چند روز به آغاز رسمی ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده باقی مانده و سایه سنگین مشخص نبودن سیاست‌های اقتصادی چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در اقتصاد جهانی کاملا مشهود است.
کد خبر: ۹۸۷۷۲۸

به این ترتیب که تولیدکنندگان چین، برزیل و اتحادیه اروپا در این زمینه هیچ سیاست مشخصی نداشته و نمی‌توانند برای آینده اقتصادی خود و تنظیم سطح روابط اقتصادی با این کشور برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند. در این زمینه برخی کارشناسان عنوان می‌کنند با توجه به سابقه حرفه‌ای و اقتصادی ترامپ احتمال درون‌گراتر شدن اقتصاد آمریکا بسیار زیاد است و به این ترتیب بسیاری از قراردادهای همکاری‌های چندجانبه و تجارت‌های آزاد آمریکا با دیگر نقاط جهان دستخوش تغییراتی عمده خواهد شد؛ اما با توجه به اهمیت تأمین انرژی در اقصی نقاط جهان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل اقتصادی بر این باورند که اصلی‌ترین واکنش بازار به سیاست‌های اقتصادی ترامپ در بخش انرژی بخصوص انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

این در حالی است که به دلیل سایه سنگین دونالد ترامپ بر بازار خودروهای الکتریکی آمریکا‌، نگرانی قابل توجهی در میان مدیران ارشد شرکت سازنده خودروهای برقی تسلا و سهامداران آن مشهود است.

دونالد ترامپ دقیقا چه‌کاری می‌خواهد انجام دهد؟

این ‌سوالی است که بسیاری از مردم آمریکا مدام از خود می‌پرسند. آمریکا بزودی یکی از ناشناخته‌ترین دولت‌های خود را تجربه خواهد کرد. دولتی که با انتخاباتی پرحاشیه روی کار آمد و افق‌های نامعلوم این دولت می‌تواند تمام صحنه‌های پیش رو را با وجود برنامه‌های نوین در صنعت انرژی، با چالشی بزرگ مواجه کند.

به عنوان مثال، درست پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا و مشخص شدن پیروز این میدان رقابت تعداد سفارش دکل‌های برق و همچنین توربین‌های بادی تولید برق به یک‌باره در سراسر جهان 12 درصد کاهش یافت و زغال‌سنگ با 73 درصد کاهش قیمت در بازار به فروش رفت.

این واکنش بازار با توجه به شعارهای انتخاباتی ترامپ ایجاد شده چون در دوران رقابت‌های انتخاباتی دونالد ترامپ گفته بود: «تغییراتی را در بخش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اعمال خواهد کرد». این در حالی است که یکی دیگر از سیاست‌های رئیس‌جمهور پرحاشیه آمریکا ایجاد اشتغال بوده که تصمیم دارد حجم قابل توجهی از مشاغل را تنها در صد روز ابتدای ریاست جمهوری خود ایجاد نماید. در این زمینه وی اعلام کرده است سیاست‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی خود را در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به گونه‌ای اجرایی خواهد کرد که بیشترین حجم اشتغال داخل خاک آمریکا در این بخش ایجاد شده و کمترین سفارش خارجی را برای تأمین نیازهای کشور از کشورهای دیگر تأیید خواهد کرد.

انرژی‌های بادی و خورشیدی در صدر برنامه‌ها

با توجه به اظهارنظرهای مختلف و گفته‌های دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی، اولین کارخانه‌ای که می‌تواند بیشترین آسیب را در این زمینه به خود ببیند، تسلا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در دنیاست. این در حالی است که برآوردهای اقتصادی بیانگر آن است که خریداران خودروهای الکتریکی برای خرید شهری، حدود 3/2 میلیارد دلار هزینه خواهند کرد. به این ترتیب کمپانی تسلا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی با شارژ باطری توسط انرژی خورشیدی حتی در شب خواهد بود. از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که چالش‌های اشتغال و هزینه‌های بالای مالیات‌های مورد نیاز برای اجرایی شدن این پروژه می‌تواند بر تاکید ترامپ برای حذف این پروژه بیفزاید. این افراد معتقدند از دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش همواره حدود 30 درصد از مالیات‌های پرداختی مردم به دولت، برای اجرای پروژه خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته است، رقمی که در شرایط فعلی اقتصاد احتمالا می‌تواند برای ترامپ چالش بزرگی ایجاد کند.

هزینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش می‌یابد

با توجه به افزایش استفاده از فناوری‌های نوین برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر همواره شاهد کاهش هزینه‌های تولید در این بخش خواهیم بود. این در حالی است که هزینه تولید انرژی خورشیدی قبل از ترامپ و از سال 2013 میلادی تا امروز، 15 درصد کاهش یافته است. در حال حاضر هزینه انرژی خورشیدی از زغال‌سنگ و انرژی برق، ارزان‌تر است.

کاهش هزینه‌های تولید انرژی خورشیدی به نوعی می‌تواند عاملی در کاهش سودآوری این پروژه باشد تا جایی که برخی سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه را غیراقتصادی خواهد کرد.

بهره‌وری با حذف سوخت فسیلی

شاید برخی کارشناسان بر این باور باشند که افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی‌های انجام شده با حذف سوخت‌های فسیلی در صنعت خودروسازی می‌تواند عاملی در نجات تسلا از حذف شدن کامل در دوران ترامپ باشد؛ اما نباید فراموش کنیم اکنون ترامپ با چالشی جدی درباره ایجاد شغل و همچنین کنترل رشد اقتصادی مواجه است؛ به همین دلیل برنامه‌های گذشته و تعیین شده در دوران باراک اوباما ممکن است در دوره ترامپ کارایی لازم را در پروژه‌های اقتصادی وی نداشته باشد. به‌طور کلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اوباما، در رابطه با صرفه‌جویی در اقتصاد توسط انرژی‌های طبیعی و تجدیدپذیر بوده، به گونه‌ای که مسیر را به همین سمت هدایت کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا تصمیم دارد در سال 2025 میلادی تمام خودروهای سنگین و خودروهای معمولی را برقی کند، اما تمام این پروژه‌ها ممکن است توسط دونالد ترامپ حذف شود.

آمریکا این سیاست توسعه ماشین‌های برقی را در پیش گرفته است. بازار آمریکا آماده پذیرش 000/200 ماشین برقی است. تسلا اولین ماشین تولیدی با (انرژی تجدیدپذیر) خواهد بود که پروسه آن در سال 2018 تمام می‌شود، اما با شروع کار دولت جدید، احتمال بالا رفتن قیمت تمام‌شده این خودرو وجود دارد. تنها شرکت‌های نفتی از انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نفع می‌برند و شرکت نفتی Keystone که از سمت دولت اوباما نادیده گرفته شده است، این بار در لیست اولویت‌های دونالد ترامپ در خصوص کارهای صد روزه اولیه وی قرار دارد. ترامپ همچنین از شرکت نفتی beleaguered Dakota حمایت خواهد کرد.

ترامپ تصمیم دارد با شمال آمریکا به طور کامل داد و ستد داشته باشد. این موضوع به نفع شرکت‌های خودروسازی خواهد بود. از سال 2010 میلادی 9 شرکت ماشین‌سازی، حدود 24 میلیارد دلار (80 هزار میلیارد تومان) روی موتور ماشین‌های فورد و فیات در کشور مکزیک برای کمک به بهبود این بخش، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مترجم: مهدیه آخوندزاده
اقتصاد

منبع: بلومبرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها