در بیانیه ای مداخله جویانه؛

آمریکا خواستار آزادی سران فتنه شد

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد:

فتنه همچنان ملاک بررسی صلاحیت ها

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ۹ دی پاسخی به حوادث سال ۸۸ بود و این حوادث نیز قابل فراموشی نیست، گفت: در رابطه با بررسی صلاحیت‌ها شورای نگهبان همچنان طبق قانون این مسائل را مد نظر دارد.
کد خبر: ۹۸۴۶۸۴
فتنه همچنان ملاک بررسی صلاحیت ها

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به سؤالی درباره تأکید عده‌ای از چهره‌های سیاسی بر لزوم فراموش کردن فتنه ۸۸ و نظر شورای نگهبان نسبت به این قبیل اظهارنظرها اظهار داشت: مقام معظم رهبری در جایی فرمودند که ۹ دی در تاریخ ماندگار خواهد شد؛ ۹ دی پاسخی به حوادث آن سال بود و این حوادث نیز قابل فراموشی نیست.

وی تأکید کرد: در رابطه با بررسی صلاحیت‌ها نیز شورای نگهبان همچنان طبق قانون این مسائل را مد نظر خواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با احتمال تکرار ثبت‌نام‌های بی‌رویه در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و تدابیر شورای نگهبان برای جلوگیری از این ماجرا در انتخابات سال ۹۶، گفت: قبلاً هم اعلام کرده‌ایم که باید ساز و کاری از طریق قانون فراهم شود که در همه انتخابات‌ها از ثبت‌نام‌های بی‌رویه و بیهوده جلوگیری شود و راهی را که همه نظام‌های سیاسی در جهان رفته‌اند، ما نیز طی کنیم.

تا دوهفته آینده گزارش بررسی شاخص‌های «رجل سیاسی» ارائه می‌شود

کدخدایی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه در رابطه با بررسی موضوع تعریف رجل سیاسی چه نتایجی به دست آمده است، گفت: همانطور که قبلاً اعلام کرده‌ام، استقبال خوبی از سوی کارشناسان نسبت به فراخوان شورا صورت گرفته و جلسات متعددی در مرکز تحقیقات شورای نگهبان برگزار شده است که تا دو هفته آینده گزارشی از این بررسی‌های کارشناسی ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بانوان هم می توانند در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شوند یا خیر؟ تصریح کرد: زنان هم مثل همه افراد جامعه می توانند نامزد شوند، اما تعریف رجل سیاسی - مذهبی هنوز به نتیجه نرسیده است.

کدخدایی درباره شفاف تر شدن سازوکار بررسی صلاحت نامزدهای انتخابات نیز تاکید کرد: با توجه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، فعلا بررسی شاخص های رجل سیاسی-مذهبی و مدیر و مدبر را مدنظر داریم که نتایج آن اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مطرح شدن مسائلی راجع به اطرافیان نامزدهای انتخابات و اینکه آیا این مسائل در بررسی صلاحیت ها نیز لحاظ خواهد شد یا خیر؟ عنوان کرد: طبق قانون مسائل مطرح در بررسی صلاحیت ها، صرفاً در رابطه با خود شخص است نه دیگران، مگر اینکه در خود قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد؛ از جمله اینکه در رابطه با اطرافیان نامزدها نیز ملاکی تعیین شده باشد.

اصل خلاف بودن حقوق های نجومی در جامعه روشن است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با موضوع بکارگیری صندوق های الکترونیک در انتخابات شوراهای شهر و روستا و نظر شورای نگهبان نسبت به این مسئله گفت: همکاری خوبی در این زمینه با وزارت کشور انجام شده و رو به جلو است؛ در رابطه با احراز هویت رای دهندگان به شرط تامین شرایط امنیتی، قرار شده است که احراز هویت در همه شعب و صندوق ها به صورت الکترونیکی صورت بگیرد؛ دوستان ما در وزارت کشور تلاش می کنند تا این مسئله را عملیاتی کنند.

کدخدایی در عین حال خاطرنشان کرد: این مسئله در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری هنوز به نتیجه نرسیده است اما احتمال دارد در برخی صندوق ها این کار انجام شود که این مسئله در جلسات شورای نگهبان بررسی و اعلام نظر خواهد شد.

وی درباره مصوبه مجلس برای تعیین حداکثر حقوق پرداختی به کارکنان دولت و مدیران و مقامات نیز اظهارداشت: تا مصوبه ای به طور رسمی از مجلس نیاید، نمی توانیم اظهارنظر کنیم و در حال حاضر هم فعلا نظر نمی دهیم؛ اما اصل این موضوع که حقوق های نجومی خلاف بود، در جامعه روشن است؛ امیدواریم این مسئله تکرار نشود و مجلس نیز تدابیر لازم را اتخاذ کند.

تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در بررسی صلاحیت ها لحاظ خواهد شد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تبلیغات زودهنگام برخی نامزدها و گروه های سیاسی و نیز فعالیت برخی گروه های سیاسی بدون مجوز در آستانه انتخابات، اظهارداشت: اگر تبلیغات زودهنگام و خلاف قانون انجام شود، شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها مدنظر قرار می دهد و در رابطه با گروه ها و احزاب سیاسی بدون مجوز نیز وزارت کشور باید اقدام کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی حمله یکی از اعضای شورای نگهبان به منشور حقوق شهروندی و انتخاباتی خواندن این منشور از سوی وی شده بود، گفت: تا زمانی که مصوبه ای چه از جانب دولت و چه از جانب مجلس برای ما نیاید، ما فارغ از اظهارنظر هستیم اما اعضای شورای نگهبان می توانند در رابطه با مسائل مختلف نظر خودشان را ارائه د هند.

کدخدایی درباره احتمال آماده شدن و تاثیر دادن لایحه جامع انتخابات در انتخابات آینده گفت: دوستان ما در دولت گفته بودند که چون محتوای این لایحه مفصل است، فعلاً فرصت نمی شود که به انتخابات آینده برسد، مجلس هم الان درگیر لایحه برنامه ششم و بعد از آن درگیر بودجه ۹۶ است اما این امیدواری را دادند که برخی نقایص موجود را در قالب طرح اصلاح قانون انتخابات حل کنند.

ایراد شورای نگهبان به لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و لایحه موافقتنامه پاریس

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به بررسی مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی در این شورا گفت: لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور در جلسه شورا بررسی و ۸ ایراد نسبت به آن اعلام شد؛ از جمله اینکه بخش هایی از این مصوبه با سیاست های کلی برنامه ششم توسعه مغایرت دارد و در مواردی نیز مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شده است.

کدخدایی همچنین از بررسی لایحه موافقتنامه پاریس در شورای نگهبان خبر داد و گفت: با توجه به بندهای ۸ و ۹ ماده ۴ و بند ۱۱ ماده ۱۳ این لایحه، پیوست های این موافقتنامه باید ضمیمه شوند تا امکان بررسی و اظهارنظر در شورا فراهم شود. در ماده ۲۳ این لایحه نیز ابهام وجود دارد که پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

وی همچنین از ایراد شورای نگهبان به چند مصوبه دیگر از جمله لایحه موافقتنامه همکاری های اقتصادی ایران و سنگاپور، ایران و لهستان، لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی-هنری فارسی زبانان و طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها