رئیس‌جمهور در ارمنستان تاکید کرد

توسعه روابط با اوراسیا با هدف‌گیری تجارت آزاد

رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در اولین مرحله از سفر منطقه‌ای خود به ارمنستان رفت و با مقامات عالی‌رتبه این کشور در ایروان دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۹۸۱۳۴۹

حسن روحانی در بدو ورود در کاخ ریاست‌جمهوری ارمنستان از سوی سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت و بلافاصله پس از این مراسم، مذاکرات دوجانبه هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و ارمنستان، با استقبال از توسعه روابط و همکاری با ارمنستان در حوزه‌های انرژی، ترانزیت ریلی، فرهنگی و محیط‌زیست گفت: ایران به دنبال توسعه روابط با کشورهای عضو اوراسیا با هدف‌گیری تجارت آزاد است.

وی دو کشور را دارای حوزه تمدنی بزرگ و مشترک و همراه با روابطی دوستانه و با سابقه طولانی عنوان کرد و افزود: ایران و ارمنستان می‌توانند با همکاری یکدیگر در زمینه راه‌آهن، خط ریلی ایران را از خلیج‌فارس به دریای سیاه متصل کنند و در راستای کریدور شمال ـ جنوب همکاری‌های مثبت ترانزیتی با هم و به نفع کل منطقه داشته باشند.

روحانی بر توسعه روابط دو کشور در بخش انرژی، از جمله افزایش صادرات گاز از ایران به ارمنستان و احداث خط سوم انتقال برق بین دو کشور تاکید کرد.وی با تاکید بر توسعه روابط و همکاری‌های ایران و ارمنستان در عرصه‌های مختلف بین‌المللی به موضوع قره‌باغ اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندیم ارمنستان و جمهوری آذربایجان در این زمینه به عنوان دو کشور دوست و همسایه ایران با حسن‌نیت در قالب برد ـ برد و از طریق مذاکره برای رسیدن به راه‌حلی منصفانه، ثبات‌آفرین و مفید برای مردم دو کشور تلاش کنند.

رئیس‌جمهور تروریسم را مشکلی بزرگ برای منطقه دانست و بر همکاری ایران و ارمنستان برای ریشه‌کنی این ویروس خطرناک در منطقه تاکید کرد.

سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان نیز در این نشست با اشاره به این‌که امروز شرایط مناسب و خوبی برای توسعه همه‌جانبه مناسبات تهران ـ ایروان فراهم است، گفت: هیچ مانعی در مسیر ارتقای سطح روابط و همکاری‌های دو کشور وجود ندارد و مصمم هستیم مناسبات تجاری، اقتصادی و فرهنگی موجود را بیش از پیش فعال کنیم.

صلح؛ راه‌حل نظامی ندارد

رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی خود تاکید کرد: بی‌تردید برای دست یافتن به صلح، راه‌حل نظامی وجود ندارد و باید از راه‌حل مذاکره در چارچوب مقررات بین‌المللی، شاهد امنیت و ثبات در این منطقه باشیم.

روحانی گفت: موضوع تروریسم نیز به عنوان یک موضوع حائز اهمیت برای دو کشور مورد بحث قرار گرفت. خوشبختانه دو کشور امروز دارای امنیت کافی و کامل هستند، اما در عین حال باید در موضوع تروریسم با همکاری همه کشورها تلاش کنیم تا در کل منطقه ما موضوع تروریسم به حل و فصل نهایی برسد.

روحانی اظهار کرد: در موضوع عراق و سوریه به عنوان دو کشوری که امروز با معضل تروریسم مواجه‌اند، ما باید به این دولت‌ها برای از بین بردن تروریسم کمک کنیم و درباره کمک‌های نوعدوستانه بویژه برای مردم حلب، دارای توافق نظر هستیم. اصولاً دو کشور ایران و ارمنستان در مجامع بین‌المللی دارای همکاری‌های بسیار خوبی بوده و هستند که ادامه این همکاری‌های خوب مورد تأکید دو طرف قرار گرفت.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امیدوارم در این سفر شرایط برای توسعه بیشتر روابط دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم شده باشد.

سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان نیز در این نشست خبری، روابط ایران و ارمنستان را عمیق، دوستانه و غیرقابل بیان توصیف کرد و گفت: یقیناً سندهایی که امروز امضا شده و توافقاتی که به دست آمده، سطح کیفی تعاملات ایران و ارمنستان را ارتقا می‌بخشد.

تاکید ایران و ارمنستان بر تعمیق روابط مشترک

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان همچنین در بیانیه مشترکی بر اراده قاطع دو کشور برای ارتقای بیش از پیش روابط تاکید کردند.

روسای‌جمهور دو کشور با ابراز رضایت‌مندی از روابط رو به گسترش استان‌های دو کشور، خواستار ایجاد تحرک در توسعه هرچه بیشتر این روند شدند.

طرفین، توسعه و گسترش ظرفیت‌های حمل و نقل مشترک دو کشور ارمنستان و ایران را ضروری دانستند. در همین ارتباط روسای جمهور دو کشور بر لزوم بهره‌گیری از راه‌های مواصلاتی بین‌المللی و ترانزیتی که در چارچوب کریدور شمال ـ جنوب، خلیج‌فارس را از طریق مسیر ایران و ارمنستان به دریای سیاه وصل می‌کند، تاکید کردند.

روسای جمهور دو کشور با اشاره به مناقشه قره‌باغ بر لزوم حل و فصل مسالمت‌آمیز آن
بر پایه موازین و حقوق بین‌الملل و همچنین در چارچوب منشور سازمان ملل تاکید کردند. رئیس‌جمهور کشورمان، دیشب ارمنستان را به مقصد قزاقستان ترک کرد.

امضای 5 سند همکاری میان تهران و ایروان

همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ارمنستان، مقامات دو کشور پنج یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه همکاری در حوزه‌های گردشگری، موزه، ورزش و امور مرزی امضا کردند.

به ‌گزارش ‌ایرنا، موافقت‌نامه‌ بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در مورد استفاده مشترک از دروازه مرزی نوردوز ـ مغری، یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت کشور ایران و وزارت وضعیت‌های اضطراری جمهوری ارمنستان در زمینه شرایط اضطراری و یادداشت تفاهم همکاری‌های جهانگردی میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان، بخشی از این اسناد امضا شده هستند. همچنین یادداشت تفاهم همکاری‌های بین موزه‌ای میان موزه ملی ایران و موزه تاریخ ارمنستان و یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت ورزش و جوانان ایران و وزارت ورزش و جوانان ارمنستان در زمینه ورزش، دیگر اسناد امضا شده در جهت تحکیم همکاری‌های دوجانبه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها