به گزارش جام جم، این خبر را رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش به رسانهها داد؛ خبری که از تاثیر 30 درصدی سوابق تحصیلی در نمره کنکور حکایت میکرد.
عبدالرسول عمادی با اعلام این خبر گفت: طبق مصوبه آخرین جلسه شورای سنجش و پذیرش که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با موضوع تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور تشکیل شد مقرر شد، وضعیت تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال 96، 30 درصد مثبت باشد.
او توضیح داد: این تأثیر سوابق تحصیلی در ضریب دروس کنکور به دانشآموز این فرصت را میدهد تا در زمان بیشتری یعنی در طول دو سال تحصیلی، پایه سوم و پیش دانشگاهی دروس مورد علاقهاش را مطالعه و نمرات دلخواهش را کسب کند.
اعلام خبر این تاثیر مثبت 30 درصدی، همانقدر که پشت خیلی از داوطلبها را به نمرههایی که گرفته بودند یا در طول ترمهای آینده میگرفتند گرم کرد، آب در دل بعضیها تکان نخورد؛ چرایی این اتفاق را ما با چند کارشناس مختلف در میان گذاشتیم؛ کارشناسانی که متفق القول بر تاثیرات اجرای این مصوبه در پذیرش دانشجو تاکید داشتند و با این حال اجرای آن را در مجموع در تعیین سرنوشت جمع زیادی از داوطلبان بی تاثیر میدیدند.
حرکتی انگیزه بخش، برای دانشآموزان و معلمان
عبدالامیر عرفی، رئیس سابق مرکز سنجش آموزش و پرورش اولین کارشناسی بود که برای بررسی این مصوبه سراغش رفتیم. عرفی با تائید تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجوها به عنوان یک حرکت مثبت به ما گفت: در مجموع هرقدر میزان تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در دانشگاهها بیشتر باشد، انگیزه دانش آموزان در زمان تحصیل بیشتر میشود.
به گفته عرفی، این افزایش انگیزه فقط شامل حال دانشآموزان نمیشود بلکه دبیران و اولیای مدارس و کل آموزش و پرورش هم خود را به نحوی مثبت تر در این موضوع دخیل میدانند و در نتیجه تلاش و فعالیت در زمینه تعلیم و تربیت حالتی کیفیتر به خودش میگیرد. در حقیقت از این نظر قانونی که نمایندگان محترم مجلس تصویب کرده اند، حرکتی با پیامدهای مثبت و با این انگیزه بوده که تلاش علمی داوطلبان را افزایش میدهد.
این حرکت مثبت اما به عقیده رئیس سابق مرکز سنجش آموزش و پرورش، در مجموع نتوانسته تاثیر جدی بر روال پذیرش دانشجوها داشته باشد.
عرفی با اشاره به این موضوع گفت: نکتهای که در اجرای این مصوبه خلل ایجاد میکند و باعث میشود آن انتظاراتی که از ابتدا وجود داشت برآورده نشود، بحث تاثیر مثبت است. این موضوع باعث شده هدفی که از ابتدا مجلس دنبال میکرد و برمبنای آن دست به تصویب مصوبهای جدید زد، تحقق پیدا نکند.
قابل توجه دیپلمههای 84 به بعد
حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور دومین کارشناسی بود که به سوالات ما درباره تاثیر 30درصدی سوابق تحصیلی پاسخ داد.
توکلی با اشاره به جزئیات بیشتر این مصوبه گفت: با توجه به ابلاغ قانون اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مصوب 26 اردیبهشت 95 مجلس شورای اسلامی و براساس مصوبه هفتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش در تاریخ 9 آبان 95، میزان و تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسرس سال 1396 به طور واضح و روشن اعلام شده است.
مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این پرسش که این مصوبه شامل حال چه داوطلبانی میشود، گفت: در بند «الف» این مصوبه آمده است: «آن دسته از دیپلمههای ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 1384 به بعد اخذ نموندهاند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی میشوند.»
به گفته این کارشناس سازمان سنجش، میزان تاثیر سوابق تحصلی موجود (سال سوم متوسطه) به میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و بهصورت تاثیر مثبت در نمره کل نهایی آنها لحاظ میشود.
سوابق تحصیلی مثبت 5+25 درصد
توکلی همینجا بود که روی 5 درصد تفاوت اعلام شده در تاثیر سوابق امسال دست گذاشت و گفت: در بند دیگری از همین مصوبه آمده است که داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی که مدرک خود را از سال تحصیلی 91ـ1390 به بعد اخذ کرده و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجودشان، به میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابقتحصیلی موجود داوطلب و بهصورت تأثیر مثبت در نمرهکل نهایی آنان لحاظ میشود.
تاثیر 30 درصدی سوابق تحصیلی به گفته مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، همینجا بهدست آمد یعنی از جمع کردن این 5 درصد با 25 درصد قبلی. با این حال توکلی هم به ما گفت این قانون تاثیر سوابق تحصیلی تنها در صورتی اعمال میشود که نمره کل آزمون داوطلب را افزایش بدهد و اگر این نمره را کاهش بدهد اعمال نخواهد شد.
موضوعی که مورد توجه یک کارشناس آموزشی دیگر هم قرار گرفت. علی سیفاللهی در این باره به ما گفت: همه این حرکتها و مصوبهها از وجود یک اراده برای حذف کنکور در سیستم آموزشی کشور خبر میدهند؛ ارادهای که البته هنوز خیلی قوی نشده است. سیفاللهی توضیح داد: این تاثیر سوابق تحصیلی همیشه به صورت مثبت اعمال شده است، درحالیکه اگر هم تاثیرات مثبت و نیز تاثیرات منفی داشته باشد، اهرمی تاثیرگذارتر برای تحقق این اراده خواهد بود.
حذف سهمیه خانوادههای شاهد و ایثارگر؛ چرا؟
هیچکس پاسخ نداد!
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز مصوبهای را تصویب کردند که سوالهای زیادی را در ذهن خیلیها بهوجود آورد و کسی حاضر به ارائه توضیحات بیشتر درباره این مصوبه نشد؛ براین اساس با رای نمایندگان مجلس اختصاص 25 درصد از سهمیه ورود به دانشگاهها به خانوادههای شاهد و ایثارگر از متن لایحه احکام دائمی برنامههای توسعه کشور حذف شد. این موضوع در جریان بررسی رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه احکام دائمی برنامههای توسعه کشور در صحن علنی مجلس بند «ب» ماده 3 و تبصره آن را از متن لایحه احکام دائمی برنامههای توسعه کشور رخ داد. ما برای بررسی این موضوع با کارن خانلری، عضو و سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تماس گرفتیم و هردوی این نمایندهها از تصویب این مصوبه و جزئیات آن اظهار بیاطلاعی کردند!
محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شخص سومی بود که در پاسخ به پرسش ما در ارتباط با جزئیات این مصوبه گفت تا تصویب نهایی موضوع توسط شورای نگهبان، از ارائه جزئیات معذور است. محمدمهدی مفتح رئیس فراکسیون شاهد مجلس فرد دیگری بود که خطاب پرسش ما قرار گرفت و تنها به اعلام این که جزو مخالفان تصویب این موضوع بوده است، بسنده کرد.
مینا مولایی - جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد