دختری را تصور کنید که میان ده‌ها کیسه درهای پلاستیکی نشسته و می‌خواهد آنها را بشمارد. درهای پلاستیکی هر جور بطری‌ای که فکرش را بکنید؛ با اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف. شمردن این ده‌ها کیسه در پلاستیکی بطری، در نگاه اول شاید لازم نباشد، اما وقتی کسی امید بسیاری به این کار بسته واین اولین قدمش در این راه است، برایش اهمیت دارد که بداند در ابتدای کارش چقدر در پلاستیکی نصیبش شده و با آن‌چه کار می‌تواند بکند. البته درهای پلاستیکی را شهرداری، کیلویی می‌خرد و دانه‌ای حساب نمی‌کند.
کد خبر: ۹۷۸۳۲۰

این کار، مثل شمردن سکه‌هایی است که بچه‌ها توی قلک می‌اندازند و هر روز حسابش را دارند، در حالی که بی صبرانه منتظرند تا قلکشان پر شود.می‌توانیم یک ظرف، در گوشه آشپرخانه‌مان قرار دهیم و هر وقت خواستیم بطری‌ای را که در پلاستیکی دارد، دور بیندازیم، اول درش را باز کنیم، آن را در ظرف جمع‌آوری درهای پلاستیکی و بطری را در کیسه زباله‌های خشک بگذاریم.

از سرنوشت بطری‌های بدون در خبر ندارم، اما می‌دانم عده‌ای از همین مردم معمولی شهر و محله‌مان، این درهای پلاستیکی را تحویل می‌گیرند و آنها را به مراکز بازیافت شهرداری می‌فروشند و با این پول، برای معلولان نیازمند، ویلچیر می‌خرند. با کمک به جمع‌آوری و بازیافت مواد ساده و کوچکی مثل در پلاستیکی بطری‌ها، هم به سلامت محیط‌زیست کمک می‌کنیم و هم به یک معلول، تا بتواند صاحب یک ویلچیر مناسب بشود و این، کار کوچکی نیست. فکرش را بکنید که بتوانیم، همین کار را با کاغذهای دور ریز انجام دهیم. کسانی باشند که این کاغذها را از ما، اداره‌ها و سازمان‌ها و بانک‌ها تحویل بگیرند و با بازیافت آنها، دوباره کاغذ، کارتن، مقوا و پاکت برای ریختن میوه و خرید‌های دیگر، تولید کنند. فکرش را بکنید، همین کار را با سایر پلاستیک‌های دور ریز بکنیم. این پلاستیک‌ها جمع شوند و بعد از بازیافت به گلدان، توپ، سطل زباله و حتی وسایل بازی در پارک‌ها تبدیل شوند؛ مثل تاب و سر سره ...

کافی است فکر بکنیم و برای عملی کردن ایده هایمان منتظر کسی نباشیم و خودمان اولین قدم‌ها را برداریم.

آذر فخری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها