همزمان با رسمی شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

مردم ایالت های کالیفرنیا و فلوریدا علیه ترامپ تظاهرات کردند

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا امروز دوشنبه رسمی می شود حال آنکه دموکرات ها در برخی از ایالت ها همچنان مخالف سپردن کلید کاخ سفید به نامزد جمهوریخواه هستند.
کد خبر: ۹۸۰۱۹۴
مردم ایالت های کالیفرنیا و فلوریدا علیه ترامپ تظاهرات کردند

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، همزمان با آمادگی اعضای الکترال کالج (هیات گزینش گران) برای رای گیری در خصوص رسمیت بخشیدن به رئیس جمهوری آینده آمریکا، حدود 2 هزار نفر از مردم ایالت کالیفرنیا به نشانه اعتراض به اظهارات و طرح های دونالد ترامپ پیروز رقابت هشت نوامبر، در مرکز شهر «لس آنجلس» تجمع کردند.

گفتنی است که ترامپ جمهوریخواه در حالی «هیلاری کلینتون» را از میدان به در کرد که تعداد آراء مردمی وی از رقیب دموکرات کمتر بود و در عوض موفق به کسب آراء الکترال بیشتری شد.

در حال حاضر ۵۳۸ نماینده در کالج انتخاباتی حضور دارند که همه آنها امروز دوشنبه به ترامپ یا کلینتون رای می دهند. الزامی وجود ندارد که این افراد بر اساس آراء مردمی ایالت خود تصمیم گیری کنند. تنها در ۲۹ ایالت الزام قانونی برای رای دادن به نامزد پیروز در آن ایالت‌ها وجود دارد و در مابقی ایالت ها اعضای کالج انتخاباتی اگر بخواهند می توانند هر کسی را صرفنظر از اینکه در انتخابات حضور داشته است یا خیر به ریاست جمهوری آمریکا برگزینند.

تجمع کنندگان در مرکز لس آنجلس پلاکاردهایی را با خود داشتند که بر روی آنها شعارهایی چون «ترامپ را متوقف کنید»، «مهاجرین خوش آمدند» و «آمریکا را به تفکر دوباره واداریم» به چشم می خورد. این شعار آخر در واقع کنایه ای است به شعار انتخاباتی ترامپ مبنی بر اینکه «آمریکا را دوباره بزرگ و باشکوه کنیم».

کالیفرنیا در مقام پرجمعیت ترین ایالت آمریکا به لحاظ گرایش سیاسی بافتی عمدتا دموکرات دارد و از هم اکنون رهبران محلی آماده به چالش کشیدن طرح های ترامپ در هر زمینه از مهاجرت گرفته تا محیط زیست و قانون بیمه درمانی هستند.

البته به نقل از «فرانس پرس» ساکنین دموکرات ایالت «فلوریدا» نیز با تجمع در مقابل ساختمان مجلس ایالتی واقع در شهر «تالاهاسی» مخالفت خود را با رسمیت بخشیدن به ریاست جمهوری ترامپ اعلام کردند.

گفتنی است که مطابق یکی از آخرین نظرسنجی های «سی بی اس»، ۵۴ درصد از آمریکایی ها بر این باورند که رئیس جمهورشان باید بر اساس آراء مردمی و نه الکترال، انتخاب شود.

سیستم الکترال ریشه در آمریکای دوره برده داری دارد که در آن شمار نمایندگان الکترال هر ایالت بر مبنای تعداد سناتورهای فدرال –که تعداد آنها بی توجه به بافت جمعیتی ایالت همیشه دو نفر است- و همچنین تعداد نمایندگان آنها در مجلس فدرال، تعیین می شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها