در روز میلاد حضرت مسیح قرار داریم. ارامنه و هموطنان مسیحی در ایران، همواره در جهت تعالی کشور کوشا بوده‌اند و این روحیه چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، همیشه حفظ شده است.
کد خبر: ۹۸۲۳۶۶
همزیستی ادیان در ایران

در مقاطع حساسی از تاریخ ایران مثل جنبش مشروطیت، انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، ارامنه همواره برای آزادی، استقلال،‌ امنیت و عدالت اجتماعی در کنار برادران مسلمان،‌ زرتشتی و آشوری خود مجاهدت کردند.

یکی از زیباترین جلوه‌های این مجاهدت در دوران جنگ تحمیلی تجلی پیدا کرد که ارامنه در دوران دفاع مقدس حدود صد شهید را تقدیم ایران کردند.

همچنین ارامنه زیادی در بمباران‌ها به شهادت رسیدند و به این مجموعه می‌توان جانبازان،‌ ایثارگران و آزادگان ارمنی را نیز افزود. در کنار این مساله باید به کمک‌های لجستیکی ارامنه در دوران دفاع مقدس اشاره کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در مناسبتی به بیان نقش صنعتگران ارمنی و کمک‌های آنان به شهید چمران پرداختند. فراتر از این بحث هم می‌توان به نقش ارامنه در آزادسازی حلب اشاره کرد که در کنار برادران سوری خود جانفشانی‌ها کردند و در آستانه میلاد حضرت مسیح باید از شهدای ارمنی این عملیات هم یاد کرد.

اینها عواملی است که باعث شده ما با سرافرازی در ایران زندگی کنیم. چنین رویکردی البته برگرفته از آموزه‌های انجیلی و مسیحیت است. براساس این آموزه‌ها اگر خانه و کاشانه‌مان مورد حمله و تعرض واقع شد باید فعالانه از آن دفاع کنیم. ما در طول چند صد سال حضورمان در ایران، همواره با همزیستی در کنار سایر هموطنانمان زندگی کردیم و زمانی که در برخی کشورهای همسایه، ارامنه را از دم تیغ می‌گذراندند، ایران بستر مناسبی برای همزیستی اقوام و ادیان مختلف بود.

ما طی این قرون دریافتیم که در پس این موضوع، فرهنگ غنی ایرانی و آموزه‌های توحیدی و منش‌های شیعی برگرفته از سلوک خاندان امامت نهفته است و چنین فرهنگی این بستر را فراهم کرده است که ارامنه به عنوان بخشی از مردم یک کشور بتوانند در آسایش زندگی کنند و در جهت بالندگی کشور بکوشند.

دکتر کارن خانلری - نماینده ارامنه تهران و شمال کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها