آزاد سازی حلب،در گفتگوی جام جم آنلاین با یک کارشناس منطقه

تثبیت دولت سوریه و اقتدار حزب الله با آزاد سازی حلب/ سقوط پالمیرا یک ترفند نظامی بود

یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به پیروزی حلب و تاثیر آن بر جنگ با تروریسم گفت:پیروزی در حلب محصول مجاهدت عظیم و مداوم سوریه و متحدینشان بود.حلب به بارانداز تجهیزات نیروهای تروریستی تبدیل شده بود
کد خبر: ۹۷۸۷۳۶
دومینوی پیروزی حلب به 5 استان دیگر خواهد رسید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان « پیروزی حلب و تاثیر آن بر جنگ با تروریسم » موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل و مسعود اسداللهی کارشناس مسائل خاورمیانه به بحث و بررسی پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این بحث زارعی کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل درباره اینکه پیروزی حلب چه تاثیری بر سرنوشت سوریه خواهد داشت، گفت: طی ۵ سال گذشته، شاهد یک توطئه سنگین نظامی و امنیتی در سطح بین المللی و منطقه ای علیه تمامیت ارضی سوریه بودیم که برای رسیدن به هدفشان( از بین بردن سوریه و دولت آن) از هیچ اقدامی ابا نداشتند.

وی افزود: منهای عراق، دور تا دور دولت سوریه، دولت هایی قرار گرفته اند که در تدارک آن بودند تا این کشور را ولو با انهدام این کشور و قتل عام مردم آن و مطابق با آنچه که آمریکایی ها و شرکای آن ها می خواستند، تغییر دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: همچنین کشورهایی که همسایه سوریه نبودند ( عربستان و قطر) و شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا و ناتو نیز پای این پرونده آمدند تا ملتی را از هستی ساقط کنند.

پیروزی در حلب محصول مجاهدت عظیم و مداوم سوریه و متحدین او بود

زارعی تاکید کرد: براین اساس، پیروزی که امروز در حلب اتفاق افتاد محصول مجاهدت عظیم و مداوم سوریه و متحدین او در این منطقه بود.

وی با اشاره به اینکه حلب بزرگترین شهر سوریه است اظهار داشت: پیروزی در عملیات آزادسازی این شهر مشخص می کند آن جبهه بزرگ جهانی که آمده یک ملت مظلوم و جبهه مقاومت را تحت انواع فشارها قرار داده در آستانه شکست های پی در پی است.

دومینوی پیروزی در حلب به پنج استان دیگری که آلوده به حضور تروریست ها هستند، خواهد رسید

این کارشناس سیاسی خاطر نشان ساخت: دومینوی پیروزی در حلب به پنج استان دیگری که آلوده به حضور تروریست ها هستند (الدلب، دیرالزور، رقه، قنیطره و درعا) در یک فاصله نه چندان طولانی خواهد رسید و بقیه سوریه نیز از اشغال تروریسم آزاد خواهد شد.

وی به تاثیرات داخلی این پیروزی در سوریه اشاره کرد و گفت: این پیروزی روحیه جدیدی در مردم و ارتش سوریه ایجاد خواهد کرد و در نقطه مقابل آن، اعتماد به نفس و امید در جبهه تروریسم ها کاهش پیدا می کند و این مسئله سبب خواهد شد که پیروزی های آتی در زمان کوتاه تری محقق شود.

در ادامه این بحث اسدالهی کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در همین باره اظهار داشت: حلب از نظر نظامی کاملا آزاد شده و تنها منطقه بسیار کوچکی مانده که آن هم طی توافقی که حاصل شده ، مسلمین از طریق معبری که برای آن ها باز می شوند منطقه را ترک می کنند، بنابراین فردا دیگر می توان اعلام کرد که حلب به طور کامل آزاد شده است.

آزادسازی حلب، طرح خاورمیانه جدید را با شکست مواجه کرد

وی با بیان اینکه شکست بزرگ تکفیری ها در حلب پیامدهای بسیار بزرگ و متنوعی دارد، تاکید کرد: آزادسازی حلب٬ طرح آمریکا برای منطقه تحت عنوان خاورمیانه جدید که مبتنی بر تجزیه کشورهای منطقه بود را با شکست مواجه کرد چراکه شروع این طرح از سوریه و حلب و پس از آن توسعه در عراق بود.

ابن کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه به تحولات منطقه طی ۵،۶ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این سال ها، تحولات مثبتی را در جهان عرب شاهد بودیم که بر اساس آن نظام هایی مثل مبارک و بن علی سرکوب شدند اما آمریکا مسیر این تحولات را با یک فکر بسیار عقب ماندن و اسلام گریز اما به اسم اسلام تغییر داد.

اسداللهی تاکید کرد: همزمان با آزادسازی حلب شاهد این اتفاق در موصل عراق هستیم و این تحولات به معنی شکست طرح بسیار بزرگ آمریکا در منطقه است لذا محدوده پیامدهای این آزادسازی بسیار فراتر از حلب و سوریه خواهد بود.

آزاد سازی حلب، راهنمای دیگر عملیات آزادسازی در سوریه خواهد بود

زارعی کارشناس مسائل سیاسی نیزدر بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: آزاد سازی حلب، راهنمای عملیات آزادسازی دیگر مناطق آلوده به حضور تروریست ها در سوریه خواهد بود، هرچند ممکن است هر استانی بنا به مقتضیات موقعیتی که دارد تاکتیک های جدیدی را طلب کند.

وی همچنین اظهار داشت: در بعد خارجی نیز مسلما یکی از فلش های عملیاتی به سمت قدرت های مداخله گری می رود که علی رغم نظر منفی دولت و مردم سوریه قسمت هایی از خاک این کشور را اشغال کردند.

زارعی، کارشناس مسائل سیاسی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، امنیت مقدمه اقدامات اقتصادی و اجتماعی است خاطرنشان کرد: حلب منطقه ای نبود که از سوریه جدا شده باشد و تحت اشغال قرار بگیرد بلکه حلب به بارانداز تجهیزات نیروهای تروریستی تبدیل شده بود.

با آزادی حلب گلوی تروریسم و حامیان آنها گرفته شد

وی با بیان اینکه، وقتی حلب آزاد شد گلوی تروریسم و حامیان آنها گرفته شد افزود: تاثیر آزادی حلب در بحث امنیتی نیز در بخش های دیگر سوریه تکرار خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه، دولت سوریه بعد از دوره امنیتی نیز با اولویت قرار دادن مسائل اقتصادی کار بازسازی زیر ساخت ها را آغاز خواهد کرد اظهار داشت: کشور ها باید برای بازسازی سوریه همکاری لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگرچه جنگ سخت و چند لایه است اما اینگونه نیست که برخورد با چنین جنگی خارج از توانایی و مدیریت ارتش سوریه و جبهه مقاومت باشد.

زارعی با اشاره به اینکه، حلب نقطه بسیار سخت و آلوده به تروریسم بود که آزاد شد گفت: این مسئله سبب خواهد شد تا آزادسازی در بقیه بخش ها با سرعت بیشتری انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه، آینده سوریه از شکل نظامی به امنیتی تغییر مسیر می دهد خاطرنشان کرد: کشورهای عربی و غربی آزادسازی حلب را به سقوط تعبیر کرده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در نقطه سخت ماجرا پیروزی به دست آمده و این موضوع تاثیر حقیقی، اجتماعی و روانی در کل مسائل سوریه خواهد داشت لذا در انتخابات آینده این مسئله مورد استناد قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه، بشار اسد علاقه مندان زیادی دارد گفت: اسد 85 درصد آرای مردم سوریه را به خود اختصاص داد.

زارعی با بیان اینکه، این روزها تبلیغات گسترده ای از سوی آمریکا، ترکیه، عرب ها و برخی از جریان ها به راه افتاده ادامه داد: این کشورها پیروزی جبهه مقاومت را در داخل حلب نمی پسندند و لذا حجم عظیم تبلیغات جهانی که علیه پیروزی حلب صورت گرفته عمق این پیروزی را در صحنه به جهانیان نشان می دهد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت روزی به پای پرونده سوریه رفتند که هیچ اعتقادی در سطح بین الملل و منطقه برای اینکه دولت سوریه از چنین روندی حفظ شود وجود نداشت.

زارعی با اشاره به انواع تهدید ها در سطح منطقه ای چه از طریق اشغال کشور ها، چه از طریق جنگ های منطقه ای و چه از طریق توطئه داعش گفت: تنها نیرویی که صداقت و توانایی دارد چنین بحران هایی را به پایان ببرد جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران است لذا گرایش ملتها و دولت ها به سمت جمهوری اسلامی ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

اسداللهی کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلویزیونی از دمشق گفت: در منطقه قلمون حزب الله ضربات اساسی به تکفیری ها زد به طوری که حزب الله، لبنان را امن کرد.

وی با بیان اینکه، اکنون حزب الله فراتر از مرزهای لبنان به همراه ارتش سوریه و حمایت روسیه به موفقیت های بزرگی دست یافته عنوان کرد: ضربات فقط نظامی نیست بلکه فراتر از بحث های نظامی است.

وی با بیان اینکه، ترکیه برای خود سهم خواهی می کند ادامه داد: یکی از علت های شکست تروریست ها این است که بخشی از نیروهای تکفیری توسط ارتش ترکیه جذب شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه، تروریست ها خودشان محدوده حلب را ترک کرده بودند اظهار داشت: آنها به صورت مزدوری عمل می کنند نه اینکه بخواهند به شیوه رزمنده انقلابی باشند.

وی با اشاره به اینکه، شکست گروه های تروریستی تکفیری قطعی است افزود: جبهه النصره که شعبه اصلی القاعده در سوریه است بزرگترین لطمه را به آنها زده است.

اسداللهی با اشاره به گفته مفتی و نظریه پرداز جبهه النصره مبنی براینکه همه تکفیری ها متهم به کنار گذاشتن ارزش های اسلامی و اخلاقی شده اند بیان کرد: آزادسازی حلب پیروزی بزرگ و سرنوشت سازی است که مسیر جنگ را تغییر می دهد.

آزادسازی حلب به معنای پایان کامل جنگ نیست

وی با بیان اینکه، آزادسازی کامل حلب به معنای پایان کامل جنگ نیست گفت : تا زمانی که مرزهای ترکیه و اردن باز است پایان نهایی جنگ نظامی را در افق نمی بینیم و لذا، کشورهای همسایه باید مرزهای خود را به روی گروه های تروریستی تکفیری ببندند در غیر این صورت با آتش بازی می کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه، ارتش ترکیه با ارتش آزاد سوریه در حال پیش روی است گفت: ممکن است درگیری جدیدی ایجاد شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها