معاون امور مجلس و استان‌های رسانه‌ملی بر ضرورت پرداخت به اخبار غرورآفرین و امیدبخش در سازمان صداوسیما و شبکه‌های استانی تاکید کرد.
کد خبر: ۹۸۱۳۵۲

به گزارش جام‌جم، دکتر علی دارابی روز گذشته در کمیسیون خبر نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی از مدیران خبر، سردبیران و خبرنگاران مراکز استان‌ها خواست در پوشش اخبار امیدآفرینی را مدنظر داشته باشند و از سیاه‌نمایی بپرهیزند.

وی ضمن اشاره به اهمیت خبر و نحوه ارائه آن، نحوه عرضه خبر را کاری هنرمندانه دانست و گفت: هدف از پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و مشکلات نباید سیاه‌نمایی باشد، بلکه لازم است اخبار در جهت اصلاح و ساماندهی امور باشد تا مردم به گذشته افتخار کنند و به آینده امیدوار شوند و این مهم، هنر اهالی رسانه است.

دکتر دارابی ساماندهی نیروی انسانی حوزه خبر را یکی از اولویت‌های جدی معاونت مراکز استان‌ها برشمرد و توضیح داد: تولیدکنندگان خبر در خط مقدم هستند و سازمان صدا و سیما در دوره جدید، علاوه بر ساماندهی، آموزش این نیروها را نیز مدنظر قرار داده است. حضور نیروهای دانشگاهی، باانگیزه و متعهد از مهم‌ترین برنامه‌های ما در بخش خبری است.

به گفته دارابی، عارضه‌ای که از دو سال پیش برای سازمان رخ داده، مشکلاتی را ایجاد کرده و عقب‌ماندگی‌هایی را در پی داشته که باید با شتاب و سرعت بیشتر بر این عقب‌ماندگی چیره شد. وی در این باره به ماموریت‌های بخش خبر در مراکز استان‌ها اشاره کرد و گفت: اعزام خبرنگاران و گزارشگران به نقاط بیشتری از دنیا را مد نظر داریم و لازم است به این منظور افراد شایسته و متعهد انتخاب شوند. همچنین درباره تولید مستندهای سیاسی هم توقعات جدی وجود دارد و در این باره توانمندی کافی داریم.

دکتر دارابی خطاب به مدیران و برنامه‌سازان حوزه خبر تاکید کرد: تصویر خبری از ایران اسلامی می‌تواند دربردارنده زیبایی‌ها و اتفاقات خوب و دستاوردهای بزرگ کشور باشد. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم و مقدماتی را فراهم کرده‌ایم که این دستاوردها از سراسر ایران در شبکه‌های ملی و استانی اطلاع‌رسانی شود اما گزارش خبری به این معنا نیست که صرفا مدیران و مسئولان جلوی دوربین بایستند و از عملکردهایشان گزارش بدهند. نیازمند استودیوگریزی هستیم و لازم است دوربین‌های خبری به میان مردم بروند و زیبایی‌ها را گزارش بدهند.

معاون امور استان‌ها، درباره چند نمونه از اخبار مثبت که می‌تواند در گزارش‌های خبری و نیز مستندهای خبری مد نظر قرار بگیرد، توضیح داد: تبریز شهری است که معتاد متجاهر ندارد، مشهد سه مرتبه در شبانه‌روز نظافت می‌شود و موارد بسیار مواردی از این دست که می‌توانند مانند جشن پایان برق‌رسانی به روستاهای بالای 20خانوار که چند سال پیش برگزار کردیم به جریان‌های خبری و مستندهای ماندگار خبری تبدیل شوند. وی افزود: باید خدمات و موفقیت‌های انقلاب اسلامی که امروز با عظمت و با هدایت‌های مقام معظم رهبری در حال حرکت است در قالب‌ مستند‌های جذاب و اثرگذار منعکس شود و در این راستا نهضت مستندسازی در مراکز صدا و سیما راه‌اندازی شده است.

دکتر دارابی نقش ایران در تحولات جهانی، صدور انقلاب اسلامی و مواردی از این دست را جزو حوزه‌های قابل سرمایه‌گذاری در بخش مستندها و گزارش‌های خبری دانست و گفت: اخبار استان‌ها باید تصویرگر آرامش و ثبات کشور بوده و بتواند جریان‌سازی کند و تاثیرگذار باشد. وی همچنین بر ضرورت پرسشگری و نظارت بر امور توسط اهالی رسانه تاکید کرد و گفت: این امر باید با حفظ ادب و اخلاق رسانه‌ای، انصاف و عدالت همراه باشد.

تقویت وحدت اقوام و مذاهب در زیر چتر اتحاد ملی، هم‌افزایی سیاسی و مردم‌سالاری دینی و نیز حفظ میراث تمدنی، محلی و فرهنگی جامعه از دیگر مواردی است که دکتر دارابی به آنها اشاره کرد و از مدیران و گزارشگران بخش خبر استان‌ها خواست که چرخه پاسخگویی و پرسشگری را زنده نگه دارند تا زمانی که پاسخگویی به یک وظیفه بدل شود.

جشنواره نوزدهم، میزبان کمیسیون‌های تخصصی

روز گذشته کمیسیون‌های تخصصی نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونی مراکز استان‌ها در رشته‌های خبر، سیما، صدا، موسیقی و پژوهش در شهر اهواز برگزار شد و برترین برنامه‌های استانی در هر کدام از این رشته‌ها معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش جام‌جم، در کمیسیون سیما نشست تخصصی جلوه‌های ویژه رایانه‌ای در تولیدات تلویزیونی و پیشرفت‌های فنی در تصویربرداری با حضور مهندس مجید شعبان‌پور، احمد امیرحائری و محمدرضا معصوم‌زادگان برگزار شد. دومین نشست تخصصی این رشته به بررسی بازار محتوا، تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان سروش اختصاص داشت که با حضور مهندس رضا قدیمی، سعید مقیسه، دکتر غلامرضا نوری و علیرضا شاه‌میرزایی برگزار شد.

همچنین باید‌ها و نباید‌های انبوه‌سازی در تولیدات پویانمایی با حضور دکتر محمدرضاحسنایی و علیرضا گلپایگانی در کمیسیون سیما مورد بررسی قرار گرفت.

با حضور دکتر تاجبخش فنائیان، مهدی فرجی، ضیاء‌الدین دری و پروانه معصومی بایدها و نباید‌های مجموعه‌های نمایشی مراکز استان‌ها در یک نشست تخصصی تحلیل شد.

نشست تخصصی جایگاه مستند در تولیدات تلویزیونی و مراکز استان‌ها و بررسی تکنیک‌های نوین تولید مستند آخرین نشست روز چهارشنبه در رشته سیما بود که با حضور دکتر ضابطی جهرمی، حسن لطفی و فرهاد مهران‌فر برگزار شد. کمیسیون موسیقی روز گذشته به موضوعاتی چون بررسی شعر و موسیقی محلی، کارگاه آموزشی شعر و موسیقی ارکسترال و نقد و بررسی شعر در آثار ویژه اختصاص داشت که اکبرزاده، شهرام منظمی، قنبری، علیرضا قزوه، هوشنگ جاوید و بیژن ارژن در آن حضور داشتند.

در کمیسیون صدا آسیب‌شناسی برنامه‌های ترکیبی ساده و نمایشی با حضور دکتر مریم جلالی و محمود آیت طرح و بررسی شد و در نشستی دیگر با حضور مهندس رضا قدیمی، سعید مقیسه، دکتر غلامرضا نوری و علیرضا شاه‌میرزایی بازار محتوا، تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان سروش مورد بررسی قرار گرفت.

جواد پیشگر و دکتر دولت‌آبادی در نشست دیگری از کمیسیون صدا، درباره آسیب‌شناسی برنامه‌های نمایشی رادیو صحبت کردند.

کمیسیون پژوهش روز گذشته به هفت نشست تخصصی درباره بررسی آثار پژوهشی جشنواره و آسیب‌شناسی پژوهش در برنامه‌های رادیویی و تلویزیون اختصاص داشت که اصغر شعاع، محمدرضا رضایی بایندر، محمدی‌مهر، دکتر مجید ملکی‌تبار، مطلبی، دکتر محمود اکرامی‌فر، محمود زنده‌دل و دکتر علی طلوعی در آن حضور داشتند.

آذر مهاجر - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها