سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

سامانه سنجش مالی خانوارها کلید می خورد/ توپ یارانه ها زیر پای دولت

مجلس اصلاح قیمت حاملهای انرژی و آب را با رعایت ملاحظات اجتماعی، اقتصادی در اختیار دولت قرار داده، اما از طرفی قوه مجریه را بر شفاف سازی درآمدهای حاصله از محل هدفمندی یارانه‎ها مکلف کرده است.
کد خبر: ۹۸۷۷۸۰
سامانه سنجش مالی خانوارها  کلید می خورد/ توپ یارانه ها زیر پای دولت

«محمد خدا بخشی» نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر شفافیت هزینه کرد سود حاصله از هدفمندی یارانه‎ها توسط دولت به جام جم آنلاین گفت: برای کارایی مطلوب نظام یارانه‎ای در کشور، باید مسیر تخصیص این بودجه در حوزه‎های مختلف سلامت – تولید و اشتغال و... به راحتی قابل رصد و محاسبه باشد.

افزایش پرداختی نیازمندان با حذف بی‎نیازان از لیست یارانه بگیرها

وی ضمن اشاره بر مصوبه روز گذشته خانه ملت پیرامون هدفمندی یارانه‎ها تصریح کرد: طبق این قانون دولت بر افزایش 20 درصدی(بر مبنای حداقل دستمزد) حقوق خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد مکلف شد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه در پاسخ به این سوال که چه تعداد و با چه مشخصه‎هایی از دهک‎های جامعه از لیست یارانه بگیران حذف خواهند شد، گفت: مجلس موضوع حذف برخی دهک‎ها از یارانه بگیرها و نیز انتقال سهم آن به دهکهای آسیب پذیرتر جامعه را در اختیار دولت قرار داده است.

راه اندازی سامانه آزمون مالی خانوارها

با این حال خدابخشی پیرامون این موضوع از دیگر مصوبه بهارستان خبر داد و در ادامه خاطر نشان کرد: مجلس دولت را بر راه اندازی سامانه‎ جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها موظف کرد تا بر مبنای آن توان مالی شهروندان، واجدین شرایط دریافت یارانه مشخص شود.

وی اضافه کرد: بنابر قانون تصویبی در برنامه ششم توسعه، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع برای سهولت در تصمیم گیری دولت جهت کنارگذاشتن دهکهای بی نیاز پیش بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در خصوص احتمال افزایش مبلغ یارانه‎ها هم گفت: بطور کلی مجلس بر ادامه پرداخت یارانه ها به مردم تاکید دارد چرا که معتقد است بسیاری از اقشار به آن نیاز داشته و قطع این مبلغ نارضایتی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه مجلس بر طرح واقعی هدفمند سازی یارانه‎ها تأکید می کند، ابراز داشت: از شروع این طرح دولت 240 هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت نقدی داشته است که این مبلغ چیزی معادل بودجه یکسال کشور برآورد می‎شود و لذا مهم است این ارقانم کجا و به چه افرادی تخصیص می یابد.

توپ یارانه‎ها زیر پای دولت

خدابخشی تصمیم گیری در مورد چگونگی پرداخت یارانه‎ها را در اختیار دولت دانست و گفت: رقم مربوط به یارانه‎ها در اقتصاد کلان بسیار قابل توجه بوده و دخل و خرج آن نیازمند تدبیر ویژه دولت در این بخش است. لذا مجلس این اجازه را به دولت داده تا افراد نیازمند را مورد حمایت قرار دهد.

وی در پایان، پیرامون زمان پایان بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس پاسخ داد: پیش بینی می شود مطالعه این لایحه تا دو هفته دیگر ادامه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
بزرگ آقا
Spain
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
دولت اول از خودش شروع كنه از آقای ....
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
این سامانه یعنی كنترل كامل زندگی مردم
چقدر گرفتی
از كی گرفتی
چرا گرفتی
كه برخلاف قانون اساسیه
و البته طبق معمول همیشه فقط برای مردمه
و مسئولین از این امر مستثنی
بزرگ آقا
Spain
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
اون اسمها كه گفتم اینقدر ازشون ترس دارید كه حذفشون كردید و به جاش آقای.... نوشتید.
كارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
آقای خدا بخشی شما نماینده مردمی یا نماینده دولت !؟ فرمایش می كنی دولت 240 هزار میلیارد یارانه پرداخت كرده ، ولی نمی گوئید چند برابرش از محل گران كردن حامل های انرژی گیرش اومده ! مگه ملت گفتند بنزین 100 تومانی رو بكنه 1000 تومان و برق و آب و گاز و هزار كوفت و زهر مار رو گرون كنه و به تبع آن تموم مایحتاج مردم حتی نون شبشون گرون بشه ؟
مهدی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
سلام
دولت این اندك یارانه ای را كه به مردم پرداخت بیش از صد برابر آن را با گران كردن از جیب مردن دارد برداشت میكند . حا لا گیرم به فرض مردم چیزی نمی دانند!!!!!.... شما جواب خدا را چه می خواهید بدهید؟
كرمانی مقدم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
الان كه قیمت نفت بالا رفته و بعد از عید هم بالاتر میره پول هدفمندی كجا میره آقایون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها