با فرارسیدن زمان برداشت پاییزه محصولات جالیزی و صیفی‌جات در جنوب کشورمان بخصوص استان هرمزگان شاهد نارضایتی کشاورزان از کاهش شدید قیمت‌ها هستیم.
کد خبر: ۹۷۹۰۴۰

به گزارش جام‌جم، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و فعالان صنفی، نبود الگوی صحیح کشت برای کشاورزان درغفلت وزارت جهاد کشاورزی درکنار بی‌توجهی به امر صادرات و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عاملی شده است تا هرسال کشاورزان استان به جای این که بتوانند منافع اقتصادی مناسبی از دسترنج خود داشته باشند با کاهش قابل توجه قیمت فروش محصول درفصل برداشت مواجه شده و در دام سودجویان و دلال‌های محصولات کشاورزی گرفتار می‌شوند.

به عبارت بهتر دراین فصل یا به‌خاطر اشباع بازار به دلیل تولید بیش از یک محصول درغیاب الگوی کشت یا به‌خاطر دلال‌بازی،قیمت خرید محصول از کشاورز آن‌قدر پایین می‌آید که گاهی برداشت آن به صرفه نیست وجمعی دراین فرآیند همه چیز خود را از دست می‌دهند. بعلاوه مقدار زیادی از منابع آبی گرانبها نیز هدر می‌رود. این درحالی است که ظرفیت صادراتی نیز برای محصول وجود دارد، اما دست راهنماکننده دراین‌باره خوب مدیریت نمی‌کند. این چرخه ناسالمی است که این روزها در هرمزگان وجود دارد و در مقاطع دیگر در استان دیگری و بر سر محصول دیگری اتفاق می‌افتد.

براساس آمارهای منتشر شده از امکانات تولید انواع محصولات کشاورزی استان هرمزگان در این منطقه 360 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی وجود دارد که در مجموعه از این زمین‌ها دو میلیون و 200 هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود. این در حالی است که تولید محصولات یاد شده در واقع 9/1 درصد از کل توان تولیدی کشورمان بوده و امتیاز تولید محصولات خارج از فصل ‌باید برای فعالان کشاورزی ارزش‌افزوده بالایی ایجاد کند، اما این گونه نیست.

هشدار داده بودیم

علی ‌وقفچی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در باره زیان صیفی‌کاران استان هرمزگان به خبرنگار ما گفت: این مشکل که هر سال کشاورزان با آن دست‌به گریبان می‌شوند، حکایت از نبود مدیریت و ارتباط ارگان‌ها و نهاد‌های مربوط با یکدیگر دارد.

وی افزود: با توجه به تجارب گذشته در زنجان قبلا به مسئولان جهاد کشاورزی هشدار داده بودم که با توجه به اهمیت حمایت از تولیدکنندگان بخصوص در بخش کشاورزی لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که اتفاق نارضایتی کشاورزان به دلیل قیمت‌های پایین تکرار نشود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بی‌برنامه‌ بودن برای کشت محصولات کشاورزی بخصوص در دورانی که هر قطره از منابع آبی کشورمان باید بهینه استفاده شود، بخشودنی نیست و مسئولان و کسانی که باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شوند، باید پاسخگو باشند. وی تصریح کرد: نبود صنایع تبدیلی در مناطق تولیدی و همچنین کم‌توجهی به تعاونی‌ها عاملی شده است تا کشاورزان در دام سودجویان گرفتار شده و برای تامین معیشت خود بعضا با چالش مواجه باشند، چون یا محصولات خود را با قیمت‌های بسیار پایین پیش‌فروش کرده‌اند یا این‌که در زمان برداشت حتی پایین‌تر از قیمت تمام شده آنها را به دلال‌ها می‌فروشند.

تقصیرکشاورزان است

از سوی دیگر،عزیز سیدی مدیر تنظیم محصولات و نهاده‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان درباره مشکلات صیفی‌کاران استان هرمزگان به خبرنگار ما گفت: این مشکل اکنون در یک منطقه ایجاد نشده و با توجه به برهم خوردن تراز عرضه و تقاضا در کل مناطق جنوبی کشورمان کاملا مشهود است.

وی تاکید کرد: همزمانی برداشت محصولات در استان‌های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان یا بوشهر هر سال عاملی در افزایش سطح عرضه محصولات صیفی و سبزی در کشورمان شده که متاسفانه مدیریت صحیحی برای عرضه آنها در بازارهای مصرف انجام نمی‌شود.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی استان هرمزگان افزود: کشاورزان باید قبل از تولید بازار را رصد کرده و به قول معروف برای خود بازاریابی کنند درحالی که تا امروز این اتفاق نیفتاده و ابتدا کشاورزان به کشت اقدام می‌کنند و پس از برداشت به دنبال فروش خواهند رفت که برای محصولاتی چون صیفی‌جات اصلا منطقی نیست.

وی درباره بازارهای صادراتی نیز معتقد است، در بازارهای صادراتی جنوبی حوزه خلیج فارس با توجه به این‌که برخی مشکلات استانداردهای محصولات وجود دارد، زیاد موفق عمل نشده است و در باره بازار عراق چون این کشور خود به دنبال تولید بوده،تقاضا برای خرید محصولات ایران به نسبت کاهش یافته است. سیدی افزود: از آنجا که جهاد کشاورزی سیاستی برای خرید تضمینی صیفی و سبزی ندارد، کشاورزان باید برای جلوگیری از زیان به الگوهای ارائه‌شده کشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی متناسب با امکانات موجود توجه داشته و اقدام به کشت کنند نه این‌که خودشان براساس خواسته‌های خود اقدام کنند.

چاره کار؛ تسهیل جاده صادرات

سید‌رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به خبرنگار ما گفت: هرسال موضوع ضایعات گسترده کشاورزی به دلیل رعایت نکردن برخی موارد خبرساز می‌شود و درنهایت با از بین رفتن منابع گسترده طبیعی و مالی همه چیز به دست فراموشی سپرده می‌شود.

وی تاکید کرد: چاره‌کار در اصلاح مدیریت و دستیابی به بازارهای صادراتی است. وی افزود: کاهش تعرفه‌های صادراتی و ایجاد زیرساخت‌های صادراتی محصولات کشاورزی از بهترین راهکارهای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و زیان اقتصادی تولید کنندگان است .

عماد عزتی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها