چین، خواب‌های زیادی برای فضا دیده است. این کشور اعلام کرده، برنامه بزرگی برای رساندن خود به آن سوی ماه دارد؛ منطقه‌ای از ماه که چیز زیادی از آن نمی‌دانیم. مقامات رسمی چین، از برنامه جاه‌طلبانه‌ای خبر می‌دهند که طی آن تا سال 1397/ 2018 کاوشگری را به سوی دیگر کره ماه ارسال خواهند کرد. آنها مریخ را هم در تیررس برنامه‌های خود قرار داده و در نظر دارند نخستین کاوشگر خود را تا سال 1399/ 2020 راهی سیاره سرخ کنند.
کد خبر: ۹۸۵۶۴۲
دورخیز جدید چین برای فتح ماه و مریخ

این برنامه‌ها درحالی اعلام می‌شود که این کشور، چند هفته پیش هم در عرصه فضا و اکتشافات مربوط به آن خبرساز شده بود. دو فضانورد چینی با حضور در ایستگاه فضایی تیانگونگ 2 توانستند به مدت 30 روز در آن اقامت کنند تا به این ترتیب، رکورد تازه‌ای از حضور مستمر فضانوردان چینی در مدار زمین به ثبت برسد.

تمام این جاه‌طلبی‌ها حکایت از آن دارد که چین درصدد رساندن خود به جایگاهی است که حرف‌های زیادی برای گفتن در فضا داشته باشد. مقامات چینی، حضور مستمر و وسیع در فضا را ازجمله رویاهای خود می‌دانند و برای این‌که صنایع فضایی این کشور را توسعه دهند و چین را به‌عنوان یک قدرت فضایی شاخص به دنیا معرفی کنند، برنامه‌ریزی گسترده‌ای کرده‌اند.

البته چین برای رسیدن به این جایگاه، بهای سنگینی می‌پردازد. بزرگ‌ترین اتفاق تلخی که در این مسیر روی داده، مربوط به اوایل سال 2016 می‌شود؛ یعنی زمانی که پکن کنترل نسخه ابتدایی ایستگاه فضایی‌اش یعنی تیانگونگ 1 را از دست داد. پیش‌بینی می‌شود، این ساختار فضایی در سال 1396/ 2017 وارد اتمسفر زمین شود که این در واقع، پایان راه ایستگاه فضایی نخست چینی‌ها به شمار می‌آید.

این ایستگاه فضایی در سال 1390/ 2011 به عنوان نخستین ایستگاه فضایی چین راهی مدار زمین شده بود. پرتاب آن با استفاده از سه موشک صورت گرفت، اما چند هفته پیش بود که چین رسما خبر داد، دیگر کنترلی بر این سامانه فضایی ندارد و با ورود به اتمسفر زمین نابود خواهد شد.

با این حال چینی‌ها نسبت به عملکرد ایستگاه فضایی دوم خود بسیار خوشبین هستند. آنها در سال‌های پیش رو تیانگونگ 2 را توسعه داده‌اند تا در سال 1401/ 2022 به یک ایستگاه فضایی کامل و کاربردی تبدیل شود. حالا چین سومین کشور دنیاست که توانسته مأموریت فضایی سرنشین‌داری را با موفقیت در مدار زمین اجرا کند. جالب اینجاست که کشورهای غربی به علت وجود نگرانی نظامی به حضور چین در ایستگاه فضایی بین‌المللی روی خوش نشان نمی‌دهند. این ایستگاه فضایی که تاکنون بیش از یکصد میلیارد دلار (بیش از 410هزار میلیارد تومان) صرف آن شده، با همکاری شماری از کشورهای پیشرو جهان در عرصه فناوری‌های فضایی ساخته شده است؛ کشورهایی که حتی برخی از آنها از نظر تجربه و امور فنی از چین عقب‌تر هستند.

اعلام برنامه جدید چین برای رسیدن به ماه و مریخ نشان می‌دهد، این کشور خود را رقیب سرسخت آمریکا و روسیه در عرصه اکتشافات فضایی نشان می‌دهد.

منبع: Science Alert

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها