یک چهارشنبه پرالتهاب برای آرایشگاه‌های زنانه، مخصوصا برای آنهایی که بی‌مجوز کار می‌کنند و حکومت خودگردانی برای خود دارند؛ دیروز چنین چهارشنبه‌ای بود .
کد خبر: ۹۷۹۱۰۴

آرایشگاه دارانی که حوالی ظهر خبر را شنیدند دلشوره گرفتند و به تقلا افتادند؛ مخصوصا بی مجوزها که زیاد پا توی کفش صنف‌های دیگر می‌کنند، چه آنهایی که کیف و کفش و لباس و مدل به مدل لوازم آرایشی و بهداشتی می‌فروشند، چه آنهایی که با تتو و میکروپیگمنتیشن و سوراخ کردن ناف و پاکسازی پوست و پیلینگ، نقش پزشکان را بازی می‌کنند و پولدار شده‌اند و چه کسانی که سرنخ یک باند تبهکار را نگه داشته‌اند و از زنان و دختران به بهانه‌های مختلف سوءاستفاده می‌کنند.

دیروز روز هشدار به همه اینها بود، روز آغاز یک اقدام مشترک، روز اولتیماتوم دادن پلیس و تعزیرات به همه صاحبان سالن‌های زیبایی که در گوشه و کنار ایران کار می‌کنند، چه بی‌مجوز و چه بامجوز.

نام این اقدام مشترک، طرح ملی ساماندهی و نظارت برآرایشگاه‌های زنانه است که از تهران کلید می‌خورد، شهری که در هر کوچه پس کوچه آن چند خانه، آرایشگاه شده و در هر خیابانش چند تابلوی سالن زیبایی بالا رفته است، ‌شهری با بیش از ده‌هزار آرایشگاه غیرمجاز .

علیرضا جمشیدی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گرچه آرایشگاه‌های مجوزدار را که بر مرز خود حرکت می‌کنند قلم می‌گیرد، اما به چند دلیل با آرایشگاه‌های زنانه مشکل دارد، اول از بابت نرخ‌های نجومی‌ خدماتشان، دوم به خاطر مردانی که در آرایشگاه‌های زنانه به زنان خدمات می‌دهند و سوم از بابت کشیده شدن برخی آرایشگاه‌ها به کارهای تبهکارانه؛ عکاسی‌های آنچنانی برای مجلات آنچنانی و حتی فرستادن زنان و دخترانی که بر و رویی دارند به آن سوی مرزها .

نرخ در آرایشگاه‌های زنانه نامعین است و بسته به وسع مالی مشتری‌ها و دک و پز سالن‌ها، هر که هر قدر تیغش ببرد، می‌گیرد. دیروز که کمیسیون بهداشت و نرخ‌گذاری اتاق اصناف تهران، نرخ آرایش کامل عروس در آرایشگاه‌های زنانه ممتاز، درجه یک 2 و 3 را اعلام کرد این هرج و مرج بیشتر از همیشه حس شد.

طبق مصوبه این کمیسیون، قیمت آرایش ممتاز عروس یک میلیون و 495هزارتومان است و هزینه آرایش کامل عروس درآرایشگاه‌های درجه یک، 2 و 3 تهران به ترتیب 975 هزار، 560 هزار و 450 هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.

اما این نرخ‌ها کجا و قیمت‌هایی که آرایشگاه‌های مدعی می‌گیرند کجا. سازمان تعزیرات حکومتی اما به گفته رئیسش دیگر درمقابل این بی قانونی‌ها و هرج ومرج‌ها کوتاه نخواهد آمد و در خانه‌هایی که سرِخود آرایشگاه شده‌اند نیز سر می‌زند؛ مجوز این کار را دادستانی خواهد داد، پلیس هم، پای کار است. سردارحسین ساجدی‌نیا،‌ فرمانده انتظامی‌ تهران بزرگ گفته است پلیس بررسی‌هایش را حتی در زمان‌های غیرکاری ادامه خواهد داد؛ شاید یک جور فن غافلگیری.

وقتی حلقه نظارت‌ها این‌گونه تنگ شود، طبیعی است آرایشگاه‌های متخلف به جنب‌وجوش می‌افتند و صحنه جرم را پاک می‌کنند، یا شاید مثل مغازه‌دارهای خیابان مروی که جنس قاچاق می‌فروختند برای مدتی مدید تعطیل کنند، ولی چون چاره‌ای جزنظارت نیست سرکشی‌ها باید ادامه داشته باشد.

سیدمرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با این نظارت‌ها موافق است مخصوصا آنجا که سلامت مردم بازیچه غیرمتخصص‌ها می‌شود. این نماینده مجلس البته به جام‌جم می‌گوید مراکز بهداشت استان و شهرستان‌ها باید قبل از این‌که کار به اینجا بکشد براین اماکن نظارت می‌داشتند و ضمن بازرسی از آرایشگاه‌ها، موازین بهداشتی و خطوط قرمز را به آنها آموزش می‌دادند.

اما ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است؛ چه پوست‌هایی که تا به حال در آرایشگاه‌ها خراب شده، چه چشم‌هایی که زخمی‌شده، چه زیبایی‌هایی که به تاراج رفته و چه پول‌های بی‌زبانی که از دست رفته است.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها