شرکت تاکسیرانی اوبر پس از یک هفته کشمکش با مقامات نظارتی در آمریکا، مجبور به جمع آوری آخرین فناوری خود از خیابان‌های سانفرانسیسکو و بردن ناوگان خودروهای خودران خود به آریزونا شد.
کد خبر: ۹۸۳۹۵۲
تاکسی‌های خودران اوبر به خیابان‌های آریزونا رسید

سازمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا، روز چهارشنبه حرکت خودروهای خودران را در خیابا ن‌های سانفرانسیسکو، درست چند روز پس از استقرار این خودروها ممنوع اعلام کرد. شرکت اوبر نیز در پاسخ این ممنوعیت، خودروهای خود را جمع‌آوری کرد و از این ایالت رفت. اوبر گفت، امروز جمعه، خودروهای خود را با کامیون به آریزونا منتقل کردیم و تا چند هفته دیگر خودروهای خودکار خود را آنجا پخش خواهیم کرد و از این که از حمایت فرماندار آریزونا برخوردار شده‌ایم، هیجان‌زده هستیم.

این جابه‌جایی به سوی آریزونا، کمی پس از این که شرکت ارائه‌دهنده سرویس همسفری (ride-hailing)، تست خودروهای خودران را در خیابان‌های سانفرانسیسکو تعطیل و آنها را جمع کرد، به درخواست داگ داسی، فرماندار آریزونا، از طریق رسانه‌های اجتماعی صورت گرفت. داگ داسی در توییتر خود نوشته بود، ممکن است کالیفرنیا شما را نخواهد؛ اما آریزونا از شما استقبال می‌کند! صبح روز بعد، ناوگان شرکت اوبر به آریزونا رفت، اما خودروهای خودران، خودشان در مسیر آریزونا حرکت نکردند، بلکه براساس هفت عکس منتشر شده از اوبر، ولووهای خاکستری رنگ، روی کامیون‌های مسطح بارگیری و به آریزونا فرستاده شدند.

بنا به گفته سازمان وسایل موتوری کالیفرنیا، این ناوگان متشکل از 16 خودروست. این آژانس در واکنش به عزیمت شرکت اوبر نامه‌ای ارسال کرد و از آنها درخواست ثبت‌نام برای تست وسایل نقلیه خودکار نمود،‌ با این پیشنهاد که گروه اختصاصی‌شان فرآیند تست را سرعت خواهند بخشید. با این حال اوبر در جواب گفته، قصد ندارد از این خودروها در این ایالت استفاده کند.

اوبر هفته گذشته بدون کسب اجازه از مقامات سانفرانسیسکو، عرضه وسایل نقلیه خودران به مشتری‌ها را در زادگاه خود آغاز کرده بود. این شرکت معتقد بود، ماشین‌های خودران آنها رفتاری متفاوت از تسلا ـ که خودروهای برقی ازجمله خودروهایی با حالت خودکار می‌سازد ـ انجام نداده است.

روش کار خودروهای خودران اوبر

یک ردیف از هفت دوربین بیرونی و لیزری چرخان، به نام لیدار، روی سقف خودرو نصب شده است. این سیستم می‌تواند چشم‌اندازی 360 درجه، در لحظه، از محیط اطراف خودرو فراهم کند.

شرکت اوبر در ایالت زادگاه خود و مکان‌های دیگر تقریبا از زمان شروع کار خود در سال 1388/ 2009 با مقامات بیشتر بر سر قوانین کار و تاکسی دچار مشکل شد. شرکت اوبر گفت، وسایل نقلیه‌اش نیازمند نظارت راننده انسان است. بنابراین نباید مشمول قوانین خودروهای خودکار کالیفرنیا شوند. هفته گذشته نیز، دادستان کل ایالت، این شرکت را اگر به استفاده از خودروها بدون اجازه ادامه دهد، تهدید به اقدام قانونی کرد.

بنابر قانون وسیله نقلیه موتوری کالیفرنیا، یک وسیله خودران، نوعی فناوری است که می‌تواند بدون کنترل فیزیکی فعال یا نظارت انسان، وسیله نقلیه‌ای را براند. سازمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا از سازندگان وسایل نقلیه خودکار می‌خواهد که برای فعالیت، ثبت‌نام و کسب مجوز کنند. کاری که شرکت‌های آلفابتز ویمو، مرسدس بنز، نیسان، کروز جنرال موتورز و بایدو انجام داده‌اند. این شرکت‌ها وقتی رانندگان دخالتی در راندن دارند یا خودروهایشان دچار سانحه می‌شوند، باید واقعه را گزارش کنند. تسلا هیچ گزارشی تهیه نمی‌کند و معتقد است، خودروهایش در زمره وسایل نقلیه خودکار قرار نمی‌گیرند.

اوبر وسایل نقلیه خودران خود را از شهریورماه در پیتسبورگ، به کار انداخته و سانفرانسیسکو، دومین شهری می‌شد که مشتریانش می‌توانستند درخواست یک تاکسی خودران کنند.

6 نکته درباره کار تاکسی‌های اوبر

اوبر به دارندگان تلفن هوشمند اجازه می‌دهد، با نرم‌افزار مکان‌یابی در گوشی‌های مسافر و راننده، درخواست راننده کند. سپس نزدیک‌ترین راننده احضار می‌شود. این روش بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از رزرو مینی تاکسی یا درخواست تاکسی است.

اپلیکیشن متصل به کارت اعتباری مسافر، براساس تعداد سفرها و مسافت جابه‌جایی و همچنین بر مبنای کیلومتر و دقیقه، تنظیم و شارژ می‌شود. شرکت اوبر، هزینه ارجاع تعیین می‌کند و بیشتر درآمد به راننده تعلق می‌گیرد.

رانندگان اوبر از وسایل نقلیه خود استفاده می‌کنند و خودشان هزینه سوخت خودرو یشان را می‌پردازند.

اپلیکیشن این خودروها، به دلیل این که قوانین صنعت تاکسیرانی را زیر و رو کرده، بسیار بحث‌برانگیز شده و متهم به رعایت نکردن حقوق رانندگان است. مهر امسال، رانندگان شرکت اوبر، برنده پرونده محکمه‌ای در بریتانیا علیه این شرکت شدند و به موجب حکم دادگاه شرکت موظف شد برای رانندگان خود مرخصی سالانه، مرخصی بیماری و حداقل دستمزد زندگی در نظر بگیرد.

این شرکت تاکنون موفقیت چشمگیری داشته است: میلیاردها دلار درآمد و در 500شهر، میلیون‌ها کاربر فعال دارد.

اوبر خرداد ماه یک سرویس پخش غذا به نام اوبرایتز در لندن راه‌اندازی کرده است.

منبع: The Telegraph

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كاربر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
۰
۰
خدایا تا كی ما باید حسرت زندگی كردن اینجوری رو بخوریم
همش خبر های بد و بدتر
اونا هم انسانند، ما هم انسانیم

نیازمندی ها