اعمال محدودیت‌های جدید برای نو گواهینامه‌ ها

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از شماره‌گذاری بیش از 950 هزار خودروی سواری در 9 ماهه امسال خبر داد.
کد خبر: ۹۸۵۵۳۵
اعمال محدودیت‌های جدید برای نو گواهینامه‌ ها

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، سردار تقی مهری در نشست خبری صبح امروز خود که در مقر شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: در سال 84 بیش از 27 هزار و 700 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند که این آمار در پایان سال 94 با کاهش 11 هزار نفری به بیش از 16 هزار تن رسید.

وی با اشاره به طرح‌های پلیس راهور در سال95 اظهارکرد: اجرای طرح نوروزی، طرح ترافیکی مراسم ارتحال امام خمینی، طرح تابستانی، طرح بازگشایی مدارس، طرح ترافیکی اربعین و اخیرا هم طرح زمستانه که هم اکنون در حال اجراست، از جمله طرح‌های پلیس راهنمایی و رانندگی است که با هماهنگی دستگاه‌های امدادی و خدماتی و انتظامی و ... با محوریت پلیس اجرا می‌شود.

مهری با بیان اینکه طرح زمستانی تا بیستم اسفند ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: کمتر از یک ماه از آغاز طرح زمستانه گذشته و در این مدت حدود 17 درصد نسبت به مدت مشابه تعداد جانباختگان حوادث ترافیکی کاهش داشته است.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه از زمان اجرای طرح زمستانی تا کنون در راه مانده نداشته‌ایم، گفت: با اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده با تمامی دستگاه‌ها وضعیت بهتری داشتیم.

وی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال 236 نفر کمتر از مدت مشابه پارسال جان خود را از دست داده‌اند گفت: عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز و عدم رعایت حق تقدم، علل بروز 71 درصد از تصادفات در هشت ماهه سال جاری بوده و 69 درصد تصادفات نیز در ساعات 12 ظهر تا 12 شب رخ داده است.

به گفته وی در 51 درصد از تصادفات سواری و در 31 درصد نیز موتورسیکلت‌ها حضور داشته‌اند.

مهری با بیان اینکه 51 درصد جانباختگان در صحنه تصادف جان‌باخته و مابقی در بیمارستان و راه بیمارستان جان باخته‌اند افزود: درون شهرها 82 درصد افرادی که در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند عابر پیاده و موتورسوار بودند که این نشان می‌دهد باید در درون شهرها برای عابران پیاده امکانات بیشتری فراهم کرده و ایمنی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی 87 درصد جانباختگان را مردان اعلام کرد و گفت: 51 درصد جانباختگان نیز سنی بین 21 تا 50 سال داشته‌اند.

مهری درباره آمار شماره‌گذاری خودروها در 9 ماهه امسال اظهارکرد: شماره گذاری خودروها در این مدت نسبت به پارسال 40 درصد افزایش داشته است.


وی با بیان اینکه سال گذشته 41 هزار خودروی وارداتی داشتیم، ادامه داد: امسال این آمار به بیش از 46 هزار دستگاه رسیده که رشدی 13 درصدی داشته است.


مهری با بیان اینکه 951 هزار و 821 دستگاه امسال شماره گذاری شده است، گفت: خودروهای داخلی رشد بیشتری در شماره‌گذاری داشته است.

محدودیت‌های جدید برای تازه گواهینامه‌ گرفته‌ها

رییس پلیس راهور ناجا از کاهش یک درصدی صدور گواهینامه خبر داد و افزود: برابر دستور العمل جدیدی که از سوی وزیر کشور ابلاغ شده، محدودیت‌هایی اعمال شده که ما از ماه آینده آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی درباره این محدودیت‌ها گفت: افرادی که گواهینامه را دریافت می‌کننند تا سه ماه اجازه ندارند به تنهایی و بدون حضور افراد دارای گواهینامه رانندگی کنند. از ساعت 12 تا 5 صبح اجازه رانندگی ندارند و در جاده‌های برون شهری نیز اجازه رانندگی ندارند. همچنین آنها باید علامت احتیاط راننده مبتدی است را در جلو و عقب خودرو نصب کنند.

وی با بیان اینکه این محدودیت برای گواهینامه‌های موتورسیکلت نیز وجود دارد، گفت: مدت این محدودیت ‌ها یکسال است و از ابتدای ماه آینده اجرایی خواهد شد و این موضوع به آموزشگاه‌ها و ... ابلاغ می‌شود.

همچنین اگر افراد در این مدت مرتکب تخلف شوند، گواهینامه‌شان توقیف و راننده مجددا به کلاس‌های آموزش رانندگی معرفی می‌شود.

آغاز جریمه خودروهای فرسوده در هشت کلان‌شهر

وی با بیان اینکه خودروهای فرسوده دارای بیست سال سن باید از هشت کلانشهر تهران، کرج، تبریز، اهواز، اراک، اصفهان، مشهد، شیراز و ... خارج شوند گفت: سن خودروی فرسوده در کلانشهرها 20 سال است و در صورتی که در شهر تردد کنند، به ازای هر 24 ساعت ، پنجاه هزار تومان جریمه خواهند شد.

مهری افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران، عمر مفید خودروها در کلان‌شهرها برای خودروی سواری شخصی 20 سال، وانت 15، مینی بوس و تاکسی 10 سال، موتورسیکلت 8 سال، اتوبوس شهری 8 سال، اتوبوس برون شهری 10 و کامیون و کشنده 20 سال است. همانطور که گفتم این خودروها در صورت تردد در شهر هر 24 ساعت 50 هزار تومان جریمه می‌شوند.

وی تعداد خودروهای فرسوده در کشور را یک میلیون و 350 هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: حدود سه تا چهار میلیون موتورسیکلت هم از سن فرسودگی عبور کرده‌اند.

جریمه 24 ساعته خودروهای فاقد معاینه فنی در سراسر کشور

مهری با بیان اینکه در 9 ماهه 95 نسبت به پارسال 32 درصد افزایش اعمال قانون داشتیم، گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به‌زودی خودروهای فاقد معاینه فنی در سراسر کشور اعم از شهرها و جاده‌ها در تمام ساعات شبانه‌روز توسط ماموران و دوربین‌ها جریمه خواهند شد.

مهری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا امکان تمدید دوباره بخشش جریمه دو برابری جرائم رانندگی وجود دارد یا خیر؟ گفت: با پایان آذر دوباره دیرکرد جریمه‌ها سرجای قبلی خود برگشته و فعلا تصمیمی برای تمدید آن وجود ندارد.

به گفته رییس پلیس راهور ناجا استقبال مردم هم از این بخشودگی به ویژه در ماه آذر خوب بود.

مهری با بیان اینکه فرسودگی بیش از 70 درصد تاکسی‌ها در تهران را تایید نمی‌کنیم، گفت: دقیقا سن فرسودگی وسایل نقلیه مشخص است؛ طبق آمار ما در شهر تهران کمتر از پنج درصد تاکسی‌ها در سن فرسودگی قرار دارند و البته اقدامات خوبی هم برای نوسازی آنها صورت گرفته است.

48 درصد اتوبوس‌های تهران در سن فرسودگی

وی با بیان اینکه 48 درصد اتوبوس‌ها در تهران در سن فرسودگی قرار دارند، ادامه داد: بیشترین میزان فرسودگی در میان اتوبوس‌ها و به خصوص اتوبوسهای درون شهری است.

مهری درباره جرائم رانندگی و آمار آن نیز گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر تجهیزات مکانیزه کنترل تصادفات افزایش یافته و با عنایت وزیر راه بیش از 1800 دوربین در جاده‌ها نصب خواهد شد که این‌ها کمک می‌کند تا رانندگان متخلف کنترل شوند.

وی با اشاره به مرگ بیش از 16000 تن در حوادث جاده‌ای سال گذشته، اظهار کرد: در این تصادفات 6800 تن جانباخته‌اند که حدود 50 درصدشان مقصر نبوده‌اند، بنابراین می‌توان گفت که با توجه به 36 میلیون گواهینامه‌ای که صادر شده که 25 میلیون آن فعال است، تنها 3400 تن تخلف کرده و مسبب حوادث مرگبار شده‌اند اما این آمار برای ما بسیار مهم است و باید آن را کاهش دهیم.

اصرار پلیس برای اجرای قانون

رییس پلیس راهور با بیان اینکه در شماره‌گذاری وسایل نقلیه پلیس بر اساس مقررات رفتار می‌کند، گفت: برای ما پیگیری ارتقاء کیفیت خودرو و جاده مهم است و پیگیر آن هستیم. عدم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری هم ناشی از همین اصرار پلیس برای اجرای قانون است.


وی درباره برخورد پلیس با خودروهای لوکس نیز گفت: پلیس در برخورد با تخلفات حادثه‌ساز که برخی از آنان رانندگان خودروهای لوکس هستند کوتاهی نمی‌کند اما مهم برخورد با تخلفات است و در برخورد با تخلفات حادثه‌ساز نوع خودرو برای پلیس فرق ندارد.

تلاش برای برگزاری آزمون متمرکز گواهینامه در شهرها


مهری درباره کنکوری شدن اخذ گواهینامه نیز گفت: ما به دنبال این هستیم که در شهرها به صورت متمرکز آزمون بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۷
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
حالا اگه طرف تو این سه ماه رانندگی نكرد تكلیف چیه؟ بعد از سه ماه ردیف میشه همه چیز؟ طرف حرفه ایی میشه بعد از سه ماه؟ واقعا خنده داره به خدا. خوب اگه طرف مبتدی باشه بعد از سه ماه هم میتونه مرتكب اشتباه بشه .
معصومه
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
قوانینی برای دور زدن قوانین... / مثلاً فردی كه سه ماه پیش گواهینامه گرفته اما پول نداشته سوار ماشین بشه و از طرفی حتی ممكن است آموزش‌ها را به فراموشی سپرده باشد تكلیف چیست؟ نصب تابلو راننده مبتدی هم می‌تواند راننده‌گان تازه‌كار را در معرض سوء رفتار دیگر راننده‌ها قرار دهد. این برچسب‌زنی به جوانان اعتماد به نفس آن‌ها را می‌كشد و بعید می‌دانم این طرح‌ها و ایده‌های جناب مهری سنجیده و عقلایی و روانشناسی و كارشناسی شده باشد.
محمود
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
ایده‌ای جدید و جذاب برای سبك كردن جیب مردم
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
این قوانین خاله‌زنك‌بازی كه هیچ تضمینی در اجرای درست آن نیست را چطوری و از كجا درمیارن؟ محدودیت سه ماه و نصب تابلو تا یكسال چقدر كارشناسی شده است؟ از فردا باید شاهد سربسرگذاشتن افراد در خیابان‌ها و مزاحمت آقایان برای بانوان و تكه انداختن گاز بغل یخچاله باشیم.
جابر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
طرحی برای افزایش حقوق پرسنل محترم‌شون
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
نظر جناب مهری چیه اگر روی ماشین راننده‌هایی كه تازه گواهینامه گرفته‌اند رنگ زرد یا قرمز بپاشیم؟؟؟
وحید
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
اعمال این محدودیت‌ها برای نوگواهینامه‌ها صحیح و عقلایی نیست. خیلی افراد هستند كه گواهینامه دارند ولی چون ماشین نداشته‌اند آموخته‌هایشان را فراموش كرده‌اند و اگر روزی دسترسی به ماشین داشتند آیا از اول سر كلاس آموزشی می‌نشینند؟ آیا محدودیت‌های جدید را رعایت می‌كنند؟ اینگونه افراد كه گواهینامه بدون خلاف بخاطر نداشتن ماشین دارند بمراتب خطرناك‌تر از نوگواهینامه‌ها هستند.
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
چرا قانونی می‌گذارید كه بعد در اجرای عدالت آن لَنگ بزنید؟ از كجا می‌فهمید كه یك فرد كه یكسال از صدور گواهینامه‌ش می‌گذرد و هیچ خلافی نكرده آیا بخاطر رانندگی خوبش هست یا بخاطر آنكه اصلاً ماشینی نداشته؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
من از جام جم خواهشم اینه كه گزارشی از نحوه و چگونگی اجرای این طرح پرابهام تهیه و نواقص طرح و نظرات مردم را به گوش مسؤولان برسانند.
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
سر جدّت اگه دیدی طرحها و ایده‌هات از آمار كشته‌ها كم نكرد دست از این قوانین مندرس بردار
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
لطفاً بفرمایید اگر نوگواهینامه‌ها بایستی تابلو راننده مبتدی نصب كنند، آیا بعد از یكسال می‌توانند تابلو راننده حرفه‌ای نصب بكنند؟
سعید
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
نصب تابلو راننده مبتدی نباید اجباری باشه... مسخره‌س
كورش . كوچك
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
۰
۰
واقعا .. به سردار مهری پیشنهاد میشود كه یك بار دیگر این طرح ها را بار دیگر با همكاران مرور بفرمایند . مثلا . طرح ممنوعیت رانندگی مبتدی ها بین 12 تا 5 صبح . با كدام مامور باید كنترل شود . مگر تصادف كند و مامور كشیك از مقر پلیس اعزام شود . خوب قوانین برای جلو گیری از جرم است . نه بعد از وقوع . و همینطور سایر طرح ها . كه خود این قوانین منع قانونی دارد .
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
۰
۰
اینجوری كه ابروی طرف میره جلو و عقب ماشین علامت من مبتدی هستم بذاره؟؟؟؟؟
شاهد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
۰
۰
اینها همه اش در راستای گسترش شیوه های جهت اخذ جرایم میباشد
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
۰
۰
یك بار بگین گواهینامه نمیدیم مردمو راحت كنید این نسل با نسلهای قبلی چه فرقی دارد كه با یك گواهینامه كلیه ماشین های سبك را میراندند
میثم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
۰
۰
این قوانین نه تنها كمكی به بهبود اوضاع كنونی نمیكنه بلكه شرایط رو بدتر هم میكنه ؛ چرا كه راننده ی مبتدی در بهترین شرایط ؛ به جای اینكه آبروی خودشو با نصب اون تابلو ببره و خودشو مسخره عام و خاص بكنه ؛ فوقش یك سال از نشستن پشت ماشین خودداری می كنه و بعد از یك سال در حالی كه مبتدی تر شده و آموخته های پیشینش رو هم به فراموشی سپرده این بار بدون دغدغه ی اینكه مشكلی از لحاظ قانونی براش بوجود بیاد ، رانندگی شو میكنه و خطر رو برای خودش و بقیه بیشتر می كنه و مسئول این اتفاق مبدع و موافقان این طرح هستند .

نیازمندی ها