قیام مردم الجزایر علیه استعمارگران فرانسوی ابعاد گسترده ای یافته بود و دولت جمهوری چهارم فرانسه برای حفظ این مستعمره غنی و وسیع یک جلاد را مامور سرکوب مردم آزادیخواه کرد.
کد خبر: ۹۸۷۴۶۴
روایت آغاز یک جنگ بی رحمانه استعماری + عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، 60 سال پیش در روز هفتم ژانویه سال 1957 میلادی دولت جمهوری چهارم فرانسه به ژنرال ژاک ماسو اختیار تام عملیات پلیسی را در شهر الجزیره و حومه آن با 800 هزار نفر جمعیت داد تا قیام استقلال طلبان را سرکوب کند.

در روز پنجم فوریه سال 1956 میلادی ، گی موله نخست وزیر فرانسه شد. او مقام وزارت دادگستری را به فرانسوا میتران سپرد.

در پی بالا گرفتن قیام مردم الجزایر به ویژه در شهر الجزیره دولت فرانسه و فرانسوا میتران وزیر دادگستری (بعدها رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه) ژنرال ماسو را با اختیار کامل بر جان و مال و ناموس مردم مامور کردند تا آتش استقلال در شهر الجزیره و حومه آن را خاموش کند.

ژنرال ژاک ماسو که به قصاب الجزیره شهرت یافت فرماندهی لشکر دهم چتربازان با 6000 نیرو را بر عهده داشت.

نظامیان فرانسوی با فراموش کردن شرافت نظامی دست به وحشیانه ترین اقدامات علیه مردم شهر الجزیره زدند ، اعدام و تیرباران خودسرانه افراد مظنون بی آنکه اتهامشان ثابت شده باشد ، قتل زندانیان و افرادی که در درگیری با فرانسوی ها مجروح می شدند ، هتک حرمت زنان و دختران شهر الجزیره ، شکنجه مردم عادی...

ژنرال ژاک پاری ، قهرمان ملی فرانسه در روز 28 مارس سال 1957 میلادی رسما از فرماندهی ارتش استعفا داد تا شریک این اقدامات جنایتکارانه نباشد.

با این حال ، به رغم سرکوب شدید مردم الجزیره ، حملات گروه های مقاومت علیه نیروهای فرانسوی و عوامل داخلی آنها افزایش یافت.

ژنرال ماسو قصاب الجزیره برای سرکوب مردم از هیچ اقدام ضدبشری خودداری نکرد.شهر الجزیره به جبهه جنگ تبدیل و نبرد الجزیره آغاز شد.

سرانجام ، فرانسوی های مقیم الجزایر و برخی از افسران عالی رتبه ارتش به ژنرال شارل دوگل که از قدرت کناره گرفته بود متوسل شدند تا به این جنگ خونبار خاتمه دهد.

ژنرال دوگل پس از انتخاب به مقام ریاست جمهوری فرانسه در سال 1958 میلادی مقدمات استقلال الجزایر را فراهم کرد. سرانجام این مستعمره فرانسه با مقاومت قهرمانانه مردمش در سال 1962 میلادی به استقلال دست یافت.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها