آیا شما از افرادی هستید که شروع پاییز یا زمستان و کم شدن میزان تابش خورشید بر روحیه آنها تاثیرمی گذارد؟ 10 تا 20 درصد افراد با شروع زمستان، دچار نوع خفیفی از افسردگی می‌شوند.
کد خبر: ۹۸۳۳۴۶

برخی مشکلات، این موارد را شامل می‌شود: کاهش علاقه به کار یا فعالیت‌های دیگر، بی‌حالی بعدازظهر و کاهش انرژی و تمرکز، افزایش اشتها و اضافه وزن، کاهش خواب و خواب آلودگی روزانه و کاهش روابط اجتماعی اما برای مقابله با افسردگی زمستانی چه اقداماتی را می‌توان انجام داد؟

نور

بهترین راه جلوگیری و درمان افسردگی زمستانی، افزایش زمان قرارگرفتن در معرض نور ـ بویژه نور طبیعی ـ است. وقتی هوا خوب است، از نورخورشید استفاده کنید. نورخورشید با تاثیر گذاشتن بر رتینا ـ حسگرهای شبکیه موجود در پشت چشم ـ مغز را تحریک می‌کند و بر تولید ملاتونین و دیگر انتقال‌دهنده‌های عصبی موثر بر خواب و روحیه تاثیرمی گذارد. افزون بر نور طبیعی، قرار گرفتن در معرض نورهای خانگی ـ که طیف کاملی از نور را منتشر می‌کنند ـ در طول روز موثر خواهد بود.

مصرف ویتامین D

مصرف مقدار مناسب ویتامین D نیز در پیشگیری یا درمان افسردگی فصلی موثر است. درصد بالایی از مردم، دچار کمبود این ویتامین هستند. بنابراین اگر بتازگی میزان ویتامین D خود را چک نکرده اید، می‌توانید با یک آزمایش ساده خون از میزان این ویتامین در بدنتان مطمئن شوید.

تحرک

انجام حرکات ورزشی برای تقویت روحیه در همه انواع افسردگی موثراست و قطعا می‌تواند در طول ماه‌های زمستان ـ که معمولا فعالیت بدنی کاهش پیدا می‌کند ـ کمک‌کننده باشد. در صورت مساعد نبودن آب و هوا می‌توان گزینه‌های ورزش در داخل منزل با استفاده از تجهیزات ورزشی و ویدئوهای ورزشی یا عضویت در یک باشگاه را در نظر گرفت.

افزایش سروتونین

تحقیقات پژوهشگران، کاهش فعالیت شبکه عصبی سروتونرژیک را در سیستم عصبی مرکزی افراد مبتلا به اختلالات فصلی نشان داده است. کمبود سروتونین در خون، باعث افزایش حالاتی مانند افسردگی، دلهره و بی‌خوابی می‌شود. مواد غذایی مثل کاکائو و شکلات سیاه، آجیل‌ها، کیوی، آناناس، گوجه‌فرنگی، موز و آلو، بهترین منابع غذایی حاوی سروتونین هستند. از آنجا که بدن ما از طریق تریپتوفان، سروتونین می‌سازد، مصرف مواد غذایی سرشار از تریپتوفان مثل تخم‌مرغ، شیر و محصولات لبنی و ماهی آزاد نیز می‌تواند موثر باشد.

مصرف ویتامین B

برای تقویت روحیه در هر زمانی، افزایش مصرف ویتامین B راهکار مفیدی است. تحقیقات نشان داده در برخی افراد، دوزهای بالای برخی انواع ویتامین B12 و فولیک اسید در کاهش افسردگی موثر است. اسیدهای چرب امگا 3 را نیز فراموش نکنید. مصرف میزان مناسب مکمل‌های روغن ماهی با داشتن اسیدهای چرب ضروری و لازم برای بدن به بهبود اختلالات و مشکلات روانی مانند افسردگی کمک می‌کند.

مترجم: یاسمین مشرف
جام‌جم

منبع: rodalewellness.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها