هکرهـا را مات کنید (2)

اپل هم ایمن نیست

در شماره هفته پیش سیستم‌عامل اندروید را معرفی کرده و با نقاط ضعف و قوت آن آشنا شدید. این هفته سراغ سیستم‌عامل ios رفته‌ایم و با نقاط ضعف و قوت آن آشنا خواهید شد.
کد خبر: ۹۸۰۴۰۰

سیستم‌عامل iOS بر پایه BSD طراحی شده است، می‌توان گفت این سیستم‌عامل هم متن‌باز است و هم متن‌بسته. در هر صورت تغییرات در سیستم‌عامل iOs، تغییرات در فایل‌های سیستمی تنها در شرایط خاص (جیلبریک) امکان‌پذیر خواهد بود. هرچند این عمل شاید برای کسانی که از دستگاه خود به عنوان یک ابزار بازی یا ابزاری برای تماشای فیلم و شنیدن موسیقی استفاده می‌کنند، خوشایند خواهد بود، ولی به دلایل زیر، افرادی که خواهان استفاده بهینه از دستگاه خود هستند، عمل جیلبریک را انجام نمی‌دهند.

1. کاهش عمر باتری 2. عدم برخورداری از امنیت لازم به‌دلیل در دسترس بودن فایل‌های سیستمی 3. بی‌ثباتی در اجرای بیشتر نرم‌افزارها 4. عدم به‌روزرسانی سیستم‌عامل iOS در دستگاه‌های جیلبریک شده

نقاط قوت:

1ـ ثبات اجرای برنامه‌ها در سیستم‌عامل iOS نسبت به دیگر سیستم‌عامل‌های موبایل در بالاترین حد قرار دارد، به طوری که هنگام کار کردن کمترین میزان خطای سیستمی را مشاهده خواهیم کرد.

2ـ حافظه پنهان در سیستم‌عامل iOS بسیار دقیق و به بهترین نحو برنامه‌ریزی شده است تا مدیریت دقیقی بر عملکرد اجرای برنامه‌ها و همین‌طور سیستم‌عامل داشته باشد.

3ـ به جرأت می‌توان گفت فروشگاه نرم‌افزارهای iOS شرکت اپل، بهترین فروشگاه در بین سیستم‌عامل‌های موبایل است. تمامی نرم‌افزارها و بازی‌های ارائه شده در این فروشگاه، بدون هیچ مشکلی در دستگاه خودتان نصب خواهند شد و می‌توانید با خیالی آسوده از آنها استفاده کنید. به همین دلیل، آنتی‌ویروس در این سیستم‌عامل بی‌معناست.

4ـ همان‌طور که اشاره شد، نرم‌افزارهای امنیتی در سیستم‌عامل iOS بی معناست. پس می‌توان فهمید که چرا شرکت اپل کمتر به فکر ارتقای حافظه پنهان دستگاه‌های خود
است.

5 ـ‌ مدیریت خوب حافظه و کیفیت بالای ساخت تمام دستگاه‌های اپل باعث شده گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم برای کاربر خوشایند باشد.

6 ـ پشتیبانی سیستم‌عامل و دستگاه اپل مدت چهار سال توسط شرکت اپل.

نقاط ضعف:

1. از لحاظ عموم مردم، شاید مهم‌ترین ضعف دستگاه‌های iPhone را بتوان سخت‌افزار آن برشمرد. چرا که شرکت اپل از یک پردازنده ضعیف‌تر و با حافظه پنهان کمتر نسبت به سایر سازندگان دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌کند.

2. به‌دلیل انحصاری بودن این سیستم‌عامل توسط سازنده، قیمت بالای دستگاه‌های اپل را می‌توان یکی از نقاط ضعف شرکت سازنده سیستم‌عامل نامید، چرا که افراد قشر متوسط و پردرآمد جامعه امکان خرید دستگاه‌های شرکت اپل را خواهند داشت.

3. تحریم، تحریم، تحریم! سال‌هاست که ما به این واژه عادت کرده‌ایم. به دلیل این تحریم‌ها که دشمنی آشکار دولت آمریکا را نسبت به مردم ایران نشان می‌دهد، نقاط ضعف فراوانی را می‌توان به این لیست (البته برای ایرانیان) اضافه کرد. از جمله این نقاط ضعف‌ می‌توان به عدم پشتیبانی از زبان فارسی به طور کامل، محدودیت استفاده از نرم‌افزارهای فروشگاه اپل، محدودیت استفاده از برخی خدمات تلفن همراه به‌دلیل قرارداد نداشتن اپراتورهای ایران با شرکت اپل و موارد دیگر اشاره کرد.

4. اگر می‌خواهید از طریق دستگاه خودتان به موسیقی گوش دهید، باید فایل‌های موسیقی را در دستگاه خود کپی کنید. برای دستگاه‌های اپل، شما حتماً به نرم‌افزار آیتونز احتیاج پیدا خواهید کرد. برای بیشتر مردم جهان کار کردن با نرم‌افزار آیتونز، بسیار سخت است و همین‌طور باید حتما یک رایانه را برای این کار داشته باشید.

5 . نقطه ضعف دیگری که سیستم‌عامل iOS دارد، نبود سیستم دلیوری پیام کوتاه در ایران است.

اکثر ایرانیان، از نظر خودشان موارد دیگری را هم می‌توانند به این لیست اضافه کنند (از جمله نداشتن امکانی برای ارسال موسیقی یا ویدئو از طریق شبکه بیسیم بلوتوث یا وایرلس است). اما این مورد تنها به‌دلیل نبود قانون کپی رایت در کشور است و به همین دلیل است که ما بدون درنظر گرفتن حقوق ناشران موسیقی و نرم‌افزارها، نسبت به ارسال آنها به دوستان یا حتی غریبه‌ها مبادرت می‌کنیم. به همین علت، نمی‌توان عنوان کرد این یک نقطه ضعف محسوب می‌شود، بلکه این یک نقطه قوت برای ایرانیان است تا همیشه و هنگام کپی کردن موسیقی، مطلب یا کتابی، نسبت به حقوق نگارنده یا ناشران بی‌تفاوت نباشند.

در این دو شماره با این دو سیستم‌عامل آشنا شدید و پس از این، راه‌های ورود مجرمان به تلفن همراه و شگردهای ناکام گذاشتن آنها آموزش داده می‌شود.

پسر 19 ساله آیفون 7 را هک کرد

یک هکر نوجوان توانست قفل آی فون 7 را به محض ورود به بازار بشکند و با دور زدن همه محدودیت های سفت و سخت امنیتی اپل، آی فون 7 را به اصطلاح جیلبریک کرد. اپل در مراسم معرفی جدیدترین گوشی های هوشمند خود، آیفون های هفت و هفت پلاس، آنها را ‹بهترین و پیشرفته ترین› گوشی های هوشمندی خواند که تاکنون روانه بازار شده اند.

با این حال هکری 19 ساله توانست به سادگی همه قفل های امنیتی آی فون 7 را بشکند یا به اصطلاح فنی آن را ‹جیل بریک› کند. شکستن قفل امنیتی اپل، این امکان را به هکرها می دهد که هر اپلیکیشنی را به رایگان روی آن نصب کنند، حتی اپ هایی که مورد تایید اپل استور نیستند. لوکا تودسکو، هکر نوجوانی که توانست با حمله به برخی ضعف های نرم افزاری و حفره های امنیتی، کنترل کامل آی فون 7 را به دست گیرد، در گفت وگو با مادربرد اظهار کرد که اپل قطعا کار هکرها را بسیار سخت کرده است، اما آی فون 7 هم مثل هر سیستم دیگری نمی تواند 100 درصد در برابر حملات ایمن باشد.

تودسکو که پیشتر هم فعالیت های خاصی در زمینه نفوذ به آی فون انجام داده است، گفت که جزئیات این عملیات را همچنان نزد خود نگه خواهد داشت و منتظر خواهد ماند تا اپل بسته امنیتی برای رفع نقایص موجود را ارائه کند.

واگریک شاهوردیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها