13 سال گذشت. 13 سال تلخ و غمبار؛ 13 سالی که هر سال و ماه و روزش، با درد و رنج و خاطرات تلخ بازماندگانی سپری شد که از حادثه سهمگین آوار یک شهر بر سر ساکنانش، جان سالم به در بردند، از حادثه سهمگین و هولناک زلزله 12 ثانیه‌ای و 6/6 ریشتری بم.
کد خبر: ۹۸۲۶۰۸

روز گذشته سالروز تراژدی فراموش نشدنی بم بود. روزی که زلزله در چند ثانیه بم را مملو از غم کرد و در بی‌سابقه‌ترین حادثه طبیعی قرن اخیر، 27 هزار کشته و 30 هزار مجروح برجای گذاشت و 70 درصد از شهر را با خاک یکسان و هزاران زن و کودک را بی‌سرپرست کرد. گرچه 13 سال از آن واقعه هولناک و ویرانگر گذشته، اما بازسازی کامل شهر بم و ارگ تاریخی آن، هنوز به پایان نرسیده و زخم‌های بزرگی بر سینه شهر خودنمایی می‌کند. بسیاری از طرح‌های بازسازی اجرا نشده، کوچه‌های شهر و جاده‌های روستایی خاکی است و ده‌ها مدرسه کانکسی در شهر وجود دارد. حتی بسیاری از خانه‌های شهر هم نیمه‌کاره رها شده، چون مردم پولی برای تکمیل آنها ندارند.

جاده بم ـ کرمان نیز یکی از مشهورترین طرح‌هایی است که از زمان بروز زمین‌لرزه به دلیل بی‌پولی زمینگیر شده است. این جاده که قرار بود در چند مرحله دو بانده شود، پس از 15 سال هنوز کار احداث هفت کیلومتر از آن مانده است و حالا به عنوان خطرناک‌ترین جاده کرمان در راس فهرست مناطق حادثه خیز استان کرمان قرار دارد.

یاد جانباختگان زلزله بم گرامی داشته شد

مراسم بزرگداشت جانباختگان این زلزله هر ساله همزمان با سالگرد زمین‌لرزه برگزار می‌شود. این مراسم روز گذشته همزمان با لحظه عروج جانباختگان این واقعه یعنی ساعت 5 و 28 دقیقه صبح، با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی در جوار ارگ قدیم بم برگزار شد. این آیین با شور نوای گلپونه‌های استاد ایرج بسطامی که در این زلزله نوای دلنشین حنجره‌اش خاموش شد، زیبایی دوچندانی یافت و صدای این استاد گرانقدر از حنجره تک‌تک بمی‌ها به آسمان رفت.

اجرای دف‌نوازی، مرشدخوانی و شعرخوانی از دیگر برنامه‌های آیین گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان زلزله بم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها