشت سر گذاشتن همه حواشی قرار است از فردا کار خودر ا آغاز کند. به همین مناسبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیامی به این جشنواره صادر کرده است. سیدرضا صالحی امیری، در این پیام با اشاره به این‌که فرهنگ و هنر ایران اسلامی سند هویت بخش و شاخص زیست اجتماعی مردم این سرزمین است و در میان هنرهای برآمده از متن این مجموعه، «موسیقی» از مردمی‌ترین جلوه‌های ذوق و خلاقیت و اندیشه اهالی این گستره محسوب می‌شود، می‌افزاید: امید است «سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر»، فرصت و امکان مناسبی برای مرور و تماشای برداشت‌ها و ارائه‌های موسیقی امروز کشورمان از داشته‌های غنی فرهنگی ـ هنری ایران سربلند، همراه با جلوه‌های امیدبخش هنرمندان جوان، در سایه‌سار حضور وزین پیشکسوتانمان باشد.
کد خبر: ۹۸۹۰۸۰

هلندی‌ها در تالار وحدت

قلب جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت می‌تپد. جایی که گروه‌های ارکستری یا نوازندگان شهیر بین‌المللی به روی صحنه می‌روند. در نخستین روز این جشنواره ارکستر پارس به سرپرستی ناصر نظر ساعت 18 و 30 دقیقه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. این ارکستر موسیقی کودک و نوجوان معمولا در طول سال دو اجرا دارد که اجرای اول به مناسبت روز جهانی کودک و اجرای دوم در جشنواره موسیقی فجر است و هر دوی این اجراها در تالار وحدت برگزار می‌شود. ارکستر موسیقی پارس سابقه سه دهه فعالیت موسیقی در بخش کودک و نوجوان را دارد و اجرای آن در جشنواره فجر، تنها اجرای کودک و نوجوان جشنواره سی و دوم موسیقی فجر است. اجراهای ارکستر پارس معمولا به دو بخش اجرای ارکستر ایرانی و اجرای گروه‌نوازی هارپ و گروه کر به همراهی سازهای زهی تقسیم می‌شود که به ترتیب، گلنوش صالحی و فتانه شاهین سرپرست این دو گروه هستند.

در ساعت 21 و 30 دقیقه نیز تالار وحدت میزبان حسام اینانلو آهنگساز و نوزانده کمانچه همراه با گروه هلندی «رامبراند تریو» (Trio Rembrandt) است. در بخش اول این کنسرت گروه هلندی روی صحنه می‌رود و به اجرای منتخبی از قطعات ساخته شده این گروه می‌پردازد.

گروه هلندی «رامبراند تریو» را وینسنت پلانجر نوازنده پرکاشن، تونی اورواتر نوازنده کنترباس و رامبرانت فریچس نوازنده پیانو و آکاردئون تشکیل می‌دهند. این گروه پیشتر سابقه همکاری با موسیقی‌دانان ایرانی همچون کیهان کلهر و حسین علیزاده را داشته و کنسرت‌های مشترکی را با این هنرمندان ایرانی برگزار کرده است. آلبوم مشترک این گروه با کیهان کلهر به احتمال فراوان تا پایان سال جاری توسط نشر معتبر ECM روانه بازار خواهد شد.

در بخش دوم کنسرت حسام اینانلو به این گروه می‌پیوندد و اجرایی را مبتنی بر بداهه‌نوازی ارائه می‌دهد. «حسام اینانلو» نوزانده کمانچه و آهنگساز به تازگی آلبوم «وهم» را منتشر کرده که در این آلبوم با «تونی اورواتر» نوازنده مطرح کنترباس «رامبراند تریو» همکاری کرده است.

رودکی، میزبان نوازنده شهیر هندی

شهید پرویزخان از هند که پیش از این قرار بود چهارشنبه در سالن رودکی به روی صحنه برود، ساعت 14 و 30 دقیقه جمعه کنسرتش را اجرا خواهد کرد.

استاد پرویزخان متولد 1958 در بمبئی هند، یکی از بزرگترین نوازندگان سیتار نسل خود و شاگرد استاد عزیزخان از اساتید موسیقی سنتی هندی است. او در سه سالگی شروع به آموزش‌های طبلا و آواز کرد و در چهار سالگی به سیتار روی آورد. شهید پرویز در همه جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی موسیقی شرکت داشته و با سوابق بی‌شمار اجرایی و ضبط آثار صوتی و تصویری و دریافت جوایز و تقدیرنامه‌های متعدد در هند و سراسر جهان، به عنوان یکی از بهترین نوازندگان سیتار حال حاضر شناخته می‌شود.

سالن رودکی همچنین در ساعت 18 و 30 دقیقه میزبان گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو است. این گروه موسیقی، یک گروه کر آکاپلا به شمار می‌آید و فعالیت خود را به سرپرستی میلاد عمرانلو در زمستان 1384 آغاز کرده است و بارها در جشنواره موسیقی فجر و دیگر جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته و صاحب جوایز متعددی شده است.

گروه کر فلوت تهران به سرپرستی فیروزه نوایی نیز ساعت 21 و 30 دقیقه در سالن رودکی به روی صحنه می‌رود.

پژواک دودوک در برج میلاد

پیش از این قرار بود برج میلاد میزبان سه اجرای جشنواره موسیقی فجر باشد، اما با تأخیر دو روزه در برگزاری این جشنواره به دلیل رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، برج میلاد پذیرای کنسرت‌های بیشتری شد. پرواز همای، نخستین هنرمندی است که ساعت 18 و 30دقیقه در سالن همایش‌های این برج روی صحنه می‌رود.

اما در ساعت 21 و 30دقیقه این سالن میزبان ژیوان گاسپاریان نوازنده برجسته ساز دودوک اهل ارمنستان است که سال‌ها پیش با استاد حسین علیزاده کنسرتی در ایران اجرا کرده بود. در جشنواره سال گذشته هم خبر حضور گاسپاریان در ایران به طور رسمی اعلام شد، اما تنها چند روز مانده به آغاز جشنواره، گاسپاریان به آنفلوآنزای شدید مبتلا شد و با انتشار فیلمی اعلام کرد که توانایی جسمی لازم را برای برگزاری اجرای صحنه‌ای در ایران ندارد.

بازگشت پیام عزیزی با قدسیان

پیام عزیزی را با قطعه «یا رسول‌الله» می‌شناسیم. مدتی از او خبری نبود. حالا قرار است که با گروه «قدسیان» در قالب سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر و در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برود. عزیزی درباره برگزار نکردن کنسرت در چند سال اخیر به جام‌جم می‌گوید: سال 84 با همکاری گروه کامکارها سه آلبوم به «سه‌روکی دل» (رئیس دل) به زبان کردی، «خورشید مستان» به سه زبان فارسی، کردی و عربی و بارگاه را منتشر کردیم. هر چند آن زمان در قطعات از اشعار عرفانی بهره بردیم، اما احساس کردم که از سبک خودم دور شده‌ام. سبک موسیقی ما عرفانی است و مخاطبان خاصی دارد. با وجود این، قصد دارم با این گروه جدید کنسرت‌های متعددی اجرا کنم. او با بیان این‌که موسیقی عرفانی در مناطق کردستان ایران و بخش کردستان ترکیه رشد پیدا کرده و ریشه موسیقی اصیل ایرانی به‌شمار می‌آید، می‌افزاید: این موسیقی در خانقاه‌ها رواج داشته است.

آلبوم «با قدسیان» با صدای او و آهنگسازی جلیل عندلیبی که در سال 1378 منتشر شد حدود یک میلیون و 200 هزار نسخه فروش داشت. عزیزی با بیان این‌که سال گذشته با سامی یوسف همکاری داشته و قطعه «یا رسول‌الله» را به طور مشترک خوانده‌اند، درباره اجرای روز جمعه می‌گوید: بلیت اجرای با قدسیان در جشنواره در همان روزهای نخست به فروش رفت و تمام شد. وی از کوچک بودن سالنی که برای اجرای او اختصاص داده شده گلایه و عنوان می‌کند: اگر سالن 200 نفری هم بود مطمئنا پر می‌شد.

به گفته عزیزی، با قدسیان در اجرای روز جمعه، 9 قطعه آوازی و یک قطعه همنوازی دف و نی اجرا خواهد کرد و چهار نی، سه دف، سنتور، تار، عود و تمبک سازهای این گروه را تشکیل می‌دهد. گروه موسیقی «آوای موج» نیز در بخش موسیقی نواحی در ساعت 18 و 30 دقیقه روی صحنه می‌رود و رپرتواری پژوهشی از آیین‌های بومی مشترک منطقه بوشهر و هرمزگان را اجرا می‌کند.

محسن آقایی، سرپرست این گروه درباره جزئیات این کنسرت می‌گوید: «آوای موج» دومین سالی است که در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد که این استمرار حضور براساس طرح دوساله‌ای است که ما برای گروه برنامه‌ریزی کرده بودیم که بتوانیم براساس آن، آیین‌ها و نغمات بومی منطقه بوشهر و البته اشتراکات موسیقایی و فرهنگی این منطقه با هرمزگان را به مخاطبان ارائه دهیم. به گفته او، گروه همانند رپرتوارهای قبلی خود در حوزه پژوهشی که عمده تمرکز خود را روی این محور قرار داده، هر سال از یک پیشکسوت عرصه موسیقی برای حضور در میان گروه‌ نوازندگان استفاده می‌کند که در این دوره از جشنواره استاد مجید پاکدل نوازنده 68 ساله نی‌جفتی در میان اعضای گروه حضور دارد.

کمیل انتظاری

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها