با شروع دی ماه مهلت ثبت سفارش بسیاری از خودروهای لوکس به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۹۷۹۷۲۶
پایان مهلت ثبت سفارش واردات خودروهای لوکس / این خودروها از بازار ایران می روند

به گزارش جام جم آنلاین ، با نزدیک شدن به روز یکم دی‌ماه مهلت ثبت سفارش بسیاری از خودروهای وارداتی به پایان می‌رسد و این در حالیست که هیچ نشانه ای از تمدید شدن این زمان برای برخی از برندها به چشم نمی‌خورد.

محصولات شرکت خودروسازی آلمانی بی‌ام‌دبلیو با عاملیت پرشیاخودرو ، خودروسازی هوندای ژاپن با عاملیت فامیلی موتور ، محصولات خودروسازی هیوندای کره جنوبی با عاملیت آسان موتور ، محصولات گروه آلمانی اوپل با عاملیت توان خودروی جی ، رنو کپچر با عاملیت ایساکو کیش ، سوبارو فارستر با عاملیت سیف خودرو ، خودروهای برند لوکس لکسوس با عاملیت ایرتویا ، خودروهای گروه میتسوبیشی با عاملیت آرین‌موتور ، خودروهای سئات تولیدو و لئون با نمایندگی کیهان موتور آرین ، محصولات لوکس ایتالیایی آلفارومئو با عاملیت آلفاموتور منطقه چابهار ، محصولات ام جی با عاملیت مدیا موتورز کیش ، پورشه ماکان با عاملیت معین موتورز ، تویوتا پریوس با عاملیت ایرتویا ، محصولات گروه خودروسازی رنو فرانسه با عاملیت نگین خودرو ، سانگ یانگ تیوولی و کواراندو با پشتیبانی رامک‌خودرو ، محصولات کره‌ای کیاموتورز و نیسان جوک با عاملیت جهان نوین آریا در زمره خودروهایی قرار می‌گیرند که از تاریخ 1395/10/1 ثبت سفارش آن‌ها بسته خواهد شد.

به نظر می‌رسد تغییرات در برخی از مدل‌ها از سال آینده میلادی یکی از دلایلی باشد که واردکنندگان تمایلی به تمدید مجوز مدل‌های فعلی را نداشته باشند و منتظر خودروهای جدید باشند که برای مثال می‌توان به تغییر کد پیشرانه بی‌ام دبلیو سری 4 و عرضه نسل جدید کیا اسپرتیج اشاره داشت.

مساله دیگری که برخی از واردکنندگان خودرو باید دست و پنجه نرم کنند موضوع ممنوعیت شماره گذاری خودروهای ساخت کشور امریکاست.

بر همین اساس محصولات گروه خودروسازی هوندا ، خودروهای شاسی بلند بی‌ام‌دبلیو و خودروی تویوتا کمری هیبرید دیگر شانسی برای ماندن در بازار خودروی ایران را ندارند.

همچنین باید دید که با پایان یافتن مهلت وزارت صنعت به واردکنندگان برای اخذ مجوز نمایندگی از شرکت‌های مادر خودروساز در بهمن ماه کدام یک از واردکنندگان باید با بازار پر سود ایران خداحافظی کند؟

پیش‌تر سید علی امانت معاون امور اقتصادی مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفته بود با پایان مهلت 6 ماهه برای اخذ مجوز این مهلت 3 ماه دیگر هم تمدید خواهد شد.

در همین حال امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه هم با اشاره به پایان مهلت اخذ مجوز از شرکت‌های مادر توسط نمایندگی‌ها گفته بود: "تا زمانی که مهلت دریافت مجوز پا برجاست این مراکز مهلت دارند که با اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر به صورت رسمی به خودروهای وارداتی خدمات ارائه دهند و در پایان موعد مقرر اگر مرکزی مجوز را دریافت نکرده باشد با برخورد این وزارت‌خانه روبه‌رو و نهایتا این مراکز تعطیل خواهند شد."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که یکی از واردکنندگان خودرو که نام نمایندگی یک خودروساز اروپایی را یدک می‌کشد و در لیست ثبت سفارش خودروهای وارداتی هم مشاهده می‌شود ، در واقع یک شرکت‌ کاغذی است که آدرس مشخصی ندارد و تاکنون نسبت به افتتاح حتی یک نمایندگی خدمات پس از فروش هم اقدام نکرده است و با مراجعه با سایت این شرکت هیچ اطلاعاتی را نمی‌توان یافت.

همچنین یک از واردکنندگان خودروهای آسیایی نیز تا بحال چند مرتبه نسبت به جابجایی دفتر مرکزی خود اقدام کرده و خدمات پس از فروش خود را نیز جز در پاره‌ای از موارد به یکی از خودروسازان داخلی سپرده است و خودروهای وارداتی این برند با توجه به خدمات پس از فروش ضعیفی که ارائه می‌دهد نتوانسته جایگاه مناسبی را داشته باشند و با افت قیمت بسیاری خرید و فروش می‌شوند.

پیش‌تر نیز یک واردکننده خودروی اروپایی بدلیل عدم ایفای تعهدات در تحویل خودرو های پیش‌فروش شده ، عدم تامین به موقع قطعات و عدم ارایه خدمات پس از فروش مناسب تعلیق مجوز شد.

به هر روی و با توجه به مسائل و مشکلاتی که مردم در حوزه فروش و خدمات پس از فروش این خودروها با آن مواجه هستند لزوم نظارتی فعال و مقتدر از سوی وزارت صنعت به نظر می‌رسد و پیشنهاد می‌گردد اعطای مجوزهای جدید با سخت‌گیری و موشکافی بیشتری صورت پذیرد.

در پایان تصویری از لیست خودروهای مجاز برای ثبت سفارش را می‌توانید مشاهده نمایید:

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
تتقی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
۰
۰
خوبه باز مافیای خودرو سازی داخلی پیروز شد.
بیشتر تصمیم گیرندگان چسبیدن به یك كلمه خودرو لوكس.
در حالیكه:
اولا توان تولید چنین اتومبلهایی در داخل نیست پس عملا به رقابت پذیری خودروسازرهای داخلی صدمه ای وارد نمی كند.
ثانیا با بستن سود بازرگانی و تعرفه ها و عوارض گمركی چند ده و گاه چند صد درصد منبع درآمد بسیار خوبی برای بودجه كشور ایجاد می كرد.
ثالثا چون عموما این اتومبیلها دارای تكنولوژی و قابلیتهای بروزی هستند تلنگری برای خودرو سازهای داخلی بود كه كم كم فكر كنند میشود به سوی بگار گیری بعضی از این امكانات جدید و یروز در تولیدات بی كیفیتشان ،فكر كنند
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
كاش مسئولین ذیربط هم این مطلب را بخوانند

نیازمندی ها