شوره سر یا سبوره با پوسته ریزی پوست سر مشخص می‌شود و با خارش و گاه با قرمزی همراه است.
کد خبر: ۹۸۲۸۷۹

شوره سر نوع خفیف به درماتیت سبوروئیک موسوم است. این بیماری به ضایعات قرمز و پوسته‌دار که با تولید پوسته‌های چرب یا خشک سفید رنگ و خارش همراه است گفته می‌شود. باید توجه داشت که این بیماری مسری نیست. پوست سر به‌طور طبیعی و با گذشت زمان، لایه‌های شاخی قدیمی را از دست می‌دهد. این عمل آهنگ و ریتم طبیعی و مشخصی دارد‌. اگر آهنگ و سرعت ریزش پوسته‌های طبقه شاخی مو از حالت طبیعی خارج و تشدید و تسریع شود، حالتی به نام شوره سر ایجاد می‌شود.

شوره سر به حدی شایع است که برخی متخصصان آن را طبیعی می‌دانند. این عارضه به دلایل مختلف از قبیل تغذیه نادرست، هیجان و نگرانی و استرس، هوای گرم و مرطوب یا سرد و خشک، پوست چرب، تعریق زیاد، عدم تعادل هورمون‌ها بخصوص آندروژن‌ها، مصرف بی‌رویه مواد آرایشی مو و رعایت نکردن نظافت مو و گاه به علت بیماری قارچی ظاهر می‌شود.

به گفته بعضی متخصصان، علل اصلی شوره سر تغذیه نامناسب است. لذا رژیم غذایی مناسب برای درمان آن توصیه می‌شود. پرهیز از خوردن چربی حیوانی، پرهیز از زیاده‌روی در مصرف شیرینی، شکلات، آجیل، غذاهای سرخ شده و پر ادویه، سلامت را به موها باز می‌گرداند. برای کسانی که با مشکل شوره سر رو‌به‌رو هستند، خوردن سبزی، میوه و مواد پروتئین‌دار به مقدار فراوان توصیه می‌شود. غذاهایی که ویتامین‌های A، E، B و پروتئین به حد کافی دارند، از ایجاد شوره سر جلوگیری می‌کنند.

قارچ‌ها روی پوست سر بسیاری افراد وجود دارند، اما همه این افراد به شوره سر مبتلا نیستند. شوره سر در افراد مختلف، شدت‌های مختلفی دارد. نوعی قارچ، عامل زمینه‌ای ایجاد سبوره در پوست سر است که موجب التهاب پوست سر می‌شود. هنوز هم کسی نمی‌داند، علت چند میلیون پوسته سر که هر روزه روی لباس افراد مختلف می‌ریزد،‌ چیست. در شرکت‌های سازنده شامپوهای ضدشوره، میکروبیولوژیست‌ها با دقت مشغول رشد دادن قارچ‌هایی هستند که از پوسته‌های ریز سر به وجود آمده‌اند. هدف آنها این است که بفهمند این قارچ‌ها روی چه موادی بهتر رشد می‌کنند. علت شوره سر، التهاب پوست سر است و بیماری‌هایی همچون اگزما، پوسته ریزی شدید در پوست سر به وجود می‌آورد و گاه بیماری‌های عفونی مثل زرد زخم و شپش سر یا پدیکولوز به صورت پوسته در سر ظاهر می‌شوند.

سایر اختلالات پوستی از‌جمله درماتیت سبوروئیک و درماتیت آتوپیک، آکنه روزاسه، پسوریازیس، چاقی، بیماری پارکینسون، استفاده از لوسیون‌های خشک‌کننده حاوی الکل و بیماری ایدز از بیماری‌هایی هستند که باعث شوره شدید سر می‌شوند.

برای پیشگیری از بروز شوره سر، روش قطعی وجود ندارد، اما برای به حداقل رساندن شدت یا دفعات شعله‌ور شدن بیماری می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

برس زدن مرتب موها در درمان شوره سر اهمیت زیادی دارد، ‌زیرا سبب می‌شود جریان خون سریع‌تر شود.

برای رفع شوره مختصر سر می‌توان از شامپوهای طبی ضدشوره از جمله سلنیوم سولفاید، کتوکونازول، پریتنیوم زینک و انواع شامپوهای پلی تار و شامپوهای آنتی‌سپتیک و نیز لوسیون‌های نرم‌کننده پوست استفاده کرد. در موارد شدیدتر امکان دارد پزشک از پماد 5 درصد اسید سالیسیلیک بهره بگیرد .

فراموش نکنید، برای بهبود سریع‌تر شوره‌های مقاوم به درمان باید از پزشک و داروساز مورد اعتمادتان مشاوره بگیرید.

دکتر کاوه سالارمند - داروساز

salarmandk@live.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها