آزاد سازی حلب،در گفتگوی جام جم آنلاین با یک کارشناس منطقه

تثبیت دولت سوریه و اقتدار حزب الله با آزاد سازی حلب/ سقوط پالمیرا یک ترفند نظامی بود

به گزارش خبرگزاری‌ها، شهروندان حلب شب گذشته و در پی اعلام پیروزی‌های بزرگ ارتش سوریه و متحدانش بر گروه‌های تروریستی و تار و مار شدن تکفیری‌ها در محله‌های شرقی به خیابان‌ها ریختند.
کد خبر: ۹۷۸۷۹۰
تثبیت دولت سوریه و اقتدار حزب الله با آزاد سازی حلب/ سقوط پالمیرا یک ترفند نظامی بود

به گزارش جام جم آنلاین، آنطور که در رسانه‎های خبری به تصویر کشیده شد، شهروندان حلبی با سردادن شعارهایی در حمایت از شخص بشار اسد رئیس جمهوری و ارتش بر حمایت قاطع خود از ادامه عملیات ارتش تا پاکسازی کامل تمام خاک سوریه از لوث تروریست‌های تکفیری تاکید کردند.

شبکه‌های حامی گروه‌های تروریستی به ویژه رسانه صهیونیستی الجزیره سرانجام رسما به شکست تروریست‌ها و پیروزی بزرگ ارتش در حلب اعتراف کردند.

اما در همین ارتباط "جام جم آنلاین" گفتگویی با «سید هادی سید افقهی» کارشناس مسایل خاورمیانه ترتیب داد که در ادامه می خوانیم.

لطفا ارزیابی خود را نسبت تحولات میدانی روزهای اخیر سوریه به ویژه آزاد سازی شهر استراتژیک حلب بدست ارتش و نیروهای مقاومت بفرمایید.

وضعیت کلی حلب به لحاظ ارزش گذاری و ارزشیابی نظامی، در مرحله آزاد سازی کامل قرار گرفته است.

لیکن از نظر امنیتی، همچنان تعدادی از هسته‎های مقاومتی تروریست‎ها در قسمت جنوبی شهر حلب در حال نبرد با ارتش هستند که امیدواریم ظرف ساعات آینده با پاک سازی کامل این شهر از لوث معاندان، مردم به خانه و کاشانه خود بازگردانده شوند.

چرا در شرایطی نیروهای مقاومت در صحنه نبرد با تکفیریها دست بالا را دارند، شهر مهمی همچون پالمیرا(تدمر) توسط داعش سقوط می‎کند؟

اعتقاد دارم، سقوط این شهر بدست تروریستها یک عملیات و یک جبهه انحرافی باشد که با هماهنگی آمریکا و ترکیه و داعش صورت گرفته است.

چه استدلالی در ایذایی بودن اشغال پالمیرا متصور هستید و اساسا هدف از استراتژی نظامی مذکور را چطور تحلیل می‎کنید؟

خوب اهداف محتملی در این بین وجود دارد. در هدف اول، در مقابل از دست دادن حلب توسط نیروهای سوری و هم‎پیمانانش؛ گروه‎های تروریستی بدلیل تلفات سنگین و شکسته‎های متوالی دچار تضعیف روحیه شده بودند. از این جهت محور غرب با سقوط پالمیرا در صدد روحیه بخشی و پایبندی تکفریها نسبت به مواضع خود برآمد.

در گام بعدی غربیها می‎خواهند با گروگان گرفتن این شهر اولا قدرت چانه زنی خود را در مذاکرات آتی بحران سوریه افزایش داده تا امتیازات بیشتری از دولت مرکز سوریه بگیرند و در مرحله دوم نوعی توازن میدانی در خاکریزهای داعش برای بقای آنها در خاک سوریه ایجاد کنند.

اما در گمانه زنی دیگر باید گفت: این روزها بحث عملیات نظامی ایالات متحده و نیروهای خلق دموکراتیک کُرد برای ورود به شرق منطقه الرقه و آزاد سازی آن مطرح است.

در چنین شرایطی با تهاجم نیروهای ائتلاف آمریکا به این شهر، داعش با تخلیه بیش از 2000 نفر از نیروهای خود از الرقه و گسیل همین تعداد از دیرالزور به سمت پالمیرا برای تصرف این منطقه، در واقع با این اقدام داعشیها در قتلگاه تدمر گرفتار شدند.

حال با توجه به پیروزیهای اخیر ارتش سوریه، آزاد‎سازی کدام مناطق در دستور کار محور مقاومت قرار خواهد گرفت؟

پس از آزاد سازی کامل حلب نیروهای سوری به سمت تدمر- الرقه و دیرالزور در جبهه شرق خواهند رفت و از طرف دیگر پاک سازی مناطقجسرالشغور و فوعه و کفریا که جز شهرک‎های شیعه نشین می‎باشند از گام‎های بعدی ارتش سوریه تصور می‎شود.

بنابراین بخاطر چنین استراتژی نظامی است که بنده اعتقاد دارم سقوط پالمیرا بدست داعش یک تله انحرافی برای آنها بود.

به نظر شما آزاد سازی شهرهای مهمی همچون حلب و سایر مناطقی که در آینده آزاد خواهد شد که تأثیراتی در تحولات میدانی عراق خاصه موصل، دیگر جبهه تکفیریها خواهد گذاشت؟

در حقیقت باید بگوییم آزاد سازی مناطق راهبردی سوریه اثر مستقیم روی جغرافیای مقاومت می‎گذارد.

در حال حاضر چند کشور در منطقه به غایت درگیر مبارزه با گروه‎های تروریستی هستند. یکی در محور یمن است که در آنجا ارتش یمن در برابر القاعده و تکفیریهای صهیونیستی و نیز ارتش متجاوز عربستان به نبرد می پردازد.

امروز در عراق ما شاهد عقب نشینی آشکار داعش از شهر استراتژیک موصل هستیم.

از این رو جغرافیای محور مقاومت که مشتمل بر لبنان – سوریه – عراق - یمن و حتی بحرین به یک جبهه یکنواخت و قدرتمند در مقابل جبهه تکفیری، صهیونیستی تبدیل شده است.

لذا پیروزی در هر نقطه از کانون مقاومت که با محوریت ایران به هم پیوند خورده، قطعا در برتری مقاومت و معادلات سایر مراکز نبرد تأثیر خواهد گذاشت.

جنابعالی آینده فلسفه مقاومت در خاورمیانه را چگونه می‎بینید؟

شکست‎های پی در پی تروریستها در سوریه بی‎شک منجر به پایداری و قوام کامل دولت مرکزی شده و این موضوع عملا باعث تثبیت هر چه بیشتر حزب الله لبنان و نیروهای جهادی فلسطین در مواجهه با اسراییل می‎شود. بنابراین این پیروزیها چهره سوریه و منطقه را به نفع محور مقاومت و در مقابل به ضرر منافع رژیم اشغالگر قدس تغییر خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
۰
۰
امریكای اشغال فرزندان داعشیت به نابودی كامل نزدیك شدن و دور نیست نابودی امریكای مافنگی و حقیرتر از كثافت

نیازمندی ها